SEO – optimalizace pro vyhledávače 2022: Kompletní návod

Kompletní návod pro SEO v roce 2022. Tohle není nějaký průměrný SEO článek, kde bych vám dával nějaké obecné a stále se opakující rady z jiných článků. V tomto článku uvidíte nejdůležitější letošní trendy. Novou strategii, která funguje. Pokud tedy chcete v tomto roce zlepšit SEO, tento průvodce se vám bude líbit.

Článek je volným překladem mého kolegy Backlinko. V originále The Definitive Guide To SEO In 2021.

Do článku jsem však zakomponoval ukázky na vlastních webech a zkušenosti v ČR.

Obsah kapitol

  1. Core web vitals
  2. Hodnocení Google Passage
  3. Optimalizace pro vybrané úryvky
  4. Vizuální vyhledávání
  5. Domain authority 2.0
  6. Video
  7. Přesné vyhledávání
  8. Boj proti snižování CTR
  9. Rychlé SEO tipy pro 2021

1) Core web vitals

Podle Google se Core web vitals stane tento rok jedním z faktorů hodnocení Google. V této kapitole se dozvíte, jak připravit svůj web na tuto nadcházející kapitolu. Včetně konkrétního příkladu.

Core web vitals – co potřebujete vědět

Core web vitals je sada tří konkrétních metrik, které posuzují zkušenost uživatele s vaším webem a Google tyto metriky považuje za důležité:

  • Largest contentful paint
  • První vstupní zpoždění
  • Kumulativní posun rozložení

Podle Googlu bude mít Core Web Vitals přímý dopad na hodnocení webu.

Jak zlepšit základní skóre vašeho webu

Přesné kroky se budou lišit, pokud máte např. shopify nebo WordPress. Vždy záleží na konkrétní platformě.

Nejprve si ověřte svůj web v Search Console a klikněte na „Core Web Vitals“.

U nás zřejmě ještě nejsou na plno aktivní:

Ale můžeme se podívat na Page Speed Insights:

Je vidět, že můj web má problémy u Speed index, Total blocking time a zejména u Kumulativní posunu rozložení. Ale celkové skóre 76 není tak špatné, i když je co zlepšovat.

Zde je vidět, že bych měl zkrátit dobu odpovědi serveru, eliminovat zdroje blokující vykreslení a odstranit nepoužívaný javascript. Poté následuje konkrétní diagnostika.

2) Hodnocení Google Passage

V říjnu Google oznámil novou vyhledávací technologii nazvanou „Passages“.

Tato funkce Googlu umožňuje hodnocení konkrétních částí stránky (pasáží).

Má ovlivnit až 7 % vyhledávání, což je obrovské číslo. Např. Update Penguin ovlivnil jen 3,1 % všech dotazů.

Pojďme se podívat, jak optimalizovat stránky pro tento nový faktor.

Jak funguje hodnocení Google Passage

Pasáže umožňují Googlu hodnotit konkrétní, relevantní pasáže z konkrétní stránky, nejen samotnou stránku.

(Něco jako vylepšená verze Featured Snippets.)

Zde je ukázka příkladu oznámení Google:

Místo toho, aby tedy Google zohledňoval relevanci celé stránky, tak nyní zvýšil důležitost konkrétní části stránky.

Google však dal najevo, že i nadále bude hodnotit celé stránky.

Google tedy bude i nadále hodnotit např. zpětné odkazy, SEO na stránce, UX nebo další faktory.

Jediný rozdíl je v tom, že jedna stránka má nyní více šancí na zařazení, pokud je správně optimalizovaná a organizovaná.

Uspořádejte svůj obsah do samostatných sekcí

Google teď bude hodnotit pasáže vaší stránky polonezávisle.

Google teď může pohlížet na každou sekci jako na malou webovou stránku.

To znamená, že je potřeba rozdělit váš obsah do vyhrazených sekcí.

A každá sekce by měla pokrývat konkrétní podtéma.

Za mě osobně toto není nic nového a vždy jsem se snažil sekce rozdělovat na jednotlivá podtémata.

Udělejte ještě bohatší obsah

Nevýhodou obsahově zajímavé sekce bylo to, že vás snadno mohlo předběhnout někdo, kdo měl o tématu celou cílovou stránku.

Např. když jste měli sekci o tom, jak napsat úvod.

A někdo jiný měl celou stránku o psaní úvodu.

V některých případech by Google pravděpodobně vybral celou stránku o psaní úvodu.

To se ale brzo změní.

Google v roce 2021 dokáže analyzovat každou pasáž zvlášť a pokud je obsah opravdu dobrý, můžete se zobrazovat na dobrých pozicích u každé pasáže.

Dlouhý obsah měl již v minulosti výhodu a nyní může fungovat ještě lépe.

3) Optimalizace pro vybrané úryvky

Podle SEMrush má 6,83 % všech výsledků vyhledávání Featured Snippet.

Vybrané úryvky (Featured Snippet) kradou spoustu kliknutí, které by jinak směřovali na výsledek č. 1.

Dle Backlinko „0 je nová 1 ve vyhledávání.“

Otázka tedy je, jak si zajistit místo ve vybraném úryvku?

O tom je tato kapitola.

Najděte příležitosti pro vybrané úryvky

Prvním korkem by měla být analýza klíčových slov.

Klíčová slova, pro která máte již hodnocení.

Která již mají vybraný úryvek.

Proč je dobré vybrat ta slova, pro která máte již hodnocení?

99,58 % všech vybraných úryvků pochází ze stránek, které se v daném čase řadí na první stránku.

Pokud tedy nejste na první stránce, máte nulovou šanci na pořadí v místě pro rich snippet.

Kde najdete doporučené úryvky?

Ahrefs – “Organic Keywords” report.

Přidejte stránku „Snippet Bait“

„Snippet Bait“ je blok obsahu o délce 40 – 60 slov, který je speciálně navržen tak, aby se zobrazil na místě Featured Snippet.

Dle SEMrush má nejvíce úryvků právě 40 – 60 slov.

Příklad u mého webu:

Napsal jsem krátké úryvky pro definici, co je SEO a rád bych z toho do budoucna udělal něco jako informační hub pro různé pojmy v online marketingu.

Stránka na mém webu: Co je seo

Např. Hubspot posouvá úryvky na novou úrověň.

Do svých příspěvků přidává rámečky, takže příspěvky ve skutečnosti vypadají jako vybrané úryvky.

Naformátujte svůj obsah pro další typy doporučených úryvků

Snippet bait funguje nejlépe pro tzv. “Paragraph Snippets”, jako např. zde:

Prestože úryvky odstavců tvoří 81,9 % všech vybraných úryvků..

Nejsou jediné..

Pokud se chcete zařadit do seznamu úryvků, tak použijte pro každou položku ve vašem seznamu podnadpisy H2 a H3.

Google tyto podnadpisy vytáhne z vašeho obsahu a zahrne je do vybraného úryvku.

Pokud se chcete umístit do tabulky vybraných úryvků.

Musíte vytvořit tabulku, kde Google lehce získá data.

Např. obsah z úryvku této tabulky.

Úryvek vytažen přímo z naformátované tabulky:

Což nás vede k dalšímu tématu..

4) Vzestup vizuálního vyhledávání

Je vizuální vyhledávání něco, co všechno v SEO mění?

Zatím ne.

Ale podle toho, jak se věci vyvíjejí, tak vizuální vyhledávání je připraveno na start v roce 2021.

Zde se dozvíte více.

Vizuální vyhledávání se rozbíhá

Čím dál více lidí používá vizuální vyhledávání.

Stačí se podívat na statistiky.

Google Lens byl použit již miliardakrát.

Pinterest má 600 mil. vizuálních vyhledávání za měsíc.

36 % amerických spotřebitelů již využilo vizuální vyhledávání.

Technologie vizuálního vyhledávání je šíleně dobrá

Vizuální vyhledávání je stále v plenkách.

A i přesto už funguje skutečně velmi dobře.

Nevěříte te?

Otevřete si Google Lens na svém mobilu a začněte skenovat věci kolem sebe.

Já jsem např. naskenoval hrnek, čepici a jednu naší bustu v dílně. U busty jsem byl příjemně překvapen, že Google hned nalezl hned článek o dané zakázce dle obrázku busty Masaryka.

Velmi brzo zjistíte, že dokážete identifikovat téměř cokoliv.

Google Lens dnes dokáže identifikovat 1 miliardu objektů. A toto číslo každým dnem roste.

Zkoušel jsem i vizuální vyhledávání Bing, ale to už tak skvěle nefungovalo (na rozdíl od zkušenosti Backlinko).

Lidé chtějí vyhledávat pomocí obrázků

Jakmile jej vyzkoušíte, zjistíte, že vizuální vyhledávání je velmi užitečné pro:

  • Nakupování
  • Lokální byznys
  • Překlady
  • Recepty
  • Nutriční informace
  • A mnohem více

Což je nejspíše důvod, proč 62 % mladých spotřebitelů požaduje technologii vizuálního vyhledávání.

Jak optimalizovat pro vizuální vyhledávání

Jedna z prvních studií ohledně vizuálního vyhledávání od Backlinko:

Zde jsou některé z výsledků studie:

Stránky vhodné pro mobily mají obrovskou výhodu

9 z 10 výsledků z Google Lens pochází z webu, který prošel testem pro mobilní zařízení Google.

Vzhledem k tomu, že 100 % vyhledávání pochází z mobilních zařízení, tak je logické, že by Google upřednostňoval mobilní webové stránky.

Tradiční obrázek má v SEO stále efekt

Ve výzkumu zjistili, že klasická optimalizace obrázků (alt, popis, název) pomáhá se zobrazením v Google Lens.

Výsledky Google Lens obvykle pocházejí ze stránek, které jsou obsahově bohaté

Zjistili, že Google má tendenci získávat výsledky obrázků Google Lens ze stránek s vysokým množstvím textu (průměrně 1600 slov).

5) Domain authority 2.0

Doménová autorita bývala o odkazech.

Nyní už ne.

Dnes Google váš web hodnotí na základě odbornosti, autoritativnosti a důvěryhodnosti

Souvisí to s tzv. EAT.

V mnoha ohledech je EAT nový domain authority 2.0.

V této kapitole se budeme věnovat tomu SEO trendu.

Nejnovější sada pokynů pro hodnocení kvality od Google se skutečně zaměřuje na EAT.

Aby bylo jasno:

EAT je již dlouho součástí pokynů, ale nyní je důležitější než dříve.

Například nový přehled Google: Jak funguje vyhledávání, uvádí, že chtějí hodnotit spolehlivé zdroje.

Jako klíčový signál dokonce uvádějí EAT.

Zde je návod, jak zvýšit vaše EAT:

Staňte se odborníkem (nebo si nějakého najměte)

Pokud si k psaní obsahu najímáte náhodné pracovníky, máte problém.

Google očekává, že obsah budou tvořit legitimní odborníci ve svém oboru.

Dokonce jsou ještě dál a říkají, že např. zdravotnický obsah mají tvořit pouze zdravotní odborníci (docela dobrý point, zvlášť v době pandemie a různých dezinformací).

Pokud tedy chcete, aby se váš obsah zobrazoval ve vyhledávači i v roce 2021, musí být psán lidmi, kteří mají potřebnou erudici (obzvlášť ve zdravotnictví).

Buďte transparentní

Google se pravděpodobně zaměřuje na signály mimo web, aby zjistil EAT vašeho webu.

Hodnotilé tráví spousty času hodnocením samotného webu.

Poukazují např. na toto:

To znamená:

  • Důkladné informace o stránce
  • Snadno nalezitelný kontakt
  • Odkazy a externí odkazy na zdroje
  • Zásady ochrany osobních údajů a podmínky služby
  • Informace ohledně autora pro každý článek

Získejte citaci

Většina hodnocení vašeho EAT probíhá mimo váš web.

Což dává smysl.

Jakákoliv osoba může tvrdit, že je odborníkem.

Ale přimět ostatní, aby o vás tvrdili, že jste odborník, to už je jiná.

Pokyny společnosti Google uvádějí:

Jak tedy udělat, aby vás ostatní zmiňovali jako odborníka?

Nejprve musíte být citováni mnoha jinými důvěryhodnými weby.

Něco takového pomůže Google vidět vás jako odborníka na dané téma:

Zadruhé, váš web jako celek by měl být spojen s daným tématem.

Například uvedení mého webu mezi předními českými odborníky na SEO u webu, který sám nabízí SEO služby.

Takový web je poměrně silnou autoritou v oboru a má celkem dobré hodnocení na Majestic SEO – trust flow.

Když na vás odkazuje v podstatě konkurenční agentura, tak to zvyšuje i vaší autoritu odbornosti.

6) Video

Online video se rozrůstá raketovou rychlostí.

Ve skutečnosti, podle společnosti Cisco, online video bude tvořit 82 % veškerého provozu do roku 2022.

A to stále nemusí uspokojit světovou poptávku.

Navzdory skutečnosti, že existuje více videí, než kdykoliv před tím, tak HubSpot uvádí, že 43 % lidí chce ještě více obsahu.

Pokud tedy video není součástí vašich marketingových strategií, tak přicházíte o tento obrovský potenciál.

Video pro vybrané úryvky

Pravděpodobně jste si všimli více video úryvků ve výsledcích vyhledávání

Google ve skutečnosti zdůraznil vybrané úryvky videa.

Očekávejte, že v roce 2021 uvidíte další úryvky videa.

Jak na to?

Uspořádejte svůj obsah do samostatných sekcí

Jasné sekce pomáhají Googlu porozumět obsahu vašeho videa.

Jasné sekce pomáhají Googlu porozumět obsahu vašeho videa

Díky tomu může Google použít různé klipy z vašeho videa.

Optimalizujte své video pro SEO

Google používá titulek, popis i tagy.

Video by tedy mělo být optimalizováno z hlediska SEO.

Poskytněte přepis videa

Titulky, které YouTube generuje, jsou skutečně dobré.

Ale není tona 100 %.

Chcete-li mít jistotu, že YouTube a porozumí každému slovu, použijte přepis.

Rozšiřte svůj YouTube kanál

YouTube je již druhým největším vyhledávačem na světě.

(Ve skutečnosti je už dvakrát populárnější než vyhledávač Bing).

Stále více lidí hledá věci na YouTube. Více než kdykoliv předtím.

Pokud tedy chcete získat více návštěvníků, je dobré zaměřit se a optimalizovat obsah na YouTube.

Je to příliš velký vyhledávač, než aby ho bylo možné ignorovat.

A to nejlepší? Většina obchodníků je příliš líná natáčet videa. Je tedy docela snadné zahrnout videa do vaší tvorby (pokud umíte tvořit vysoce kvalitní videa).

Například kanál Backlinko má 39 videí. A těchto 39 videí generuje více než 228 000 zhlédnutí za měsíc.

Publikováním YouTube videí optimalizovaných pro SEO budete vlastnit více míst na Google.

Proč? Protože 55 % všech výsledků vyhledávání Google obsahuje alespoň jedno video.

A téměř všechna tato videa pochází z YouTube.

A zde je příklad:

A vzhledem k tomu že Google vlastní YouTube, očekávejme v roce 2021 ještě více videí z YouTube.

Vkládejte videoobsah do textu blogových příspěvků

Pokud chtějí lidé více video obsahu, proč jim ho nedat?

Proto doporučuji dávat video obsah do vašich příspěvků. Může to výrazně zlepšit okamžitou míru opuštění.

Příklad:

Video obsah v příspěvku

7) Search intent

Search intent je v posledních letech obrovským tématem ve světě SEO.

Obsah, který neodpovídá záměrům vyhledávání, se nebude zařazovat do výsledku hledání.

Protože se Google zlepšuje v tom, že poskytuje přesné výsledky vyhledávání pro uživatele, tak bude tvorba obsahu 1:1 v roce 2021 zásadní.

Určete, jaký je záměr uživatele při zadávání daného klíčového slova

Při zadávání každého klíčového slova má uživatel nějaký záměr.

Možná něco hledá.

Nebo chce něco koupit.

Nebo chce porovnat produkt A a B.

A čím lépe se bude váš obsah shodovat s položeným dotazem, tím lépe se stránka umístí ve vyhledávání.

Prvním krokem je tedy zjistit záměr vyhledávání daného člověka pro každé klíčové slovo.

Někdy je záměr zřejmý.

Ale obvykle to tak zřejmé není.

Např. když zadáte dotaz „sakura třešeň“.

Někdo by mohl hledat informace o sakuře, ale někdo zase může hledat, kde si může objednat sakuru.

Podle výsledků vyhledávání můžete vidět, že prvním výsledkem je nabídka zahradnictví, druhým info o sakuře na wikipedii a třetí je článek o sakuře na zahrádkářské poradně.

Vytvářejte obsah, který odpovídá shodě se záměrem 1:1

Nyní když už znáte záměr vyhledávání, tak můžete publikovat obsah, který bude přesně odpovídat tomu, co lidé hledají.

Např.

Na dotaz: Jak zvýšit návštěvnost webu:

Jsem vytvořil stránku (+ seznam), která více odpovídá záměru vyhledávání a nabídl více tipů.

Znovu optimalizujte starý obsah

Optimalizace přesného záměru není jen pro nový obsah, ale i pro starý.

Můžete vylepšit staré články, aby se více hodily danému vyhledávacímu záměru.

Já jsem např. měl poměrně zajímavý článek o 3D tiskárnách. Ale za ty 4 roky už byl článek dost zastaralý.

Jenže, když někdo hledá 3D tiskárnu, tak může řešit, že už chce nějakou koupit nebo zjistit něco obecně o tiskárnách. Já jsem ale ve svém článku primárně chtěl radit, jak vybrat 3D tiskárnu.

Nejprve jsem tedy obsah aktualizoval:

  • Připsal do titulku rok 2021, stejně tak u nadpisů
  • Aktualizoval informace (tady jsem musel hodně měnit, neboť je to dynamický obor a za 4 roky se toho hodně změnilo)
  • Vyměnil některé neaktuální obrázky, videa
  • Zlepšil formátování textu
  • Opravil či vyměnil nefunkční odkazy
  • Změnil datum publikace
  • Dal Googlu vědět pomocí SC o aktuálním obsahu

Poté jsem i upřesnil název článku a jeho zaměření:

8) Boj proti snižování CTR

Nelze to pořít.

Míra oganického prokliku klesá.

V jedné studii dokonce zjistili, že organické CTR v mobilním zobrazení kleslo od roku 2015 o 41,4 %.

Není žádným tajemstvím proč. Google vytěsňuje organické vyhledávání pomocí funkcí SERP.

Abyste v SERP vynikli, musíte křičet: „klikni na mě!“ Jinak budete ignorováni.

Dejte svá klíčové slovo do url

V roce 2019 uveřejnil Backlinko studii, kde zveřejnili výsledky ohledně organic CTR.

A jedním z nejzajímavějších zjištění bylo, že lidé více klikají na adresy bohaté na klíčová slova. Získávají až o 45 % více kliknutí oproti adresám, které neobsahují klíčové slovo.

Používejte emoce (ale nepřežeňte to)

Ve studii zjistili, že emotivní titulky měly relativně vysoké CTR.

Ale také zjistili, že titulky, které obsahovaly „power words“, snížily počet kliknutí o 14 %.

Vypadá to, že hledající uživatelé na Googlu chtějí klikat na přesvědčivé titulky. Pokud se však titulek tváří jako clickbait, raději kliknou na něco jiného.

Pište meta description pro každou stránku

Piště 100 % originální meta popisky pro každou stránku.

Jedná se o jednoduchou metodu, jak zvýšit CTR o 6 %.

9) Rychlé SEO tipy pro rok 2021

V této kapitole se dozvíte o několika SEO taktikách, která momentálně fungují skvěle.

A budou fungovat ještě lépe v roce 2021.

Publikujte obsah výzkumu

Bloggeři a novináři milují data.

A pokud se dají data propojit se statistikou, průzkumem nebo případovou studií, tak se vám rádi ozvou.

Např. v roce 2020 Backlinko vydal 5 výzkumných studií.

A díky těmto 5 studiím získali 22 926 zpětných odkazů, 23 217 sdílení a 262 983 tisíc návštěvníků.

Nevýhodou je, že to dá hodně práce a není to tak snadné, jako nabouchat nějaký jednoduchý info článek.

Pokud se však udělá vše správně, může se toto extra úsilí vyplatit.

Vytvářejte vizuální obsah (zejména vizuální koncepty)

Stejně jako video, tak vizuální obsah rychle roste.

Nedávný průzkum dokonce zjistil, že 87,5 % obchodníků používá vizuální obsah v jejich marketingových plánech.

A díky webům jako je Pinterest a Instagram, by měl růst vizuálního vyhledávání pokračovat i v roce 2021.

Jak můžete využít tohoto trendu?

Vytvořte více vizuálního obsahu. Zejména „concept visuals“.

Concept visuals může fungovat stejně dobře jako perfektní infografika.

Concept visuals jsou obrázky, které mohou ostatní weby snadno vložit od svého obsahu a můžou na vás i odkazovat.

Příklad Backlinko:

Složitý koncept, který je jednoduše zobrazen a proto jej lidé rádi vkládají na své weby.

Tento jednoduchý koncept vygeneroval více než 20 zpětných odkazů na web.

Optimalizujte svůj podcast

Všichni už mají podcast.

Ale je velmi málo lidí optimalizuje své show notes pro SEO.

Zde je návod, jak na to.

Nejprve získejte plný přepis rozhovoru.

Poté tento popis přepište na blogový příspěvek.

Udělejte příspěvek, včetně:

  • Úvod
  • Nadpisy a podnadpisy
  • Screanshoty a vizuály
  • Interní a externí odkazy
  • Sekce komentáře

Zde je příklad:

Poté článek optimalizujte, jako vždy.

Vytvářejte zpětné odkazy jako host podcastu

Podcast je jeden z oblíbených způsobů, jak Backlinko získává zpětné odkazy.

Stačí se někde ukázat, sdílet své znalosti a získat skvělý zpětný odkaz.

A popularita podcastu roste jako stonek fazole. Ve skutečnosti 100 mil. Američanů poslouchá alespoň jeden podcast měsíčně (což je o 10 % více než v předchozím roce).

To znamená, že příští rok budete mít ještě více příležitostí.

Publikujte tzv. Content Hubs

Content Hubs je v podstatě spousta souvisejícího obsahu, který pokrývá nějaké konkrétní téma.

Místo vzájemně propojených příspěvků na blogu je však prezentujete jako položky v jednom jediném „centru“.

Pro Hub můžete vytvořit domovskou stránku.

Backlinko takto zveřejnil 3 obsahová centra:

  • Marketingové centrum YouTube
  • Marketingové centrum SEO
  • Centrum marketingu obsahu

A byl to super nápad.

Samotné stránky, které tvoří Content Marketing Hub, přilákají 26 438 návštěvníků každý měsíc.

Tyto rozcestníky mají pro SEO dva významy.

Za prvé způsobí tzv. WOW efekt a lidé pak váš občas častěji sdílejí a odkazují na něj.

Velmi málo lidí dělá takto komplexní obsah, takže když to uděláte, tak okamžitě vyniknete.

Zadruhé, vaše rozcestníky mohou být navrženy tak, aby byly skvěle hodnoceny vyhledávačem pro mnoho různých klíčových frází.

Já jsem například takto optimalizoval stránku „Kulervoucí SEO optimalizace, která funguje v praxi„.

Není jen optimalizovaná na výraz „SEO optimalizace“. Ale např. na další témata: Jako „SEO a workdpress“, „SEO linkbuilding“, atd.

A každá položka je optimalizována tak, aby se zobrazovala ve vyhledávači.

Více o tom hned, jak se článek lépe zaindexuje, nyní je ještě poměrně čerstvý.

Poděkování

Tímto děkuji Brian Dean (backlinko) za skvělý obsah. Muselo to dát určitě spousty práce a myslím si, že se to vyplatilo. Předem se omlouvám, pokud můj překlad není přesný a výstižný. Snažil jsem se však vnést i několik příkladů ze své praxe a vyloženě nekopírovat veškerý Brianův obsah (i když někde to bylo nutné, neboť ten originální obsah je naprosto skvělý).

Čas pro dotazy a komentáře

Takto se můžete připravit na SEO v roce 2022.

Kterou strategii z článku chcete použít jako první?

Chystáte se publikovat více odborného výzkumu, nebo snížit své CTR?

Dejte mi vědět tím, že zanecháte krátký komentář 🙂

Daniel Gottwald

SEO konzultant a specialista online marketingu. Vzděláním jsem knihovník, rozumem jsem realista a povoláním online vizionář, který vám bude parťákem na cestě k úspěchu. Pomůžu vám s marketingem, podívejte se na mé reference, nebo mě rovnou kontaktujte.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *