Jak dělat SEO. Optimalizace, která funguje v praxi

Článek o SEO – optimalizaci, kde vám názorně ukážu, jak vytvořit obsah, který vyhledávače najdou a jak to celé funguje v praxi. Pokusím se tímto článkem shrnout i nejnovější poznatky v SEO a ukázat několik praktických příkladů ze svého i jiných projektů.

Pozor! velmi dlouhý a výživný článek.

Tento článek bude hodně o konkrétních postupech na jednom mém projektu. Samozřejmě ten nadpis ten je pouze na zvýšení prokliku 🙂

Témata tohoto SEO rozcestníku

Menší odbočkový SEO příběh

Pokud nejste fandové do osobních selfmade příběhů, tak doporučuji přeskočit 🙂

Těžké SEO začátky

O seo – optimalizaci jsem se začal zajímat někdy zhruba před 15 lety. Měl jsem blog a chtěl jsem, aby mé články byly lépe vyhledatelné na internetu a chodilo mi více návštěvníků.

Tehdy jsem věděl o SEO úplné prd a našel jsem takové ty obecné bláboly o tom, že musíte neustále opakovat stejná klíčová slova, mít ta slova v nadpisu a poté sehnat nějaké patičkové odkazy a vyměnit si sidewide odkazy s nekonkurenčními weby.

No možná že tehdy to nějak fungovalo, ale dnes je to spíše ukázka toho, že daný pisatel o SEO nic nevěděl.

O cca 5 let později se mi nějakou strašnou náhodou (já vím, žádné náhody neexistují) podařilo odpovědět na jeden inzerát (dohozený od tehdejší přítelkyně), kde hledali SEO specialistu (ne opravdu tady neodkazuji na ten tehdejší inzerát :)) a nějakou zvláštní náhodou si mě vybrali, i když jsem tehdy o SEO moc nevěděl.

Vzali mě tedy do webové a marketingové agentury jako SEO specialistu juniora a tím se pro mě optimalizace webů stala každodenním chlebem.

No řeknu to narovinu, i když jsem si myslel, že už o SEO něco vím, tak jsem v podstatě jen dělal ty známé kroky, které si člověk přečte v každé SEO příručce a do toho to hodně hrotil s takovým hodně levným způsobem linkbuildingu, který by dnes už dávno neměl žádný efekt. Vydržel jsem tam necelý rok a pak šel o dům dál.

Mojí další prací byla nyní čistě marketingová agentura, kde jsem nastoupil už jako trochu zkušený SEO konzultant a troufám si říci, že i když byly začátky těžké (navalili na mě hned práci pro seniora a nechali plavat), tak jsem vlastní vůlí, pílí a urputností dokázal své SEO dovednosti posunout na vyšší level.

SEO konzultant na volné noze

Z agentury jsem odcházel jako senior SEO a content specialista a už jsem měl i nějaké kontakty i know how, které mi umožnilo jít na volnou nohu (mimochodem doporučuji pro začínající freelancery navolnenoze.cz) a nabízet své služby jako freelancer.

V těch agenturách jsem se hodně naučil, ale to pravé praktické SEO jsem měl možnost vyzkoušet až s tvorbou vlastního webudalších projektů. Na tom jsem se naučil, jak dělat SEO od A do Z. Všechny praktické věci, i běžné starosti menšího podnikatele či živnostníka.

Našel jsem si díky tomu klienty a prakticky neomezený přístup poptávek bez větší námahy (vlastně mě to stálo max. 3 měsíce práce a tvoření obsahu na svém SEO blogu).

To byla taková pro mě zlatá éra SEO, neboť jsem pracoval z domova (takže náklady skoro žádné), měl jsem několik stálých klientů a do toho ještě nárazové analýzy, kde jsem se mohl vyřádit s daty.

Konkurence byla malá, všechny jsem znal (alespoň online) a užíval jsem si té svobody, že nemusím každý den do kanceláře a jsem sám svým šéfem.

Samozřejmě nic není perfektní a i já jsem zažil nějaké ty fuckupy, kdy klient byl naštvaný z nějakého důvodu a nedoplatil mi pak zbytek práce. Někdy se to prostě stane, různá očekávání, špatná komunikace a nakonec rozchod ve špatném.

Ale do toho jsem měl stálé klienty, kteří se mnou vydrželi skoro 7 let a celou dobu jim jejich byznys rostl (i díky SEO).

Vyhořelý SEO specialista

Jenže přišla taková doba, kdy jsem se začal cítil vyhořelý (taková ta americko-japonská móda vyhořet kvůli přepracování). Byl jsem pořád doma, celý den na PC a všechna moje práce byla virtuální a ne zrovna s dlouhým trváním.

Nedělal jsem prakticky nic jiného, než práci a večer hospoda. Takhle to šlo každý den a málem jsem kvůli tomu přišel o svou nynější ženu.

Začalo mě trápit takové to klasické dilema: Co po sobě zanechám (já vím, ve 30 trochu předčasné) a co jednou ukážu svým dětem.

Chtěl jsem to změnit a tak jsem začal vymýšlet různé projekty. Jednou to byla freelance agentura, podruhé online neagentura a potřetí jeden naprosto šílený projekt (šílený v tom smyslu, že to byl spíše koníček, než byznys), který ale paradoxně jediný výrazněji vyšel.

Od SEO k umělecké hi-tech dílně

Tím nápadem bylo založení komunitní hi-tech dílny FutLab.

Docela se nám v dílně dařilo, chodili nám členové, dělali jsme školení a do toho jsem začali dělat i věci na zakázku. Celou dobu jsem však dál pokračoval v SEO a měl své stálé klienty.

Když zasáhla první korona vlna, tak mi odešel jeden člověk a během léta mi odešel i naprosto klíčový člověk z výroby.

Na podzim přišel nový člověk a já chtěl dílnu vzkřísit. V lednu jsem definitivně zavřel komunitní dílnu a vše přizpůsobil zakázkové výrobě.

Bohužel jsem měl však ten blbý nápad, že ukončím všechny SEO projekty a budu se již věnovat jen dílně (do toho jsem ještě řešil narození dítěte a problémy s dokončením baráku, ale to je jiný příběh).

Naneštěstí se ukázalo, že jedna věc je, když jste sebelepší brilantní marketér a dokážete sehnat mraky kšeftů (i díky SEO a obsahu – viz článek: nová obsahová strategie, která funguje) a druhá věc je, být majitelem, podnikatelem, šéfem výroby, obchodníkem, projekt managerem i odlévačem, a vším dohromady, co obnáší řízení takové dílny.

Podnikání s dílnou je jiný level

Nyní skoro 4 roky vedu umělecko řemeslnou dílnu a uvědomil jsem si, že jsem dobrý v tom, abych přivedl zákazníky, jsem poměrně dobrý i v obchodní činnosti.

Ale co mi už tolik nejde, je dělat X dalších různých činností, které člověk musí zvládnout při takovém druhu byznysu a dělat X různých činností. Vlastně to jsou spíše činnosti, které bych rád někomu přenechal a věnovat se opravdu naplno marketingu a byznysu.

Myslím, že jsem do teď dělal vše dobře jako CEO, ale problém vidím v tom, že se z mého původního koníčku vytratila veškerá radost a to je velmi demotivující.

Návrat k SEO

To mě dovedlo k tomu, že SEO se táhne celým mým dosavadním profesním životem a reálně jsem od něj nikdy neodešel.

Možná je načase, abych zase ukázal, v čem jsou moje nejsilnější stránky a že své dovednosti v marketingu mohu opět nabídnout i dalším klientům, kteří jsou třeba výborní ve vedení svého byznysu, ale marketingu třeba nerozumí, nebo ho nechtějí řešit.

I am back 🙂

Nabízím tedy své služby, vracím se na marketingové bitevní pole – stačí napsat.

Ale zpět k původnímu tématu:

SEO – copywring – jak psát ten kvalitní obsah?

SEO a copywriting k sobě neodmyslitelně patří. Je potřeba psát dobré texty a tvořit kvalitní obsah. Kvalitní copywriting vám pomůže zlepšit SEO. Sem patří nadpisy, podnadpisy, úryvky, správné formátování, odkazy a doplnění o další formáty obsahu.

Základem je mít kvalitní obsah! To by se mělo tesat do kamene. No ale někdo to zase trochu přehnal a na každé druhé konferenci jsem pak neustále poslouchal, jak strašně je důležité mít ten kvalitní SEO obsah, ale nikdo už posluchačům nevysvětlil, co že to ten kvalitní a unikátní obsah představuje v praxi.

Já sám jsem věděl (a klientům to vždy říkal), že je potřeba psát kvalitní články a ne PR články pro roboty.

Je potřeba psát o zajímavých tématech, odborné články, nebo alespoň psát o vaší práci, o týmu či o tom, co jakkoliv souvisí s prací, co nabízíte.

Dám několik příkladů ze své činnosti a pár i mimo můj obor:

Příklad 1) SEO konzultant

U svého SEO blogu jsem si vždy zakládal na tom, že budu psát odborné články, ale budu je psát srozumitelnou formou tak, aby jim každý potenciální klient rozuměl. Konec konců já ty články nepíšu pro své SEO konkurenty či vzdálené online kolegy.

SEO blog, který jsem jak je vidno bohužel dost zanedbával poslední roky

Ty články píšu proto, abych prakticky ukázal, že SEO umím a tudíž se pak mé články zobrazují ve vyhledávačích. Já nečekám, že každý klient bude můj blog číst od prvního do posledního článku, ale to nevadí.

Stejně nemůžu psát nějaké bláboly a musím si udržovat jakési základní standardy, které se v SEO komunitě z principu dodržují.

Příklad 2) Umělecká dílna

Když jsem si založil otevřenou dílnu, tak bylo vlastně celkem snadné dostat se na první pozice u výrazů spojených s naší dílnou (komunitní dílna, makerspace praha, fablab praha) a to především z toho důvodu, že tam nebyla prakticky žádná lokální a pouze minimální celková konkurence.

Stačilo vytvořit několik cílových stránek dle hledaných výrazů a díky tomu, že taková dílna je vlastně lovebrand, tak bylo celkem snadné i získat nějaké odkazy z médií, stačilo jim dát vědět.

PR články a budování brandu v SEO – optimalizaci, FutLab

Co se týče zakázkové výroby, tak tam jsem vytvořil cílovou stránku na 3D tisk a později i na uměleckou slévárnu, ale tam už nějaká konkurence byla, takže bylo potřeba udělat trochu víc.

Já jsem konkrétně začal postupně propagovat na blogu naše konkrétní dokončené výrobky a rovnou jsem tam vždy i krátce popsal postup. Mě to nestálo moc času, stačilo jen mít v dílně vždy při ruce foťák a poté to sepsat do článku.

Mělo to jednak edukativní charakter a taky nás to lépe posunovalo ve vyhledávačích, neboť jsme se brzo staly z pohledu Googlu autoritou v tomto oboru.

Budování obsahu na blogu FutLab – SEO strategie

Příklad 3) Návrhářka dětských oděvů

Pokud šijete dětské oblečky, tak je asi logická cesta, že skončíte někde na fleru, nebo budete své výtvory nabízet po kamarádech a šeptandou se brzo dostanete do povědomí (pokud jste opravdu dobří). Další možností je, udělat si svůj osobní web.

Já bych doporučil udělat si opravdu jednoduchý web třeba na wordpressu (práce max. na jeden den). Dát na Hlavní stránku pouze základní info, nabídku služeb, kontakt a zbytek propagovat prostřednictvím jednak sociálních sítí a druhak pomocí blogu.

Na Instagramu/FB můžete postovat své vyfocené výtvory (doporučuji opravdu profi fotky) a na blogu stačí vždy jen krátce popsat danou zakázku a doplnit fotkami.

Taky bych si zjistil na skliku či collabimu, co lidé hledají a zda to nějak souvisí s mým zaměřením (např. dětské povlečení, hnízda, dupačky, atd.) a ta klíčová slova poté dával do názvů článků/výrobků na blogu i do obsahu.

Zároveň samozřejmě být vidět na všech vhodných platformách tohoto oboru: Facebook skupiny pro maminky, domluvit nějakou spolupráci s influencery za barter obchod (nějaká maminka youtuberka), Fler, diskuze emimino, občas nějaký ten market na živo, atd.

Příklad 4) Malíř pokojů

Měl jsem jednoho klienta malíře, který mě oslovil, že má zájem o mé služby. Tak jsem mu doporučil svojí byznys analýzu a dle té analýzy vypracoval strategii.

Vyšlo z toho, že je potřeba udělat nový web, udělat analýzu klíčových slov a podle té analýzy upravit obsah, poté jsem mu sehnal ještě několik odkazů.

Do 3 měsíců mu už chodily zakázky a nedávno jsem s ním mluvil, že se mu byznys natolik rozjel, že firmu prodal společníkovi a sám se šel věnovat něčemu, co ho více baví a neměl před tím finance na rozjezd.

SEO témata

V následujících kapitolách bych rád rozebral jednotlivá další témata. Vycházel jsem z klíčovky Collabimu, který mi nastínil, co nejčastěji lidi na Googlu hledají ohledně SEO.

A abych nepsal o něčem, co nikoho nezajímá, tak jsem zvolil právě tato témata, abych případně pomohl se v těchto tématech trochu zorientovat a vyvrátit některé mýty, které kolem SEO kolují.

SEO klíčová slova z Collabimu

Asi zde nebude prostor vše do detailu probrat, proto bych některá témata více rozebral v samostatných článcích.

SEO a klíčová slova

Pokud chcete, aby vás zákazníci našli, tak nejprve potřebujete vědět, pod jakými klíčovými pojmy hledají vaší službu či produkt.

Pokud např. nabízíte „3D tisk na zakázku“ (a lidé to hledají), ale na webu o tom nemáte ani zmínku (a nazýváte to třeba 3D tisk pro každého), pak se může stát, že vás vlastně nikdo s poptávkou neosloví.

Další častou chybou je to, že cílíte pouze na obecný pojem, např. pouze „3D tisk“ nebo „3D tiskárny“. Ale 3D tisk vám často budou hledat ne vaši potenciální zákazníci, ale lidé zajímající se o technologii 3D tisku, nebo ti, kteří si chtějí pořídit 3D tiskárnu.

To nejsou vaši zákazníci a vy zbytečně plýtváte penězi na drahé konkurenční výrazy.

Pojďme se však vrátit k mojí oblíbené slévárně.

Když jsem zjišťoval, co lidé hledají ohledně sléváren, tak jsem zjistil, že nejčastěji hledají buď „odlévání do bronzu“ nebo „umělecká slévárna“.

Můj původní předpoklad přitom byl úplně jiný a pokud bych to dělal nějak intuitivně, tak bychom zbytečně přišli o všechny naše současné zákazníky, kteří nás našli přes kombinaci podobných klíčových slov.

Vyhledávání klíčových slov v Sklik: SEO – optimalizace

Naší strategií tedy bylo vytvořit cílovou stránku: Odlévání do bronzu, umělecká slévárna. V tomto případě není vůbec problém cílit na jednu stránku, neboť jsou to synonymní služby.

Vytvořil jsem tedy kulervoucí cílovou stránku a podpořil jí několika dalšími souvisejícími tématy na našem blogu.

Kromě zvolení správných klíčových slov pro titulek, nadpisy, url i text, jsem zvolil následující obsahové schéma:

Logická struktura webu

  • Úvod
  • Co nabízíme
  • Druhy produktů
  • 2 ukázková videa
  • Popis metody
  • Technologie
  • Ukázka práce (obrázky)
  • Co nabízíme navíc
  • Odkazy na související témata
  • Proč si nás vybrat – konkurenční výhody
  • Ceník
  • Nejčastější dotazy
  • Související služby
  • Kontaktní formulář
Ukázka cílové SEO stránky dle klíčových slov

To je velmi podrobná cílová stránka a mohl bych na ní cílit i PPC, Facebook ads, remarketing i e-mailing. Nám však stačilo pouze SEO a i tak jsme nestíhali, kolik jsme měli poptávek.

SEO a linkbuilding k sobě určitě patří. Aby váš web byl vidět, potřebujete aby na vás odkazovali kvalitní autoritativní weby. Linkbuilding je budování odkazového profilu, PR a brandu. Pokud na vás odkazují vysoce hodnocené weby, zvýší se i hodnota vašeho webu.

Pokud se pohybujete v konkurenčním prostředí, tak vám pravděpodobně nebude stačit samotný obsah. navíc, i když je konkurence menší, tak vyhledávač se musí nějak dozvědět o vašem webu a obsahu.

Vezměte si, že na internetu denně vzniká miliony článků, webů, příspěvků, atd. V tom nepřeberném množství obsahu je těžké dát o sobě vůbec vědět.

Takže vy potřebujete, aby na vás někdo odkazoval a nejlépe autorita. Ve světě vyhledávačů se míní autoritou web, který má vysoké hodnocení, nějakou historii a sám má množství kvalitních odkazujících webů.

Nechci zde zatěžovat podrobnostmi, neboť se jedná o více než 200 faktorů a to je jen pro zjednodušení (reálně se o faktory nejedná, ale o neuronové sítě a vlastní rozhodování na základě strojového učení). Ale známe některé ty faktory, které sice nemusí být rozhodující, ale mají nějaký vliv.

Kde ovšem takové odkazy sehnat?

Máte několik možností:

  • Placené PR články (zkrátka si vyberete kvalitní tematický web, vytvoříte obsahový článek a zaplatíte si za to, že jej tam můžete publikovat)
  • Získat odkaz díky barteru (pošlu vám svůj kvalitní produkt, když o mě napíšete s odkazem na můj web, ideálně recenzi)
  • Lovebrand zajímající novináře (máte zajímavou službu, která je natolik zajímavá, že stačí oslovit vhodného novináře a on bude rád, že má o čem psát, hodí se samozřejmě odkaz, ale posílení brandu taky není na škodu)
  • Sociální sítě: Snažte se být se svým obsahem vidět, ale necpěte lidem reklamu (neboť na to nejsou zvědaví a beztak jsou přehlcení). Raďte (pokud jste odborníci), pomáhejte radami, ukazujte svou práci a sdílejte své zkušenosti. Odkazujte ideálně na nějaký svůj přínosný, relevantní a nereklamní článek na blogu.
  • Můžete zkusit soutěže a propagovat přes soc. sítě, ale musíte mít taky co za to nabídnout. My jsme např. jednou dělali soutěž a mělo to opravdu mraky sdílení i komentářů. Členů nám to sice moc nepřineslo, ale brand to může posílit, pokud to uděláte chytře.
  • Buďte aktivní na všech platformách a tvořte tam kvalitní obsah: Instagram, Youtube, Spotify, Pinterest, LinkedIn, atd. Záleží zda tvoříte kvalitní články, videa, podcasty nebo livestreamy. Vše se dá udělat hravou a zábavnou formou.
  • Vlastní portfolio webů. Pokud máte více webů a alespoň trochu související tématiku a kvalitní hodnocení, tak můžete jednotlivé weby propojit odkazy. Já např. odkazuji na svou dílnu FutLab nebo na jiné weby i z článků (jako zde).
  • A mnoho dalších možností – Marketing je potřeba propojit, aby všechny platformy hrály svou roli. Časem se to začne nabalovat a vy zjistíte, že vám ty poptávky chodí opravdu někdy až velmi komplikovanou cestou (stačí se podívat do google analytics a mít správně nastaveny nákupní procesy).

V Search Console si poté můžete zjistit, kdo na vás odkazuje a kde je případně další příležitost:

Odkazují weby v SEO a linkbuilding strategii

SEO a online marketing

SEO je potřeba zahrnout do celkového online marketingu. SEO je pouze jedním z mnoha kanálů, který vám na web dokáže přivést návštěvníky z organického vyhledávání. Pokud chcete mít vychytaný online marketing, určitě SEO řešte hned na začátku.

Jak jsem zmínil výše, tak je potřeba SEO zahrnout do celkové strategie online a obsah marketingu. Nestačí jen dělat SEO nebo PPC. Samozřejmě jsou případy, kdy vám to pár těch poptávek přihraje a někdy dokonce i poptávky na mnoho let dopředu.

Já jsem např. u svého SEO webu, udělal jen SEO a stačilo to – ale to je opravdu hodně specifický případ, kde to fungovat může.

U umělecké dílny jsem nejprve udělal obsahové SEO, vyřešil linkbuilding díky svým webům a díky novinářům, kteří měli o naše služby zájem, nebo na nás dokonce i lidé odkazovali sami, díky tomu že jsme měli několik zajímavých obsahových článků.

Ale poté jsem zařadil i další způsoby propagace.

Pravidelně jsem plnil fotky na Instagram. Dával jsem příspěvky na FB a občas jsem spustil i FB ads pro naplnění našich kurzů či získání členů. To jsem ještě propojil s content reklamou PPC a remarketingem.

Na Youtube jsem dal naše videa a ty jsem pak používal i pro Facebook ads či jako součást kvalitního obsahu u cílových stránek.

Tím jsem zajistil to, že o nás bylo slyšet, byli jsme vidět a ozývali se nám díky tomu potenciální zákazníci. Na začátku jsme měli i tu výhodu, že o nás měli zájem novináři a já se mohl mihnout i v rádiu, televizi či v nějakém lifestyle článku o naší dílně.

Všechno to do sebe hezky zapadlo a ani to nevyžadovalo tolik času.

Jen mít vždy po ruce mobil s foťákem a občas napsat nějaký článek na blog. Samozřejmě jsem netvořil obsah sám (neboť na to nemám kvality), ale nechal jsem si dělat grafické materiály (i pro offline reklamu), fotky od fotografky, video od profesionála a remerketing od profi agentury.

Výsledek? Nestíháme a máme toho více než je naše kapacita 🙂

SEO a Google

Neexistuje SEO pro různé vyhledávače. Je pouze kvalitní SEO a Google je jedním z nejpoužívanějších vyhledávačů. Pokud děláte SEO správně, tak to ocení nejen vyhledávač Google, ale i další vyhledávače.

Taková ta stará ohraná písnička: Dělat SEO pro Google nebo pro Seznam? Nebo jak dělat SEO, které funguje pro všechny vyhledávače? Jednoduše.

Nedělejte SEO dle nějakého vyhledávače, dělejte kvalitní obsah pro lidi a mějte jednoduchý, rychlý, responsivní a uživatelsky přívětivý web. Zní to moc obecně nebo jednoduše?

No ale není potřeba hledat pořád nějaké tajné SEO magic triky. SEO je o technice webu a kvalitním copywritngu či dalším obsahu.

Jasně pokud máte tisíce produktů na e-shopu, tak spolu budeme řešit více klíčovku a poté technikálie (jako duplicity, canonical, přesměrování 301, stránky 404, odkazovou strukturu, ALT obrázků či meta tagy, atd.), ale to neznamená, že by zatím byla nějaká magie. Je to spíše analytika a poté dobře navržené technické řešení šité na míru.

Ale zpět k tomu Googlu. Pokud sledujete novinky ve vývoji vyhledávače Google, tak vám určitě neuniklo, že on dlouhodobě brojí proti nekvalitnímu obsahu (ignoruje), podezřelým odkazům (dává webu ban) či různým nekalým praktikám technického rázu (vyřadí vás z vyhledávání).

Co se týče Seznamu, tak to je asi i těžké srovnávat. Je to asi podobné, jako když budete srovnávat USA a ČR 🙂 Seznam měl jiný vývoj, jiný rozpočet na rozvoj a jiné publikum. Ale zase má naprosto perfektní mapy nebo zpravodajství, abych mu nekřivdil 🙂

Přesto všechno si myslím, že nemá smysl dělat SEO různě pro různé vyhledávače. Já když dělám SEO, tak opravdu neřeším Seznam a dlouho ani neřeším nějaké pozice.

Co mě zajímá je to, zda jsem vidět na správném místě ve správnou chvíli a zda tím dokážu zasáhnout svého potencionálního zákazníka.

SEO a wordpress

SEO na wordpressu funguje velmi dobře. Ostatně na platformě webu skoro vůbec nezáleží. Důležité je, zda se vám s danou platformou dobře pracuje. Většina platforem v dnešní době podporuje SEO.

Řeknu to zkráceně: Já mám wordpress (dále jen WP) rád. Sice mě ukamenuje většina vývojářské komunity (mimo té WP), že WP má chyby, nedá se dostatečně ohýbat, má své limity, atd, atd.

Ale jako zákazníka by mě upřímně nezajímalo, zda je web na WP nebo na jiné platformě.

Zajímá mě cena, rychlost zhotovení, jednoduchost ovládání a hlavně to, zda mi to přivede zákazníky.

Určitě nebudu stavět velký e-shop nebo nějakou sociální síť na WP, ale na web, který bude mít řádově stovky stránek to opravdu stačí.

Sám jsem si většinu webů udělal sám nebo s pomocí kolegy na WP. Já vím, nejsou to dokonalé weby a některé mají i docela zbytečné chyby, které by se daly vyladit.

Jenže mojí strategií není nabízet vymazlené weby prostřednictvím mého ukázkového webu. Mým cílem je dělat obsah, který přiláká mé zákazníky.

Můžu se třeba hodiny hádat s nějakým vývojářem, ale fakt je ten, že on mým zákazníkem není ( a i kdyby byl, tak nebude řešit můj web na WP, ale jestli umím SEO) a mým výsledkem práce je to, že můj technicky nedokonalý web na WP se zobrazuje na potřebná klíčová slova, a proto mě zákazníci oslovují.

Stejná logika může platit u vaší služby či produktu. Vy nepotřebujete mít web za stovky tisíc (pokud to tedy není záměrem), vám stačí, že máte jednoduchý web, který vám přivede zákazníky.

Všechno ostatní nad rámec jsou jen vyhozené peníze (nebo tedy ten jiný záměr).

Takže za mě, pokud máte web na WP, tak já s tím nemám problém a klidně vám udělám SEO na této platformě, neboť jí dobře znám a vím, jaké má možnosti.

Pokud máte web na jiné platformě, tak to také nevadí a přizvu si jen kolegu programátora, který umí pracovat i s jinými platformami.

SEO na vašem webu

Jaké SEO chcete mít na vašem webu? Bezduché SEO, kde se opakují stále stejná slova a ten text ani nedává smysl? SEO, kdy na vás odkazuje tisíce zbytečných katalogů či patičkových odkazů?

Já bych to asi nechtěl. Navíc, pokud toto dřív fungovalo, tak s tím už je naštěstí konec. Ochcávání vyhledávačů v době neuronových sítí je naivní představa, nebo rovnou podvod, jak z vás vytáhnout peníze za NIC.

Narazil jsem na spoustu agentur, kde klientům nabízeli, že jim tedy dělají to „SEO“ a když jsem se poté ptal, co za placení pravidelného měsíčního poplatku (a né malého) dostávají, tak mi bylo řečeno, že nějaký report (automatizovaný, udělaný za 5 minut) a vychytávání případných technických nedostatků na webu. Jinými slovy si bohužel klient koupil hodně drahé nic a nic víc.

Jaké by tedy mělo být to vaše SEO na webu? Asi bych se už opakoval, proto doporučuji znovu přečíst předchozí text 🙂

Ale tak dobře, já to zopakuji: SEO na vašem webu by mělo obsahovat: Kvalitní a uživatelsky zajímavý i přívětivý obsah, technicky funkční web bez zásadních chyb a odkazové portfolio kvalitních webů, influencerů či autorit vašeho oboru.

SEO není žádná tajná magie. Je to jen postup, jak vaše stránky optimalizovat tak, aby je uživatel našel a vyřešil svůj problém, který chtěl řešit (např. to že shání sekačku a neví jakou).

Můj pohled na Black SEO

Black hat SEO je soubor různých praktik, jak zmanipulovat vyhledávače k lepším výsledkům vašeho webu, nebo jak poškodit konkurenci a zhoršit její zobrazení ve vyhledávání.

Já se rovnou zkraje přiznám, že jsem nikdy žádné black hat SEO nedělal 🙂 Když jsem začínal, tak jsem striktně dodržovat tzv. White hat SEO, později jsem šel do trochu šedého SEO (PR články) a nyní praktikuji ryze praktické SEO bez bullshitu.

Zkráceně dělám to, co už mám vyzkoušené, že funguje a nevěším klientům bulíky na nos.

Slyšel jsem, co je Black SEO, ale z praktického hlediska opravdu nevím, jak takové SEO může fungovat. Útočení na konkurenci pomocí zakázaných SEO praktik mi přijde ubohé a nějak se to vůbec neslučuje s mojí filozofií, jak nabízet své služby a schopnosti.

Vím, že asi dvakrát mě oslovili s poptávkou, zda bych nemohl nějak zařídit, aby se nezobrazovala negativní reklama na jejich firmu a že za to zaplatí velké peníze.

Ale upřímně já opravdu nedokážu posoudit, zda to byla jen konkurenční válka, nebo to byly reálné negativní zkušenosti zákazníků s danou firmou.

Tu zakázku jsem samozřejmě nevzal, protože mi to bylo proti srsti. Asi bych i věděl, jak to vyřešit, ale nevím a nemám jistotu, zda ty recenze nebyly zasloužené. Takže raději slušně odmítnu, on se stejně najde někdo jiný a ochotný.

Já bych na tomto místě spíše doporučil, chovejte se ke svým zákazníkům jako ke svým chlebodárcům a pokud nastane problém, tak jim raději vracejte peníze. Nemusíte se pak obracet na mě nebo jiného seo konzultanta s žádostí o smazání negativní reklamy 🙂

Ode mě tedy žádné black SEO nečekejte, já nabízím jen to, co mám vyzkoušené a vím, že to není proti obecně daným pravidlům, které si nastavily daní poskytovatelé.

Jak na friendly SEO

Friendly SEO je způsob optimalizace webu tak, aby byl přívětivý především pro uživatele webu a nebyl zatěžován žádnou SEO praktikou. Dříve bylo dost často SEO a UX v rozporu. Googlu však nyní upřednostňuje weby, které jsou přívětivé technicky i obsahově.

Na friendly SEO vám stačí jedna jednoduchá zásada: Nedělejte SEO pro vyhledávače, ale pro lidi a nejlépe pro vaše zákazníky. Dívejte se na váš web tak, že zákazník absolutně nerozumí vašemu oboru a vy mu chcete jednoduše během několik vteřin vysvětlit:

Představení vašeho byznysu

  • Kdo jste
  • Co nabízíte
  • Proč by to měl chtít zrovna u vás
  • Zda tomu rozumíte a umíte to vysvětlit/poradit (např. blog)
  • Kolik to stojí
  • Kde vás nebo službu najde
  • Kde vás může hned oslovit/kontaktovat

Nic víc..

Všechno ostatní je jen vata, kterou uživatele odrazujete a nudíte k smrti. Dnes bohužel není doba na dlouhé návody (samozřejmě tento můj článek je výjimka :)), na zdlouhavé hledání nějakého tlačítka na webu.

Jsou některé weby, kam přijdete s dobrým úmyslem (třeba mají i dobré seo, proto jste na ně klikli) a máte dokonce i nějakou vůli hledat danou informaci, ale ten web to buď okamžitě nebo po nějaké době úplně zabije tím, že vám nacpe cookies, GDPR a ještě newsletter.

No a nakonec tomu dá úplnou tečku, když nemá mobilní verzi nebo má někde šíleně schovaný kontakt.

To je stejné, jako byste přišli do obchodu a hned se na vás vrhli prodavači, že musíte podepsat tohle a támhleto, že se jim máte rezervovat k nějakému katalogu a nakonec by vás poslali do nějakého regálu, kde je totální bordel a vy byste to všechno vydrželi, našli nějakou náhodou výrobek a nakonec byste oslovili prodavače, že nevíte, kde je pokladna a on by vám řekl, že taky neví.

Web není nějaká úplně jiná a cizí platforma. Je to obchod a vy musíte se zákazníkem komunikovat stejně, jako když vám přijde do toho živého obchodu.

Taky ho hned neodradíte tím, že budete mít v obchodě bordel a ještě se k němu budete chovat, jako že vás otravuje. Tedy můžete to udělat, ale asi toho moc neprodáte.

V onlinu platí, „nenuťte uživatele přemýšlet„. Zní to jako by byl zákazník nějaký blbeček, který je na internetu poprvé v živote. Ale tak to není. Jen je zásada, že uživateli se snažíme nákup co nejvíce ulehčit. Jako když vybíráte vrtačku a sám od sebe k vám přijde prodavač a zeptá se, zda může nějak pomoci a poradí vám vybrat tu správnou.

Na webu žádný prodavač není (pokud tam nemáte online chat a zaplaceného 24 h zaměstnance), ale zato tam můžete mít jednoduchou strukturu, výzvy k akci, jasný a viditelný kontakt, mobilní verzi či rychle se načítající stránky.

SEO on page

Co se týče on page SEO, tak jsem považoval vždy zásadní se řídit klíčovkou a přesně vystihnout, co lidé hledají a tuto odpověď jim na webu vhodnou formou dát.

Samozřejmě je důležité, aby url odpovídalo obsahu stránky, stejně tak titulek, Hlavní nadpis, podnadpisy, popisy, popisy obrázků, ALT obrázků, produkty (Titulek, popis, název a obr), obsah textu s klíčovými slovy, interní i externí odkazy, videa s popiskem, případně infografiky, podcasty a další způsoby rozšíření obsahu.

Technické SEO zde rozebírat nebudu, neboť na to již v článku není prostor a věřím, že je na internetu na toto téma množství dalších odborníků, kteří o tom již psali.

Jen stručně: Osobně bych si dal pozor na následující:

  • Popisky a meta data dle klíčových slov (viz výše)
  • Rychlost načítání stránek
  • Mobilní verze – responsivní zobrazení na různých zařízeních
  • V případě nutnosti trvalé přesměrování 301
  • Pozor na duplicity obsahu
  • Originální obsah (nekopírovat z jiných webů)
  • Kanonické tagy u vícestránkových stejných kategorií, či u duplicit typu tagy a kategorie
  • Logické prolinkování obsahu
  • Chyby v kódu
  • UX prvky, které mají vliv na chování uživatele
  • Externí odkazy na kvalitní obsah či autoritu
  • Rozšířené popisky (recenze, hodnocení a další údaje dle oboru)
  • Atd..

Více v samostatném článku, faktorů je opravdu hodně..

SEO off page

Off page SEO je úzce spojené s linkbuildingem, brandbuildingem, PR a práce na sociálních sítích, zkrátka vše o vašem webu, co můžete ovlivnit mimo váš web.

Zde bych např. zmínil:

  • Kvalitní články z autoritativních webů
  • Případové studie
  • Diskuze a fóra
  • Diskuze na sociálních sítích
  • Podcasty, videa, obrázky a grafiky
  • Brand články v médiích
  • Výměna pomocí barteru
  • Spolupráce s influencery (ti, co mají vliv)
  • Konference
  • Off line reklama (bilboardy, plakáty, vizitky, placky, reklamní předměty, atd.)
  • Workshopy a školení
  • Psaní recenzí
  • Tvorba podpůrných tematických webů
  • Produktové stránky
  • Vyjádření do článku z pozice odborníka na dané téma
  • Sepsání knihy na dané téma
  • Článek v časopise, odborné sborníky
  • Infografiky
  • Televizní spot, rádio či jiné médium
  • Guerilla marketing
  • Atd…

Opět rozeberu v samostatném článku..

SEO nástroje, které používám

Jaké nástroje pro SEO nejčastěji používám:

Na analýzu návštěvnosti: Google Analytics

Posouzení linkového portfolia a konkurence: Majestic SEOAhrefs

Prozkoumání klíčových slov a hledanosti: Collabim, SklikMarketing Miner

Rychlost načítání webu: Page Speed Insight

Hlášení technických chyb webu: Search Concole

Analýza webu: Xenu

Duplicity webu: Screaming frog

Posouzení prvotních marketingových dat a konkurence: Similarweb

Průzkumník odkazů: MOZ

SEO v roce 2021

Jaké jsou novinky SEO v roce 2021:

  • SEO se stává čím dál více propojené s uživateli a tím jak se zlepšuje samotný algoritmus vyhledávače, tak se výsledky hledání čím dál více personalizují a snaží se poskytnout maximálně relevantní odpovědi. Do hry například vstupují čím dál lepší automatické překladače, okamžité odpovědi již v úvodní SERPU, práce s dalšími médii serpu (videa, recenze, obrázky, atd.).
  • Zásadně se také mění pochopení vyhledávače samotného dotazu. Vyhledávač se nyní snaží přesně pochopit význam daného výrazu a odlišit situaci, kdy uživatele zajímá obecný pojem a kdy naopak hledá konkrétní službu. Zároveň se však snaží i rozlišit dotazy, které mohou mít více významů. Tím se přibližuje k samotnému lidskému způsobu myšlení. Tento algoritmus se nazývá BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers) a je založen na základě strojového učení a zpracování přirozeného jazyka. Bude tedy nutné tvořit takový obsah, který nejen že je perfektní obsahově, ale je také relevantní, odpovídá danému záměru, účelu a přináší dané odpovědi na přesná témata.
  • Zaměření se na vybrané úryvky (úryvky zobrazující se před samotnými výsledky vyhledávání). Tyto rychlé odpovědi mají čím dál větší význam a souvisí s budováním vaší autority. Pokud vhodně oslovíte uživatele relevantním úryvkem, můžete tím předběhnout konkurenci a být zobrazení nad výsledky vyhledávání.
  • Je čím dál důležitější rychlost načítání stránky a Google přišel s tzv. metrikou Core Web Vitals, která posuzuje měření uživatelské zkušenosti: načítání, interaktivita a vizuální stabilita. Google se již dlouhodobě soustředí na čím dál lepší zážitek uživatele (UX i webdesign) z webu a tento trend pokračuje i v roce 2021.
  • Google nadále preferuje kvalitní a užitečný obsah. To platí už léta a neustále se zdokonaluje v jeho vyhodnocování. Nyní přichází s tzv. principem EAT: odbornost, autoritativnost a důvěryhodnost.
  • Důležitá je autorita a reputace daného média. Je potřeba nadále budovat silný lovebrand a starat se o to, jak vás vnímají zákazníci, jaké máte hodnocení a jaké jsou dopady vašeho byznysu, jak se chováte k zaměstnancům, k přírodě, atd. Není to sice přímo součástí algoritmu, ale souvisí to s tím, jak vás zákazníci hodnotí a zda se k vám pravidelně vracejí.
  • Váš obsah i web by měl být neustále aktualizovaný, uživatelsky přívětivý, relevantní, rychlý a neměl by obsahovat nadměrnou reklamu, vyskakovací okna, atd. Sám jsem se přesvědčil tím, že jsem tento svůj web nějakou dobu zanedbával a skutečně jsem postupně klesal ve výsledcích vyhledávání (a to jsem byl skoro na všech prvních stránkách u většiny výrazů týkajících se SEO).

Více na toto téma v samostatném článku: SEO v roce 2021.

Má smysl řešit SEO rank?

Má i nemá. Na jednu stranu je to jeden z určitých parametrů, který vám může napovědět, zda například má smysl, aby na vás určitý web odkazoval. Ale je to opravdu jen jeden z mnoha parametrů. Já jsem například SEO rank nikdy neřešil a zajímala mě spíše autorita a důvěryhodnost daného webu (domain authority a trust flow).

Nemá to určitě smysl řešit u vašeho vlastního webu (Pokud tedy neprodáváte články či odkazy). Já jsem se nikdy nesoustředil na to, jaké má můj web hodnocení a místo toho jsem věnoval veškerou energii tomu, abych měl kvalitní, komplexní a vysoce relevantní obsah, zkrátka snažil jsem si vybudovat autoritu v daném oboru (což se mi taky podařilo).

Mojí radou je: Vykašlete se na všechny metriky, kromě té nejdůležitější – Zda máte dostatek poptávek z webu. Pokud máte tolik poptávek, že je nestíháte odbavit, tak máte dobře udělané SEO (nebo jiný typ marketingu či brandu).

Pokud naopak nemáte dost poptávek na to, abyste uživili sebe (a natož pak zaměstnance), tak děláte něco špatně. Ale není to o tom, jaký máš váš web rank z pohledu vyhledávače.

Vy potřebujete nejprve SEO analýzu, poté strategii a nakonec obsah podpořený vhodnou propagací a nebo potřebujte někoho, kdo to umí a udělá to za vás.

Jak na lokální SEO

Lokální SEO je velmi důležité a v některých oborech přímo zásadní, navíc poměrně jednoduché.

Pokud nabízíte služby bez ohledu na lokalitu, tak můžete tuto sekci rovnou přeskočit. Pokud je však vaše služba/produkt přímo svázaná s lokalitou, pak určitě oceníte některé mé rady.

Dám osobní příklad:

Můj projekt otevřené dílny byl přímo spojený s tím, že naši budoucí členové musí být z Prahy, neboť těžko k nám bude někdo jezdit pravidelně z Brna, Ostravy, Plzně nebo Liberce.

Pokud chcete tedy cílit na danou lokalitu, tak je potřeba toto cílení zahrnout do všech popisků a meta dat. Když jsem tedy propagoval naši dílnu, vždy jsem dával brandové spojení: „Makerspace Praha“. Stejně tak jsem toto dával do titulku, description, hlavního nadpisu i samotného textu cílové stránky.

Vyhledávání v lokálním SEO: Makerspace Praha

Doporučuji toto cílení zahrnout do patičky stránky, kontaktů a případně i doplnit nějakou webovou sekcí o daném městě. Je důležité svůj web taky zaregistrovat do různých lokálních vyhledávačů (např. firmy.cz, google business nebo různé lokální, kvalitní katalogy).

Snažte se vyhledat všechny weby, které nějak související s vaší lokalitou a domluvit s nimi nějaký barterový obchod.

Lokální Lovebrand

Např. pokud máte cukrárnu v Berouně, tak bych oslovil všechny influencery, kteří se hrdě hlásí k tomu, že jsou z Berouna a nabídl bych jim kroblihy s věnováním. Je velmi vysoká pravděpodobnost (hraničící s jistotou), že daný influencer o tom dá post na Instagram, nebo o tom natočí video na youtube.

Jednoduchá věc a přivede vám to mnoho místních nových zákazníků. Co se týče SEO, tak bych zase oslovil různé místní weby a domluvil s nimi nějakou spolupráci ohledně výměny odkazů, zveřejnění banneru nebo článek na jejich webu.

Navíc, když máte skvělý produkt, dáváte do toho něco navíc (lovebrand) a máte velmi pro zákaznický přístup, tak lidé se o tom dozvědí, stačí je jen trochu pošťouchnout.

Ještě bych se na chvíli vrátil k příkladu té své dílny. Poté co jsem udělal vše proto, aby se náš web zobrazoval na všechny možné fráze související s naším byznysem a lokalitou, byl vidět v mnoha médiích a propagoval dílnu skrze sociální sítě i remarketing, tak jsem zjistil jednu takovou nemilou věc.

Sice jsme byli vidět v té naší bublině (komunitě), ale spousta lidí vůbec nevěděla, že nějaká taková služba (jako sdílení dílna) v Praze existuje. Takže nestačí jen být vidět na nějaké hledané fráze, ale je také potřeba propagovat samotnou službu a její existenci.

Samozřejmě že za nějaké dva roky naší existence se objevilo 10 dalších dílen v Praze a to byla úplně jiná situace, ale my už jsme byli zase někde jinde.

SEO zdroje – koho sledovat

Pokud vás více zajímá SEO, tak tady je několik lidí a blogů, které se vyplatí sledovat:

České a slovenské SEO

Twitter Česko a Slovensko:

Zahraniční

Twitter zahraničí

Trochu jsem se rozepsal a nastínil některá témata. Vzhledem k tomu že se jedná o velmi komplexní témata, tak bych rád vysvětlil jednotlivá dílčí témata v dalších samostatných článcích.

Díky všem za dosavadní přízeň a podporu.

Daniel Gottwald

SEO konzultant a specialista online marketingu. Vzděláním jsem knihovník, rozumem jsem realista a povoláním online vizionář, který vám bude parťákem na cestě k úspěchu. Pomůžu vám s marketingem, podívejte se na mé reference, nebo mě rovnou kontaktujte.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *