Linkbuilding, který funguje: 17 tipů, jak zvýšit návštěvnost webu (2022)

Linkbuilding vám může přivézt platící zákazníky, i v roce 2022. V tomto článku se dozvíte, jak zvýšit návštěvnost webu pomocí linkbuildingu a dalších SEO technik. Praktické rady a tipy.

Jedná se o strategii, která vám skutečně pomůže zvýšit návštěvnost webu i zvýšit autoritu a upevnit brand.

Co je linkbuilding

Linkbuilding je získávání (budování) externích odkazů, které odkazují na váš cílový web. Funguje to stejně jako v reálném světě. Někdo slyšel např. o vašem skvělém produktu a ten se mu natolik zalíbil, že o něm napsal oslavnou recenzi na svůj osobní blog.

Vyhledávač se snaží napodobit reálné chování a odkazování bere jako doporučení reálných lidí. Čím více je daný web (člověk) autorita, tím vyšší váhu odkaz má.

Pokud se naopak jedná o nějaký „no name“ web, který nikdo nečte, pak vám ani odkaz z toho webu příliš nepomůže.

Jaká je praxe linkbuildingu

V praxi to ovšem často vypadá tak, že existují reklamní PR weby a nich si lze zaplatit za článek, který odkazuje na váš web. Z pohledu Googlu to sice není příliš košer, ale v praxi to funguje.

Samozřejmě záleží na tom, o jaký web se konkrétně jedná, jak je kvalitní, jakou má návštěvnost a zde je ryze reklamní nebo má i přínosný obsah pro uživatele. Dále pak záleží na samotném článku a daných odkazech.

Přirozený článek neodkazuje pouze na váš web a má i jiné autoritativní odkazy. Samozřejmě není záměrem ani odkazovat na vaši konkurenci, to by bylo trochu kontraproduktivní 🙂

Pokud by se vám však nelíbilo za odkazy platit a máte nějaký velmi zajímavý obsah ke sdílení, tak si určitě přečtěte mých 17 tipů níže.

Proč dělat linkbuilding

Asi jste to už někdy slyšeli, že SEO a linkbuilding spolu nějak souvisí. Určitě také víte, že linkbuilding zvyšuje hodnotu vašeho webu a vyhledávač má pak větší důvod ho zobrazovat na prvních stránkách.

Stačí však pouze získávat odkazy pomocí linkbuildingu?

Nestačí, bohužel.

Je potřeba mít správně vyladěné SEO, tvořit kvalitní obsah a ideálně si i najmout nějakého šikovného linkbuildera.

Co vám pak linkbuilding přinese?

  • Zvýší se počet měřitelných metrik a hodnotících faktorů pro Google
  • Počet odkazujících domén a backlinků
  • Hodnota webu z pohledu vyhledávače (metriky trust flow a domain authority)
  • Zlepší se zobrazení vašeho webu v organickém vyhledávání
  • Zvýší se organická (neplacená) návštěvnost vašeho webu
  • Se zvyšující návštěvností se zvýší i počet objednávek/registrací/poptávek (v případě relevantní služby a dobrého UX)
  • Zvýší se vám tržby díky SEO a linkbuildingu
  • Naroste autorita vašeho webu a brandu
  • Být vidět na první stránce (nebo dokonce na první místě) výrazně zvyšuje vaši důvěryhodnost v daném oboru
  • Nemusíte už tolik utrácet za jiné placené kanály
  • Návratnost investice je dlouhodobá a velmi výhodná

To byl krátký teoretický úvod a může následovat samotná praxe.

Nyní pojďme na samotné praktické tipy na linkbuilding:

Jak dělám linkbuilding

  1. Vytvořte obsahově bohatý blog
  2. Buďte aktivní na Facebook skupinách
  3. Tvořte videa
  4. Mějte na webu vyladěné SEO
  5. Publikujete na Instagramu
  6. Vytvářejte podcasty
  7. Vyzkoušejte placenou reklamu (PPC)
  8. Udělejte rozhovor s odborníky
  9. Vytvořte obsah, který shrnuje všechny poznatky
  10. Aktualizujte starý obsah
  11. Diskutujte na odborných fórech
  12. Snižte míru okamžitého opuštění
  13. Přilákejte influencery
  14. Oslovte tematické nekonkurenční weby
  15. Přednášejte na konferencích
  16. Staňte se autoritou v oboru
  17. Komentujte pod příspěvky zajímavých autorů

1) Vytvořte obsahově bohatý blog (nejen pro linkbuilding)

Chcete mít relevantní návštěvníky pro váš web?

Ideální možností je tvořit obsahově bohatý blog.

Já mám např. hi-tech dílnu FutLab a rozhodl jsem se, že jí budu propagovat pomocí blogu.

Vytvořil jsem nejprve sérii článků o 3D tisku a o tom jak vybírat 3D tiskárny.

Příklad linkbuildingu: Tvorba obsahu

Poté jsem udělal cílovou stránku, kde nabízíme sochy a busty na zakázku. Je to takový agregátor více článků a zároveň souhrn všech informací: Kdo jsme, co nabízíme, reference, kolik to stojí, jaký je postup, atd.

Následně jsem začal systematicky publikovat krátké články o postupu výroby jednotlivých bust a soch.

Všechny články jsem mezi sebou propojil odkazy a pokaždé když uděláme nový výrobek, publikuju o tom krátký článek, která následně sdílím na sociálních sítích.

2) Buďte aktivní na Facebook skupinách

Pokud např. vyrábíte nože nebo dýmky, doporučuji být aktivní na sociálních sítích a konkrétně ve FB groups.

Jakmile máte hotový výrobek, vytvořte velmi kvalitní a ostré fotky. Následně můžete publikovat článek na vašem blogu o postupu výroby a poté vše sdílet v zájmové skupině.

Linkbuilding na sociálních sítích

Můžete samozřejmě vše dělat pouze na FB a nemusíte se sepisovat s článkem.

Zvyšujete si tak návštěvnost vašeho FB profilu a pokud máte dobrý produkt, tak si budujete i svůj osobní brand.

3) Tvořte kvalitní videa (nejen pro linkbuilding)

My jsme např. vytvořili několik videí o odlévání bronzu, které jsme následně publikovali na YouTube.

Ale můžete s nimi i obohatit vaše články na blogu. Obsah příspěvku bude bohatší a Google jej bude raději zobrazovat v neplaceném vyhledávání.

Naše videa se zobrazují ve vyhledávání:

Video jsme použili i pro cílovou stránku:

4) Mějte na webu vyladěné technické SEO a aktivujte linkbuilding

Doporučuji se velmi důkladně zaměřit na optimalizaci webu z hlediska SEO.

Co to obnáší?

  • Používání hledaných klíčových slov v url, titulku, popisu a textu
  • Žádné nebo minimum duplicit
  • Správné přesměrování v případě nutnosti
  • Pozor na mazání stránek a na ty nefunkční
  • Neměnit url adresy, pokud to není životně nutné
  • Správné interní odkazování
  • Rychle se načítající web
  • Responsivní zobrazení webu pro mobily
  • UX prvky – formátování, sekce, přehlednost, navigace
  • Rozšíření obsahu: obrázky, infografiky, videa, podcasty, atd.
  • Komplexní a rozsáhlý obsah (např. u blogu)
  • Aktuální a unikátní obsah
  • Zpětné odkazy z kvalitních, autoritativních webů
  • Stránky pro úryvky ve vyhledávání
  • Optimalizace videí i obrázků pro lepší zobrazení
  • Pozor na EAT vašeho webu (odbornost, autoritativnost a důvěryhodnost)

Atd..

5) Publikujete na Instagramu atraktivní fotky a videa

Máte zajímavý vizuální produkt a dobré fotky?

Pak je pro vás ideální technika linkbuildingu: publikovat na Instagramu.

Můžete používat obecné tagy souvisejících s vaším oborem, nebo můžete dát sledování různých podobných stránek, které vám díky tomu často oplatí zpětným sledováním, jakmile se o vás dozví.

Nezapomeňte ve vašem profilu vyplnit url vašeho hlavního webu, kde nabízíte svůj produkt či služby.

Ale nemusíte mít jen produkt, můžete např. nabízet své služby jako fotograf:

6) Vytvářejte podcasty na zajímavá témata

Máte co říct?

O vašem produktu, službě či o celkovém tématu. Pokud vám to dobře a zajímavě mluví, tak je pro vás ideální způsob propagace pomocí podcastu.

Můžete poté publikovat např. přes Spotify nebo jinou platformu.

Např. můj kolega ze SEO, publikuje podcasty SEOloger, kde se probírá vše kolem SEO

Můžete komentovat i obecné společenské dění a zvát si zajímavé hosty. Samozřejmě váš podcast by měl být vždy nějak spojen s tím, co vlastně nabízíte.

Nebudete asi mít železářství a dělat podcasty o politice. I když kdo ví? 🙂

7) Vyzkoušejte placenou reklamu (PPC)

Placená reklama ve vyhledávání, to jsou hned ty první výsledky označené jako reklama.

Za tuto reklamu si můžete zaplatit.

Co k tomu potřebujete:

  • Přihlásit se do Google adwords a založit účet
  • Vytvořit kampaně a sestavy
  • Najít relevantní a hledaná klíčová slova související s vaším oborem
  • Napsat inzeráty dle požadovaných parametrů
  • Vyladit inzeráty tak, aby byl zájem na ně klikat
  • Nabít peněženku Google
  • Spustit kampaně a poté vyhodnocovat efektivitu
  • Ceny jsou určeny konkurencí (někde mohou být až extrémně vysoké)
  • Můžete i AB testovat různé varianty inzerátů, titulků, atd.
  • Poté uvidíte, kolik lidí kliklo na vaší reklamu a kolik to stálo
  • Platíte za každý unikátní proklik reklamy
  • Můžete navázat i pomocí remarketingu a opakovaně zobrazovat bannerovou reklamu v obsahové síti

8) Udělejte rozhovor s odborníky – linkbuilding zdarma

Rozhovor s odborníkem je ideální příležitost, jak zabít několik much jednou ranou.

Nemusíte tvořit obsah, stačí vám jen vymyslet smysluplné otázky a oslovit vybrané odborníky.

Ideálně když je v jejich zájmu být vidět na jiném médiu. Pak vám rádi odpoví, neboť i pro ně je to jen další příležitost, jak se zviditelnit.

A co je na tom nejlepší?

Že takový obsah budou ještě rádi sdílet a vy můžete získat nějaké odkazy zdarma. To je linkbuilding v praxi, který funguje.

Já jsem např. udělal takový rozhovor s předními českými odborníky o SEO trendech.

Zároveň i se mnou byl udělán rozhovor podobného formátu.

To je samozřejmě také ideální příležitost, jak zvýšit návštěvnost svého webu (nikdy nezapomeňte na odkaz z daného webu).

9) Vytvořte obsah, který shrnuje všechny současné poznatky

Na internetu najdete tisíce a miliony stránek na všechna možná témata.

Proč tedy stále dokola psát o tom stejném?

Mnohem lepší je sepsat jeden komplexnější článek, kde je shrnuta celá problematika a jen odkazuje na různá podtémata. Já jsem např. napsal článek na téma: SEO – optimalizace pro vyhledávače 2022: Kompletní návod. Je to volný překlad článku mého SEO kolegy Backlinko.com.

Je to ideální pro vážné zájemce o problematiku, zlepší vám to SEO a zároveň si tím zase budujete svoji odbornou reputaci. Díky tomu se vám ve výsledku zvýší zase návštěvnost webu.

Na jiném svém webu jsem zase napsal poměrně komplexní článek o tom, jak vybrat 3D tiskárnu.

Svého času se článek zobrazoval na první místě v Google při zadání pojmu „jak vybrat 3D tiskárnu“ a zároveň jsme díky tomu získávali dost zájemců o naše školení 3D tisku.

Upevňovali jsme si tím svoji autoritu, že rozumíme 3D tisku.

10) Aktualizujte starý obsah (levný linkbuilding)

Možná máte nějaký zajímavý a úspěšný článek, který ovšem postupně stárne, stává se neaktuální a nakonec se už ani nezobrazuje ve vyhledávačích.

Takový obsah je ale škoda ztratit. Přitom stačí jej obnovit, změnit zastaralé informace, doplnit a znovu poslat do světa.

Já jsem měl např. velmi zastaralý výše zmíněný článek o výběru 3D tiskárny a to byl také ten důvod, proč už se aktuálně nezobrazoval na první stránce Google. Zobrazoval se až na druhé stránce.

Znamenalo to reálně:

  • Připsat do titulku rok 2021 (můžete poté vždy aktualizovat na daný rok), stejně tak u nadpisů
  • Aktualizovat informace (tady jsem musel hodně měnit, neboť je to dynamický obor a za 4 roky se toho hodně změnilo)
  • Vyměnit některé neaktuální obrázky, videa
  • Zlepšit formátování textu
  • Opravit či vyměnit nefunkční odkazy
  • Změnit datum publikace
  • Dát Googlu vědět pomocí SC o aktuálním obsahu

Po změnách, které jsem provedl, se článek dostal během krátké doby na první stránku a zhruba 5. místo (může se lišit).

11) Diskutujte na odborných fórech – náročný linkbuilding

Pokud jste odborník na nějaké téma, umíte poradit a znáte odborná fóra, pak doporučuji využít diskuze.

Dbejte jediné pravidlo:

Nejste tu od toho, abyste vnucovali své produkty/služby, ale od toho, abyste poradili. Odkaz na svůj web si dejte do profilu či bio autora.

Pokud budou vaše rady dobré a přínosné, tak vám dříve či později přinesou klientelu.

Ve výsledku uživatel zjistí, že je lepší problém vyřešit tak, že si najmou skutečného odborníka.

Je pravda, že většina diskuzí se přesunula na sociální sítě, ale o to může být zajímavější pustit se do diskuze na fóru, kde je mnohem více prostoru se rozepsat.

Zároveň je to další příležitost, jak dát vědět o sobě a svém webu.

Např. odborné fórum pro fotografy je stále aktivní:

Nebo SEO forum v zahraničí:

Hledejte ve svém oboru a určitě najdete nějakou z možností, jak dát o sobě vědět.

12) Snižte míru okamžitého opuštění

Míra okamžitého opuštění stránky je jedním ze signálů, kterým Google určuje, zda se váš web lépe zobrazí (nebo hůře) ve vyhledávání. Je tedy ve vašem zájmu snížit míru okamžitého opuštění.

Jak na to?

Používejte fráze, které zvýší pozornost čtenáře a vtáhnou ho více do děje.

(např: Jak je to možné? Co za tím stojí? Nejlepší část? Jak můžu toto použít v praxi?, atd.)

Nalákejte uživatele na zajímavé téma a sdělte mu hned na začátku, co může očekávat, přidejte i nějaký ten bonus na konci článku.

Rozčleňte text na krátké odstavce (max. 3 věty), nebo rovnou na věty po jednom řádku.

Snažte se psát stručně, jasně a nepoužívejte zbytečnou vatu. Člověk má dnes málo času, spousty podnětů a je těžké udržet pozornost u velmi dlouhých článků.

(Sám vím, že dříve jsem hodně četl a nyní jsem rád, když si po cestě poslechnu podcast).

Používejte další zvýraznění textu: Podnadpisy, citace, barevné rámečky, kurzíva, atd.

Využijte další formáty pro obohacení textu: Kvalitní fotky/obrázky a videa.

Pokud má být článek přínosný, používejte praktické příklady (nejlépe z vaší praxe).

13) Přilákejte influencery (vlivový linkbuilding)

Chcete, aby váš obsah měl velký dosah?

Pak je ideální najít influencery, kteří už svůj dosah mají a mohou zvýšit i ten váš.

Identifikujte své influence téma

Já jsem např. vymyslel, že bych chtěl natáčet podcasty o tématech v marketingu. Nechci však aby to byly ryze odborné podcasty (takové už existují a je zbytečné je duplikovat).

Vybral jsem si tedy, že budeme tvořit podcasty o tématech, o kterých se moc nemluví a jsou trochu kontroverzní.

Nejprve bylo nutné identifikovat, kdo je v oboru známý a byl by ochoten se mnou na nějaké téma pobavit.

Jak jsem postupoval

  • Nejprve jsem zajistil technické vybavení (prostor, mikrofony a kamery)
  • Našel profesionála v oboru video/audio
  • Poté jsem si sepsal témata pro rozhovory
  • Následně identifikoval, kteří influenceři se k danému tématu hodí
  • Poté jsem je oslovil a vytřídil dle časových možností daných lidí
  • Nakonec samotné natáčení a poté propagace obsahu (v článku, na sítích, atd.)

Více v chystaném článku: Jak jsme zakládali podcast platformu

Postupů je samozřejmě nepřeberné množství.

Pokud máte nějaký zajímavý produkt či službu, tak můžete oslovit daného influencera, aby jej vyzkoušel zdarma.

Musíte však počítat i s tím, že pokud produkt/služba nebude fungovat správně, tak vás zřejmě čeká veřejné ponížení před publikem dané vlivné osoby.

14) Oslovte tematické nekonkurenční weby

Jsou zhruba dvě možnosti.

Buď máte portfolio svých webů (které jsou více či méně kvalitní) a můžete odkazovat mezi sebou na své projekty. Samozřejmě nějak rozumně.

Za svou krátkou kariéru jsem vytvořil více než 10 webů. Některé skončili, protože se služba neuchytila a jiné dosud fungují. Ty fungující mezi sebou propojuji.

Ideální je odkazovat z tematického článku. Např. v tomto článku jsem mohl zmínit svou dílnu FutLab 🙂

A pokud to jinak nejde, tak vždycky vytvořím sekci „Partnerské weby“.

To je linkbuilding, který není drahý, jen vyžaduje čas.

Vzhledem k tomu že jsou to všechno mé weby, tak opravdu nemusím mít starost, že by si nějak konkurovaly. Naopak.

Tou druhou možností je, že najdete tematické nekonkurenční weby a domluvíte s nimi spolupráci.

V tomto případě jsem například oslovil Collabim, zda mě může zařadit do certifikovaných specialistů. Stačilo jim odpovědět na několik otázek, mít zaplacený tarif a poté zveřejnili můj profil. Relevantní a kvalitní odkaz zdarma.

15) Přednášejte na konferencích – linkbuilding pro profíky

Jste odborník na nějaké téma?

Pak vás už určitě dříve nebo později někdo zval na nějakou konferenci jako přednášejícího. Ideální příležitost zviditelnit svojí značku a web.

Sice jsem se většinu času považoval za odborníka na SEO, ale paradoxně mě poprvé na nějakou konferenci pozvali, až když jsem si založil hi-tech dílnu v Praze.

Měl jsem tam tedy jen představit naši dílnu, ale každá příležitost se počítá 🙂

16) Staňte se autoritou v oboru

Jste opravdu dobří ve svém oboru?

Máte odpracováno minimálně těch pověstných 10 000 hodin?

Pokud jste opravdu dobří a stále hledáte, jak zvýšit návštěvnost vašeho webu, tak je nejvyšší čas vaše znalosti zúročit a proměnit je v byznys.

Zde je několik tipů

  • Napište odbornou knihu, nebo klidně populárně naučnou
  • Choďte na všechny veřejné rozhovory o vašem tématu
  • Dělejte podcasty nebo videa
  • Udělejte workshop nebo zážitkový kurz
  • Vystupujte na výstavách či jiných veřejných akcích
  • Pošlete článek do novin
  • Napište odbornou studii, která řeší nějaký konkrétní problém vašeho oboru a zveřejněte
  • Publikujte odborné články na cizích webech (oni ocení kvalitní obsah a vy zase propagaci zdarma)
  • Zviditelněte vaše téma v rámci jiného veřejně diskutovaného problému

17) Komentujte pod příspěvky zajímavých autorů

Pokud máte co říct a sledujete své kolegy v oboru, neváhejte se zapojit do debaty.

Ideálně článek doplnit o další informace, zeptat se autora na upřesnění nebo nabídnout vlastní zajímavé rozšíření obsahu. Nikdy bezmyšlenkovitě nenabízejte reklamu na váš web.

Nabízejte radu, pomoc či doplnění obsahu.

Zde je příklad jednoho komentáře, kde jsem upřímně složil poklonu kolegovi a zároveň nabídl svůj report (výměna reportů je mezi freelancery dost běžná a pěkně doplňuje obsah).

Pokud nemáte co relevantního říct pod daný článek, tak není nutné se za každou cenu vyjadřovat. Jak se říká: „mluviti stříbro, mlčeti zlato.“

To je zatím vše z mých tipů a rád doplním další konkrétní příklady, jakmile budu mít aktuální informace.

Pokud máte další zajímavé tipy na linkbuilding, tak zkuste můj tip číslo 17 a komentujete pod příspěvkem 🙂

Daniel Gottwald

SEO konzultant a specialista online marketingu. Vzděláním jsem knihovník, rozumem jsem realista a povoláním online vizionář, který vám bude parťákem na cestě k úspěchu. Pomůžu vám s marketingem, podívejte se na mé reference, nebo mě rovnou kontaktujte.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.