Co je linkbuilding
Linkbuilding je získávání odkazů z různých externích zdrojů na internetu. Získané odkazy vedou na váš web a cílem je nejen zvýšení síly, důvěryhodnosti i autority vašeho webu, ale hlavně přivedení návštěvníka na váš web.
Níže uvádím, jak dělám linkbuilding – 40 + tipů z praxe:
Obsah úvodní části:
- K čemu potřebujete linkbuilding
- Jak probíhá strategie
- Co vám linkbuilding přinese
- Kolik linkbuilding stojí
- Jak dělám linkbuilding – 40 + tipů z praxe
Pokud vás zajímají tipy na jednoduchý linkbuiding zdarma, přečtěte si 7 tipů na efektivní linkbuilding (starší článek).
K čemu potřebujete linkbuilding
- Máte vyřešené SEO, ale v oboru je příliš velká konkurence.
- Potřebujete být vidět ve vyhledávačích na klíčová slova svého oboru.
- Snažíte se zvýšit hodnotu stránky pro vyhledávač.
- Chcete přivést na web návštěvníky, kteří kliknou na odkaz.
- Děláte PR aktivity a můžete využít i odkazy v článcích.
- Budujete brand prostřednictvím odkazů na váš web.
Jak probíhá strategie linkbuildingu
1) Analýza webu (analýza klíčových slov).
2) Analýza konkurence ve vyhledávačích.
3) Vyhledávání míst a příležitostí na internetu.
4) Kontaktování majitelů webů.
5) Domluvení spolupráce, koupě reklamy (např. umístění článku na webu), nebo výměna.
6) Vytvoření obsahu (článek, video, infografika, atd.).
7) Úprava obsahu pro SEO (optimalizace daného obsahu)
8) Zápis odkazů do evidenčního systému (nástroje pro měření a evidenci získaných odkazů)
9) Zhodnocení výsledků (o kolik se zvýšila návštěvnost webu z odkazů a vyhledávačů)
10 Report výsledků klientovi.
Co vám linkbuilding přinese
- Zobrazení webu ve vyhledávačích na lepších pozicích
- Vyšší návštěvnost z organického vyhledávání.
- Návštěvnost z vytvořených odkazů.
- Vyšší obrat (v případně konverzního webu).
Kolik linkbuilding stojí
Linkbuilding je pravidelná činnost, která by měla trvat minimálně 3 měsíce (ale spíše 6 měsíců). Cena je stanovena podle počtu hodin věnovaných danému projektu v měsíci.
Cena linkbuildingu je od 15 000 Kč/měsíc
V ceně je zahrnuto zlepšení cca 10 klíčových slov za několik měsíců (3-6 měsíců).
Nezávazná poptávkaJak dělám linkbuilding – 40+ tipů z praxe
Toto je obsah, který rozšiřuje původní článek: 17 tipů na linkbuilding: Jak zvýšit návštěvnost webu.
- Vytvořte obsahově bohatý blog
- Buďte aktivní na Facebook skupinách
- Tvořte videa
- Mějte na webu vyladěné SEO
- Publikujete na Instagramu
- Vytvářejte podcasty
- Vyzkoušejte placenou reklamu (PPC)
- Udělejte rozhovor s odborníky
- Vytvořte obsah, který shrnuje všechny poznatky
- Aktualizujte starý obsah
- Diskutujte na odborných fórech
- Snižte míru okamžitého opuštění
- Přilákejte influencery
- Oslovte tematické nekonkurenční weby#uzitecne
- Přednášejte na konferencích
- Staňte se autoritou v oboru
- Komentujte pod příspěvky zajímavých autorů
- Tvořte obsahově bohaté seriály
- Kupte si PR prostor
- Vyměňujte odkazy s konkurenty
- Nabídněte prostor na svém webu
- Broken linkbuilding
- Publikujte odborný obsah
- Nebojte se oslovit novináře
- Dělejte přínosné recenze
- Sledujte zmínky o vašem brandu
- Kopírujte konkurenci
- Tvořte weby na více frontách
- Kupujte staré domény
- Registrujte do kvalitních katalogů
- Napište guest post
- Používejte analytické nástroje
- Tvořte užitečné nástroje
- Buďte aktivní v místních komunitách
- Získejte odkaz od vysokých škol a institucí
- Tvořte e-knihy, webináře a školení
- Odpovídejte na otázky
- Vytvořte report o proběhlé akci
- Odkazy od klientů
- Vytvořte Seznam nebo infografiku
- Přirozené odkazy
Zde uvádím konkrétní příklady a metody linkbuildingu z praxe. Většinu mám vyzkoušenou, některé postupy jsou jako inspirace ze zahraničí.
1) Vytvořte obsahově bohatý blog (nejen pro linkbuilding)
Chcete mít relevantní návštěvníky pro váš web?
Ideální možností je tvořit obsahově bohatý blog.
Já měl např. hi-tech dílnu FutLab a rozhodl jsem se, že jí budu propagovat pomocí blogu.
Vytvořil jsem nejprve sérii článků o 3D tisku a o tom jak vybírat 3D tiskárny.

Poté jsem udělal cílovou stránku, kde nabízíme sochy a busty na zakázku. Je to takový agregátor více článků a zároveň souhrn všech informací: Kdo jsme, co nabízíme, reference, kolik to stojí, jaký je postup, atd.
Následně jsem začal systematicky publikovat krátké články o postupu výroby jednotlivých bust a soch.

Všechny články jsem mezi sebou propojil odkazy a pokaždé když uděláme nový výrobek, publikuju o tom krátký článek, který následně sdílím na sociálních sítích.
2) Buďte aktivní na Facebook skupinách
Pokud např. vyrábíte nože nebo dýmky, doporučuji být aktivní na sociálních sítích a konkrétně ve FB groups.
Jakmile máte hotový výrobek, vytvořte velmi kvalitní a ostré fotky. Následně můžete publikovat článek na vašem blogu o postupu výroby a poté vše sdílet v zájmové skupině.

Můžete samozřejmě vše dělat pouze na FB a nemusíte se sepisovat s článkem.
Zvyšujete si tak návštěvnost vašeho FB profilu a pokud máte dobrý produkt, tak si budujete i svůj osobní brand.
3) Tvořte kvalitní videa
My jsme např. vytvořili několik videí o odlévání bronzu, které jsme následně publikovali na YouTube.
Ale můžete s nimi i obohatit vaše články na blogu. Obsah příspěvku bude bohatší a Google jej bude raději zobrazovat v neplaceném vyhledávání.

Naše videa se zobrazují ve vyhledávání:

Video jsme použili i pro cílovou stránku:

4) Mějte na webu vyladěné technické SEO a aktivujte linkbuilding
Doporučuji se velmi důkladně zaměřit na optimalizaci webu z hlediska SEO.
Co to obnáší?
- Používání hledaných klíčových slov v url, titulku, popisu a textu
- Žádné nebo minimum duplicit
- Správné přesměrování v případě nutnosti
- Pozor na mazání stránek a na ty nefunkční
- Neměnit url adresy, pokud to není životně nutné
- Správné interní odkazování
- Rychle se načítající web
- Responsivní zobrazení webu pro mobily
- UX prvky – formátování, sekce, přehlednost, navigace
- Rozšíření obsahu: obrázky, infografiky, videa, podcasty, atd.
- Komplexní a rozsáhlý obsah (např. u blogu)
- Aktuální a unikátní obsah
- Zpětné odkazy z kvalitních, autoritativních webů
- Stránky pro úryvky ve vyhledávání
- Optimalizace videí i obrázků pro lepší zobrazení
- Pozor na EAT vašeho webu (odbornost, autoritativnost a důvěryhodnost)
Atd..
5) Publikujete na Instagramu atraktivní fotky a videa
Máte zajímavý vizuální produkt a dobré fotky?
Pak je pro vás ideální technika linkbuildingu: publikovat na Instagramu.
Můžete používat obecné tagy souvisejících s vaším oborem, nebo můžete dát sledování různých podobných stránek, které vám díky tomu často oplatí zpětným sledováním, jakmile se o vás dozví.

Nezapomeňte ve vašem profilu vyplnit url vašeho hlavního webu, kde nabízíte svůj produkt či služby.
Ale nemusíte mít jen produkt, můžete např. nabízet své služby jako fotograf:

6) Vytvářejte podcasty na zajímavá témata
Máte co říct?
O vašem produktu, službě či o celkovém tématu. Pokud vám to dobře a zajímavě mluví, tak je pro vás ideální způsob propagace pomocí podcastu.
Můžete poté publikovat např. přes Spotify nebo jinou platformu.
Např. můj kolega ze SEO, publikuje podcasty SEOloger, kde se probírá vše kolem SEO

Můžete komentovat i obecné společenské dění a zvát si zajímavé hosty. Samozřejmě váš podcast by měl být vždy nějak spojen s tím, co vlastně nabízíte.
Nebudete asi mít železářství a dělat podcasty o politice. I když kdo ví?

7) Vyzkoušejte placenou reklamu (PPC)
Placená reklama ve vyhledávání, to jsou hned ty první výsledky označené jako reklama.

Za tuto reklamu si můžete zaplatit.
Co k tomu potřebujete:
- Přihlásit se do Google adwords a založit účet
- Vytvořit kampaně a sestavy
- Najít relevantní a hledaná klíčová slova související s vaším oborem
- Napsat inzeráty dle požadovaných parametrů
- Vyladit inzeráty tak, aby byl zájem na ně klikat
- Nabít peněženku Google
- Spustit kampaně a poté vyhodnocovat efektivitu
- Ceny jsou určeny konkurencí (někde mohou být až extrémně vysoké)
- Můžete i AB testovat různé varianty inzerátů, titulků, atd.
- Poté uvidíte, kolik lidí kliklo na vaší reklamu a kolik to stálo
- Platíte za každý unikátní proklik reklamy
- Můžete navázat i pomocí remarketingu a opakovaně zobrazovat bannerovou reklamu v obsahové síti
8) Udělejte rozhovor s odborníky – linkbuilding zdarma
Rozhovor s odborníkem je ideální příležitost, jak zabít několik much jednou ranou.
Nemusíte tvořit obsah, stačí vám jen vymyslet smysluplné otázky a oslovit vybrané odborníky.
Ideálně když je v jejich zájmu být vidět na jiném médiu. Pak vám rádi odpoví, neboť i pro ně je to jen další příležitost, jak se zviditelnit.
A co je na tom nejlepší?
Že takový obsah budou ještě rádi sdílet a vy můžete získat nějaké odkazy zdarma. To je linkbuilding v praxi, který funguje.
Já jsem např. udělal takový rozhovor s předními českými odborníky o SEO trendech.

Zároveň i se mnou byl udělán rozhovor podobného formátu.
To je samozřejmě také ideální příležitost, jak zvýšit návštěvnost svého webu (nikdy nezapomeňte na odkaz z daného webu).

9) Vytvořte obsah, který shrnuje všechny současné poznatky
Na internetu najdete tisíce a miliony stránek na všechna možná témata.
Proč tedy stále dokola psát o tom stejném?
Mnohem lepší je sepsat jeden komplexnější článek, kde je shrnuta celá problematika a jen odkazuje na různá podtémata. Já jsem např. napsal článek na téma: SEO – optimalizace pro vyhledávače 2022: Kompletní návod. Je to volný překlad článku mého SEO kolegy Backlinko.com.
Je to ideální pro vážné zájemce o problematiku, zlepší vám to SEO a zároveň si tím zase budujete svoji odbornou reputaci. Díky tomu se vám ve výsledku zvýší zase návštěvnost webu.
Na jiném svém webu jsem zase napsal poměrně komplexní článek o tom, jak vybrat 3D tiskárnu.

Svého času se článek zobrazoval na první místě v Google při zadání pojmu „jak vybrat 3D tiskárnu“ a zároveň jsme díky tomu získávali dost zájemců o naše školení 3D tisku.
Upevňovali jsme si tím svoji autoritu, že rozumíme 3D tisku.

10) Aktualizujte starý obsah (levný linkbuilding)
Možná máte nějaký zajímavý a úspěšný článek, který ovšem postupně stárne, stává se neaktuální a nakonec se už ani nezobrazuje ve vyhledávačích.
Takový obsah je ale škoda ztratit. Přitom stačí jej obnovit, změnit zastaralé informace, doplnit a znovu poslat do světa.
Já jsem měl např. velmi zastaralý výše zmíněný článek o výběru 3D tiskárny a to byl také ten důvod, proč už se aktuálně nezobrazoval na první stránce Google. Zobrazoval se až na druhé stránce.

Znamenalo to reálně:
- Připsat do titulku rok 2021 (můžete poté vždy aktualizovat na daný rok), stejně tak u nadpisů
- Aktualizovat informace (tady jsem musel hodně měnit, neboť je to dynamický obor a za 4 roky se toho hodně změnilo)
- Vyměnit některé neaktuální obrázky, videa
- Zlepšit formátování textu
- Opravit či vyměnit nefunkční odkazy
- Změnit datum publikace
- Dát Googlu vědět pomocí SC o aktuálním obsahu
Po změnách, které jsem provedl, se článek dostal během krátké doby na první stránku a zhruba 5. místo (může se lišit).

11) Diskutujte na odborných fórech – náročný linkbuilding
Pokud jste odborník na nějaké téma, umíte poradit a znáte odborná fóra, pak doporučuji využít diskuze.
Dbejte jediné pravidlo:
Nejste tu od toho, abyste vnucovali své produkty/služby, ale od toho, abyste poradili. Odkaz na svůj web si dejte do profilu či bio autora.
Pokud budou vaše rady dobré a přínosné, tak vám dříve či později přinesou klientelu.
Ve výsledku uživatel zjistí, že je lepší problém vyřešit tak, že si najmou skutečného odborníka.
Je pravda, že většina diskuzí se přesunula na sociální sítě, ale o to může být zajímavější pustit se do diskuze na fóru, kde je mnohem více prostoru se rozepsat.
Zároveň je to další příležitost, jak dát vědět o sobě a svém webu.
Např. odborné fórum pro fotografy je stále aktivní:

Nebo SEO forum v zahraničí:

Hledejte ve svém oboru a určitě najdete nějakou z možností, jak dát o sobě vědět.
12) Snižte míru okamžitého opuštění
Míra okamžitého opuštění stránky je jedním ze signálů, kterým Google určuje, zda se váš web lépe zobrazí (nebo hůře) ve vyhledávání. Je tedy ve vašem zájmu snížit míru okamžitého opuštění.
Jak na to?
Používejte fráze, které zvýší pozornost čtenáře a vtáhnou ho více do děje.
(např: Jak je to možné? Co za tím stojí? Nejlepší část? Jak můžu toto použít v praxi?, atd.)
Nalákejte uživatele na zajímavé téma a sdělte mu hned na začátku, co může očekávat, přidejte i nějaký ten bonus na konci článku.
Rozčleňte text na krátké odstavce (max. 3 věty), nebo rovnou na věty po jednom řádku.
Snažte se psát stručně, jasně a nepoužívejte zbytečnou vatu. Člověk má dnes málo času, spousty podnětů a je těžké udržet pozornost u velmi dlouhých článků.
(Sám vím, že dříve jsem hodně četl a nyní jsem rád, když si po cestě poslechnu podcast).
Používejte další zvýraznění textu: Podnadpisy, citace, barevné rámečky, kurzíva, atd.
Využijte další formáty pro obohacení textu: Kvalitní fotky/obrázky a videa.
Pokud má být článek přínosný, používejte praktické příklady (nejlépe z vaší praxe).
13) Přilákejte influencery (vlivový linkbuilding)
Chcete, aby váš obsah měl velký dosah?
Pak je ideální najít influencery, kteří už svůj dosah mají a mohou zvýšit i ten váš.
Identifikujte své influence téma
Já jsem např. vymyslel, že bych chtěl natáčet podcasty o tématech v marketingu. Nechci však aby to byly ryze odborné podcasty (takové už existují a je zbytečné je duplikovat).
Vybral jsem si tedy, že budeme tvořit podcasty o tématech, o kterých se moc nemluví a jsou trochu kontroverzní.
Nejprve bylo nutné identifikovat, kdo je v oboru známý a byl by ochoten se mnou na nějaké téma pobavit.
Jak jsem postupoval
- Nejprve jsem zajistil technické vybavení (prostor, mikrofony a kamery)
- Našel profesionála v oboru video/audio
- Poté jsem si sepsal témata pro rozhovory
- Následně identifikoval, kteří influenceři se k danému tématu hodí
- Poté jsem je oslovil a vytřídil dle časových možností daných lidí
- Nakonec samotné natáčení a poté propagace obsahu (v článku, na sítích, atd.)
Postupů je samozřejmě nepřeberné množství.
Pokud máte nějaký zajímavý produkt či službu, tak můžete oslovit daného influencera, aby jej vyzkoušel zdarma.
Musíte však počítat i s tím, že pokud produkt/služba nebude fungovat správně, tak vás zřejmě čeká veřejné ponížení před publikem dané vlivné osoby.
14) Oslovte tematické nekonkurenční weby
Jsou zhruba dvě možnosti.
Buď máte portfolio svých webů (které jsou více či méně kvalitní) a můžete odkazovat mezi sebou na své projekty. Samozřejmě nějak rozumně.
Za svou krátkou kariéru jsem vytvořil více než 10 webů. Některé skončili, protože se služba neuchytila a jiné dosud fungují. Ty fungující mezi sebou propojuji.
Ideální je odkazovat z tematického článku. Např. v tomto článku jsem mohl zmínit svou dílnu FutLab
A pokud to jinak nejde, tak vždycky vytvořím sekci „Partnerské weby“.
To je linkbuilding, který není drahý, jen vyžaduje čas.

Vzhledem k tomu že jsou to všechno mé weby, tak opravdu nemusím mít starost, že by si nějak konkurovaly. Naopak.
Tou druhou možností je, že najdete tematické nekonkurenční weby a domluvíte s nimi spolupráci.
V tomto případě jsem například oslovil Collabim, zda mě může zařadit do certifikovaných specialistů. Stačilo jim odpovědět na několik otázek, mít zaplacený tarif a poté zveřejnili můj profil. Relevantní a kvalitní odkaz zdarma.
15) Přednášejte na konferencích – linkbuilding pro profíky
Jste odborník na nějaké téma?
Pak vás už určitě dříve nebo později někdo zval na nějakou konferenci jako přednášejícího. Ideální příležitost zviditelnit svojí značku a web.
Sice jsem se většinu času považoval za odborníka na SEO, ale paradoxně mě poprvé na nějakou konferenci pozvali, až když jsem si založil hi-tech dílnu v Praze.
Měl jsem tam tedy jen představit naši dílnu, ale každá příležitost se počítá.
16) Staňte se autoritou v oboru
Jste opravdu dobří ve svém oboru?
Máte odpracováno minimálně těch pověstných 10 000 hodin?
Pokud jste opravdu dobří a stále hledáte, jak zvýšit návštěvnost vašeho webu, tak je nejvyšší čas vaše znalosti zúročit a proměnit je v byznys.
Zde je několik tipů
- Napište odbornou knihu, nebo klidně populárně naučnou
- Choďte na všechny veřejné rozhovory o vašem tématu
- Dělejte podcasty nebo videa
- Udělejte workshop nebo zážitkový kurz
- Vystupujte na výstavách či jiných veřejných akcích
- Pošlete článek do novin
- Napište odbornou studii, která řeší nějaký konkrétní problém vašeho oboru a zveřejněte
- Publikujte odborné články na cizích webech (oni ocení kvalitní obsah a vy zase propagaci zdarma)
- Zviditelněte vaše téma v rámci jiného veřejně diskutovaného problému
17) Komentujte pod příspěvky zajímavých autorů
Pokud máte co říct a sledujete své kolegy v oboru, neváhejte se zapojit do debaty.
Ideálně článek doplnit o další informace, zeptat se autora na upřesnění nebo nabídnout vlastní zajímavé rozšíření obsahu. Nikdy bezmyšlenkovitě nenabízejte reklamu na váš web.
Nabízejte radu, pomoc či doplnění obsahu.
Zde je příklad jednoho komentáře, kde jsem upřímně složil poklonu kolegovi a zároveň nabídl svůj report (výměna reportů je mezi freelancery dost běžná a pěkně doplňuje obsah).

Pokud nemáte co relevantního říct pod daný článek, tak není nutné se za každou cenu vyjadřovat. Jak se říká: „mluviti stříbro, mlčeti zlato.“
18) Tvořte obsahově bohaté seriály
Vytvořte na svém blogu seriál, který postupně rozebírá nějaké téma, na které jste odborníkem, nebo které chcete ukázat ostatním.
Příklad z praxe:
Já jsem např. takto vytvořil na svém zájmovém blogu seriál FUTcave, kde jsem názorně ukázal, jak jsem stavěl vlastní malou dílnu/kancelář.

19) Kupte si PR prostor
Napište velmi kvalitní článek na dané odborné téma, doplňte odkazy na váš web a kupte si PR prostor na nějakém velmi kvalitním webu.
Na co dávat pozor u PR webů:
- Ať to není čistě PR web na prodej článků/odkazů
- Jakou má organickou návštěvnost
- Zda má dostatečně vysoké domain authority a trust flow
- Zda neobsahuje příliš mnoho odkazů (patička, sidebar, atd.)
- Téma daného webu (musí být relevantní)
- Odbornost a úroveň ostatních článků
- Funkčnost webu, technická stránka
- Autorita webu a odkazové portfolio
Doporučuji si raději dát hodně práce a vytvořit dostatečně kvalitní článek a na velmi kvalitním webu.
20) Vyměňujte odkazy s konkurenty
Nebojte se zeptat ve své komunitě, zda by nebyl prostor na výměnu odkazů.
Doporučuji spíše výměnu mezi 3 weby.
Vy odkážete na jeden web a on odkáže na ten váš z jiného, podobně kvalitního webu.
Odkazy je dobré mít v nějaké sekci – např partneři/spolupráce, atd. Nedoporučuji dávat odkazy do patičky nebo do sidebaru. Na tento typ odkazů je Google spíše alergický.
21) Nabídněte prostor na svém webu
Nedávno mě oslovil SEO kolega ze zahraničí, zda bych neodkázal na jejich SEO checklist ze svého článku, kde již odkazuji na jiné zahraniční SEO zdroje.
Na oplátku mi nabídl, že mi u nich na webu vytvoří profil, kde je na jedné stránce popsáno, kdo jsem, jak jsem se k SEO dostal a jaké techniky používám. Mají tam na to celou sekci (SEO journey), kde jsou profily dalších SEO specialistů a agentur.

Docela dobrý nápad. Veškerý obsah jsem musel vytvořit sám a je to stálo jen napsání několika e-mailů.
Navíc, z mého pohledu to byla nabídka, která se neodmítá. Stálo mě to jen trochu času a mám profil na zahraničním SEO webu, který má vysoké hodnocení.

22) Broken linkbuilding
V naší komunitě poměrně známá metoda.
Najít již nefunkční odkazy, oslovit majitele a domluvit se na tom, aby odkaz obnovili a odkázali na váš web. Nefunkční odkazy zjistíte pomocí nástroje Ahrefs nebo Screaming Frog.

23) Publikujte odborný obsah
Pokud chcete, aby na vás např. odkazovali studenti ve svých odborných pracích, pak se snažte napsat maximálně odborný obsah, na který budou lidé odkazovat.
Na co si dát pozor:
- Piště odborně (jako by to byla dizertační práce)
- Odkazujte na jiné odborné a autoritativní zdroje, který váš obsah rozšiřují
- Dávejte pozor na gramatiku a chyby
- Nevařte s vody (veškeré tvrzení doložte praxí nebo jinou odbornou publikací)
- Nepoužívejte obraty typu: „Domnívám se“, „myslím si“ nebo „mám pocit“, atd.
- Obsah doplňte o grafy, tabulky, případové studie, apod.
Ukázka příkladu, kde se odkaz na můj článek dostal do diplomové práce o Obsahovém marketingu.


Nebo do bakalářské práce:

Zajímavý trend je ten, že studenti v pracích většinou neodkazují na moje SEO články, ale na několik článků, které se týkají PPC. Důvodem bude zřejmě to, že SEO je dostatečně obsahově popsané (na rozdíl od PPC).
Zároveň studenti odkazují na některé mé články, které ani nejsou obsahově příliš odborné a spíše jen popisují danou službu. Troufám si tvrdit, že na webu mám mnohem odbornější články 🙂
U odborného obsahu tedy doporučuji se zaměřit na témata, která dosud nejsou podchycená. Stejně jako u odborných prací ve škole.
24) Nebojte se oslovit novináře
Máte dobrou službu, něco unikátního, nebo máte k celé věci úplně revoluční přístup?
Pak je ideální příležitost, vytvořit něco jako tiskovou zprávu a poté jí rozeslat na vhodné novináře.
Příklad z praxe:
Při propagaci své dílny FutLab jsem sepsal článek: Jak jsme vybudovali uměleckou dílnu a slévárnu úplně od nuly a následně jsem si vyhledal novináře, kteří píší na podobná témata.
Věděl jsem, že se chci dostat do Czechcrunch a tak jsem oslovil daného vybraného novináře:

Následně se povedlo rozhovor domluvit a vyšel článek na webu:

25) Dělejte přínosné recenze
Máte svůj byznys nějak spojený s další (nekonkurenční) službou?
Napište o dané službě recenzi.
Pokud nechcete být negativní, pak můžete tvořit jen recenze u služeb, kde jste byli spokojeni.
Příklad z praxe:
Chystám novou službu ohledně piva a rozhodl jsem se, že to spojím s recenzováním různých pivovarů. Zatím to ještě nedělám systematicky, ale časem chci nafotit fotky, zhodnotit piva a udělat výlet po okolí. Říkám tomu pivní tramp/výlet.

Samozřejmě časem budu dělat recenze s profilem, kde budu mít odkaz na svou primární službu (související s pivem). Takže pokud budou recenze dostatečně relevantní, je pravděpodobnost, že se i lidé dostanou na můj profil či web.
26) Sledujte zmínky o vašem brandu
Nastavte si v Google alerts hlídání zmínek o vašem brandu a klíčových slovech týkajících se vašeho oboru.
Já jsem např. takto zachytil, že vyšel článek o pražských komunitních dílnách, kde byla naše dílna zmíněna, ale chyběl tam odkaz.

Stačilo napsat do redakce a povedlo se získat odkaz 🙂
27) Kopírujte konkurenci
Pokud znáte svojí konkurenci a nejde vám do hlavy, proč se ona zobrazuje na první stránce a vy ne, tak není nic jednoduššího, než se podívat např. do Majestic SEO a zjistit, jaké odkazy na ní vedou.
Můžete se inspirovat a získat podobné odkazy.
Odkazující domény, které vedou na web mojí konkurence (klíčové slovo linkbuilding):

Po menším prozkoumání webů musím uznat, že většina odkazujících jsou velmi relevantní zdroje (nekonkurenční lidé z oboru) a na web odkazují přirozeně.
Protože můj konkurent vytvořil velmi kvalitní obsah, který se pokusím tímto přehledem překonat 🙂
Nemám zde co kopírovat a volím strategii, napsat ještě praktičtější a obsáhlejší obsah.
V jiných případech však můžete kopírovat o sto šest.
28) Tvořte weby na více frontách
Máte více témat, více druhů byznysu nebo více různorodých zájmů?
Pak neváhejte a jednotlivé weby propojujte pomocí odkazů. Netlačte to moc na sílu a odkazujte pouze tam, kde to má smysl.
Příklad z praxe:
Momentálně mám 6 webů (měl jsem jich i více, ale zkrátka už nebylo o čem psát, nebo daná služba již skončila).
Nyní mám weby:
- Web o SEO
- Web o marketing strategiích a podnikání
- Firemní web
- Umělecká slévárna
- O potravinové soběstačnosti a permakultuře
- A nově mám web o domácím vaření piva
Jednotlivé weby mám mezi sebou propojené odkazy (v partnerské sekci – jinde bych to nedoporučil, ale zde jsou to pouze mé weby a nevadí mi to).
Jinak zde vidíte (výše), jak vypadají přirozené odkazy v relevantním tematickém článku.
Už jsem i zjistil, že někteří mý klienti díky tomu vědí, že se věnuji i těmto jiným aktivitám a líbí se jim, že SEO dělám prakticky a ukazuji na svých dalších webech.
Dále pak velmi rád jednotlivá témata propojuji. Takže například zde na SEO webu píšu příklady optimalizace umělecké dílny, na mém marketingovém webu píšu o tom, jak jsem jednotlivé byznysy budoval a na svých zájmových webech zase rád zmíním to, že dělám jako profesi i SEO a marketing.
Kdekoliv, kde to dává smysl, tak rád na své projekty odkážu – díky tomu je lepší provázanost i odkázání se na relevantní zdroje rozšiřující primární obsah.
29) Kupujte staré domény
Sledujte staré expirované weby a pokud na ně vedou odkazy, můžete je koupit, změnit obsah a odkázat na svůj web.
Na co si dát pozor:
- Kvalita webu i odkazů
- Zda nemá web penalizaci (celkové zdraví portfolia)
- Tematičnost webu i odkazů
- Koupený web budete muset dále platit, dokud nechcete přijít o odkaz
- Cena by neměla být vyšší, než když seženete odkaz jiným způsobem
- Je dobré mít nastaveno automatické vyhledávání expirovaných domén
- Klíčové slovo v doméně, nebo brand
30) Registrujte do kvalitních katalogů
Jedná se vlastně o jedno z technik, kterou můžete použít úplně na začátku, když ještě nevede na web žádný odkaz. Doporučuji se zaměřit pouze na kvalitní a autoritativní katalogy. Ostatní katalogy nemají moc velký smysl.
Jaké katalogy:
- Firmy.cz
- Google Business
- Oborové katalogy
V každém oboru budou trochu jiné katalogy, v SEO/linkbuildingu je to např:

Někam vás i časem zařadí sami, pokud jste odborník na nějaké téma:

31) Napište guest post
Umíte psát a máte o čem psát?
Pak doporučuji nabídnout svůj odborný/zajímavý/přínosný obsah a nabídnout jej na publikaci pro web, který má vysokou návštěvnost a ocení doplnění o kvalitní obsah od odborníka.
Jak takový web najít
Můžete si například projít různé tematické weby (vygooglit si „klíčové slovo“ + blog/magazín) a pokud se vám nějaký web líbí (z hlediska tematičnosti, návštěvnosti a kvality webu), tak jej můžete oslovit a nabídnout vámi napsaný článek (do něj pak umístíte i odkaz na váš web).
Příklad z praxe:
Nebyl to sice původně záměr linkbuildingu, ale sám jsem se nabídl, že bych napsal analýzu pro web Hlídací pec, kde jsem rozebíral marketingové triky jistého politika.
Díky tomu jsem však i získal hezký odkaz z kvalitního webu.

Občas se mi někdo sám ozve, zda bych nepřispěl do jejich článku.

32) Používejte analytické nástroje
Klíčem k úspěchu je znát dokonale svůj web a svou konkurenci.
K tomu vám pomohou různé analytické nástroje.
Můžete zjistit, že na vás někdo odkazuje a vy o tom ani nevíte. Díky tomuto poznání můžete získat více podobných odkazů, nebo se inspirovat u konkurence (viz bod 27).
Příklad:
Použijte Search Console a zjistěte, kdo na vás odkazuje:

Podívejte se na odkazující web:

Najděte si daný odkaz pomocí Google:

A podívejte se, jak odkaz vypadá:

Dále se pak můžete podívat na Majestic SEO, o jak kvalitní odkaz jde:

Jedná se o velmi kvalitní web a přitom jsem ani nevěděl, že na můj web vede odkaz z tohoto katalogu.
Stejným způsobem můžete prozkoumat konkurenci a poté získat některé velmi kvalitní odkazy zdarma.
33) Tvořte užitečné nástroje
Umíte udělat chytrou kalkulačku, nebo jiná užitečný nástroj?
Pak doporučuji toho využít a takový nástroj dát na svůj web. Můžete díky tomu získat mnoho odkazů.
Sám například často používám nástroje pro výpočet DPH nebo výpočet procent z celku. Známé jsou také volební kalkulačky, nebo např. odpočet do nových prezidentských volem.
Pokud takový nástroj uděláte, tak by měl mít i nějakou návaznost na váš web a službu.

Případně stačí pak na cílovou stránku uvézt odkaz na váš primární web a link juice se vám krásně distribuuje na mateřský web.
34) Buďte aktivní v místních komunitách
Znáte nějakou komunitu ve vašem oboru? Nestyďte se a zapojte se do komunitního dění. Dozvíte se tam mnoho informací a možná i získáte nějaké kontakty a odkazy na váš web.
Příklady z praxe:
V SEO oboru existuje poměrně aktivní komunita SEO loger.
Je to pravidelné neformální setkávání a člověk se tam dozví mnoho zajímavých informací.
A pokud si tam člověk občas vystřihne nějakou přednášku, tak může získat i hezký odkaz v následujícím reportu od některého ze SEO odborníků.

V komunitě makerů jsme zase měli pravidelné setkávání ohledně majitelů dílen. Mohli jsme sdílet know how a navazovat vzájemné spolupráce.

Nebojte se také komunitu zapojit do vašeho podnikání. Na první pohled to ani nepoznáte, ale komunita pro vaše zviditelnění z dlouhodobého hlediska udělá hodně. Často to poznáte až zpětně.
Komunitu si tedy raději hýčkejte a předcházejte.
35) Získejte odkaz od vysokých škol a institucí
V zahraničí jsou velmi ceněné odkazy, které mají příponu .edu, kterou vlastní některé vysoké školy a instituce. Jedná se obvykle o vysoce autoritativní a důvěryhodné domény.
U nás to moc běžné není, přesto se může vyplatit, když získáte hodnotný odkaz od některé ceněné a dobře hodnocené instituce. Tím zvýšíte autoritu a hodnotu své domény.
Můžete však i navázat spolupráci s vysokou školou a poté jí požádat o odkaz.
Příklad z praxe:
Díky kvalitnímu obsahu (viz také bod 23) se mi podařilo dostat do několika prací, které jsou uloženy na doméně Masarykovy Univerzity (is.muni). Stačilo napsat několik odborných článků o 3D tisku.




Zde se nám podařilo navázat spolupráci a získat tak i odkaz z webu:

Odkazují na nás však i např: Univerzita Tomáše Bati, Metodický portál RVP.cz, Univerzita Pardubice, portál s pracemi Theses nebo VUT v Brně.
36) Tvořte e-knihy, webináře a školení
Pokud rádi píšete a baví vás to, pak můžete své myšlenky sepsat do e-knihy. Mnohdy i stačí vzít některé články z vašeho blogu, uspořádat, doplnit a vytvořit e-knihu z již hotového obsahu.
Knihu můžete následně nabízet zdarma, získáte tím e-mail kontakty a pokud je hodně zajímavá, tak na vás budou ostatní i odkazovat.
Nezapomeňte vytvořit cílovou stránku, kde bude e-kniha ke stažení a na kterou mohou ostatní odkazovat.
Pokud umíte i s videem, pak je dalším levelem vytvoření webináře. Můžete udělat online školení, záznam nahrát a následně nabízet jako online kurz.
Je možné nabízet kurz placený, nebo jej nabízet zdarma. Pokud je školení dobré, určitě získáte mnoho odkazů. Zase si nezapomeňte pořádně pohrát s cílovou stránkou a dobře jí optimalizovat.
Školení mám na svém webu, ale zatím jsem ještě nezkoušel vytvořit online kurz. Jakmile se to však naučím, tak určitě rozjedu mnoho různých kurzů, které mám v hlavě 🙂

37) Odpovídejte na otázky
Na internetu existuje mnoho různých odborných diskuzních fór. Stačí se registrovat, do svého profilu doplnit odkaz na web a poté přispět do diskuze.
V dnešní době je ale mnohem oblíbenější a častější způsob odpovídat na sociálních sítích. Například v odborných skupinách Facebook.
Sledujte své tematické FB skupiny a pokud vás napadá dobrá odpověď, můžete danému člověku pomoci s jeho problémem.
Odkaz tím sice nezískáte, ale budujete si tak svou odbornou reputaci a můžete díky tomu získat potenciální klienty.

Já osobně tento způsob moc nepoužívám, protože to zabere hodně času (většinou to neskončí u jedné odpovědi) a vždy se najde někdo, kdo odpoví rychleji, více podrobně a možná i lépe.
Umění napsat jasnou a stručnou odpověď v SEO moc nejde 🙂
38) Vytvořte report o proběhlé akci
Pokud rádi chodíte na akce, konference nebo workshopy, tak není nic snadnějšího, než si udělat stručné poznámky a poté z toho vytvořit report/recenzi dané akce.
Příklad z praxe:
Dříve jsem navštěvoval akce jako např. SEO restart, následně jsem o tom napsal článek na svůj blog.

Napsat samotný report ovšem nestačí. Je potřeba o něm dát vědět (pomocí e-mailů, komentářů), aby na něj odkázali i ostatní účastníci akce.

39) Odkazy od klientů
Máte se svými klienty úspěšnou spolupráci? Určitě vás napadlo požádat zákazníka o recenzi a v případě spokojenosti vám jí určitě i rád napsal.
Pokud má váš klient i nějaký web, určitě by nebyl proti, pokud byste ho požádali i o odkaz.
Nebojte se zeptat. Dobrá je nějaká partnerská sekce, guest post nebo profil s odkazem přímo na webu.
40) Vytvořte Seznam nebo infografiku
Vytvořte seznam užitečných nástrojů, nebo zajímavou infografiku, která znázorňuje nějaké téma v grafické podobě. Seznamy zdrojů jsou velmi populární a je na ně často odkazováno.
Příklad z praxe:
Vytvořil jsem seznam/článek o výběru nejlepších 3D tiskárnách na trhu.

Díky tomu jsme získali několik odkazů od škol i různých institucí, aniž bych o to nějak usiloval.

Nebo čerstvý odkaz zde:

Jedná se sice o „no follow“, ale i tak další odkaz jako celkový indikátor toho, že je článek přínosný a lidé na něj sami rádi odkazují.
41) Přirozené odkazy
Tento bod je navíc jako bonus a vlastně souvisí s mnoha předchozími.
Tvořte kvalitní, užitečný obsah a lidé na něj budou odkazovat sami a přirozeně. Takto by měl vypadat ten správný a přirozený linkbuilding v ideálním případě.
Nepište o stokrát přežvýkaných tématech. Piště a tvořte obsah, který řeší nový problém, nebo shrňte všechny poznatky. Napište případovou studii, analýzu nebo jiné hutné a komplexní téma.
Obsah pak stačí ideálně trochu popostrčit a odkazy se pohrnou 🙂
V případě zájmu o linkbuilding mě neváhejte kontaktovat:
Objednejte si mé služby. Jsem konzultant online marketingu a pomůžu vám se zvýšením návštěvnosti webu, konverzí a s přivedením nových návštěvníků na web.
Proč se mnou spolupracovat
- Otevřenost. Vše vám vysvětlím jasně a na rovinu, žádná omáčka kolem.
- Transparentnost. Pokud se něco nepovede, nebudu mlžit a najdu vhodné řešení.
- Jasný cíl. Žádné dlouhé reporty, grafy a moře slibů, ale konkrétní výsledky práce.
- Spolehlivost. O váš byznys se budu starat, jako by byl můj vlastní.
- 100% péče. Každému klientovi se věnuji více jak na 100 % a řeším vše od A do Z.
Vybrané reference:

Všechny reference
Další důvody pro spolupráci:
- Píšu a publikuji články, na blogu i v magazínu.
- Vzdělávám se v oboru, chodím na přednášky a školení, sleduji zahraniční trendy.
- Tento obor mě nesmírně baví, proto se mu věnuji na 150 %.
- Mám prokazatelné výsledky u velkých i malých firem: Zvýšení návštěvnosti webu, více poptávek, zlepšení technické stránky webu, zlepšení uživatelského dojmu.
- Mám vlastní magazíny, které fungují a generují zisk.
- Vlastní fungující dílnu a slévárnu.
Tak neváhejte a kontaktujte mě formulářem níže nebo po telefonu: 723 859 558.
Není to nic závazného, buď se domluvíme, nebo ne.