Jak vybrat SEO specialistu a nespálit se

Pokud řešíte, jak zvýšit návštěvnost webu, brzo se dostanete k pojmu SEO. Jakmile už víte, že chcete právě tuto službu, budete nejspíše řešit, jak vybrat vhodného SEO profesionála a nespálit se při tom. Bohužel se často dozvídám od svých klientů, že jsou velmi zklamaní z dřívějších spoluprací, kde utratili mnoho peněz a nepřineslo jim to žádné požadované výsledky.

Zarážející je, že mezi těmi špatnými specialisty na SEO nejsou jen známé agentury, ale také mnoho známých konzultantů na volné noze.

V tomto článku se vám pokusím poradit, jak postupovat při výběru vhodného kandidáta. Rady se budou týkat spíše výběru nezávislého specialisty.

Kde ho hledat

SEO konzultant na volné noze by měl určitě mít vlastní web, na kterém prezentuje své služby a píše odborný blog o svém oboru. Měl by proto být i nalezitelný na různé klíčové fráze.

Hledejte ve vyhledávačích

Zkuste např. zadat do vyhledávače některý z výrazů:

  • SEO konzultant
  • Specialista na SEO
  • SEO služby
  • Optimalizace webu
  • Analýza klíčových slov

Nebo zkuste více specifické dotazy:

  • Jak zvýšit návštěvnost webu a konverze?
  • Jak se zbavit penalizace od Google?
  • Nejlepší nástroje na analýzu webu

Podívejte se do oborových katalogů

Navolnenoze.cz

Firmy.cz

Nejřemeslníci.cz

Najisto.cz

Podívejte se do SEO diskuzí

Jakpsatweb.cz

Forum.Lupa.cz

Sledujte sociální sítě

Linkedin

Twitter

Facebook

Na co se dívat u SEO odborníka?

Jak rozpoznat toho pravého odborníka? Zaměřte se na detaily i celkový dojem.

Jak vypadá jeho/její osobní web?

Působí na vás profesionálně?

Je srozumitelný a je z něj patrné, co daný odborník nabízí?

Obsahuje jméno a fotku daného odborníka?

Jsou na něm kontaktní i fakturační údaje?

Píše daný specialista odborný blog o online marketingu?

Má na webu jasně vysvětleno, co je SEO a jak spolupráce probíhá?

Dostanete se snadno k poptávce, nebo musíte složitě hledat kontaktní formulář?

Co na webu posuzovat?

Je gramatika správně a co slovosled? Dávají texty na webu smysl?

Je sdělení jasné, nebo je to jen vata a teorie?

Nabízí úzce specializovanou službu, nebo balík obecných služeb?

Co posuzovat na blogu?

Jak často píše články?

Jsou články velmi detailní, nebo obecné?

Jakou mají články úpravu? Suchý text, nebo různorodý obsah (včetně obrázků a videí)?

Jsou články často sdíleny a komentovány?

Hlavní kritéria

Reference

Nedívejte se jen na loga značek, ale snažte se spíše najít slovní hodnocení od klientů nebo případové studie. Nerozhoduje množství klientů ani jejich velikost ale kvalita odvedené práce.

Doporučení

Pokud vám někdo specialistu doporučil, máte už předem výhodu, ale můžete si informace zjistit právě díky slovnímu hodnocení, nebo se podívejte na hodnocení odborníka na Linkedinu. Jakou má odbornost, zkušenosti, kdo ho doporučuje.

Známost

Součástí práce konzultanta online marketingu je také být vidět nejen na internetu, ale i na veřejnosti. Takoví odborníci poskytují rozhovory, přednáší a školí. Je třeba však poznamenat, že ne každý konzultant má chuť veřejně vystupovat a také to obnáší mnoho času, který by měl specialista primárně věnovat svým klientům místo vlastního self promo.

Cena

Nečekejte, že dobrý odborník bude mít nízkou cenu. Naopak se spíše vyhýbejte konzultantům, kteří mají příliš nízkou cenu. Obvykle to znamená, že nemůžou sehnat klienty, a proto jdou s cenou nízko. Opravdoví odborníci jsou časově vytížení a nemůžou si dovolit brát každou zakázku, která by se jim cenově nevyplatila. Cenu na webu raději nehledejte, v SEO se nedá cena příliš paušalizovat.

Jak by měla vypadat odpověď specialisty na vaši poptávku?

  1. Odpovídá do jednoho dne.
  2. Jedná slušně a profesionálně.
  3. Odpověď je gramaticky správná, věcná a srozumitelná.
  4. Nejprve se ptá na detaily vaší poptávky, případně rovnou zavolá.
  5. Než vám pošle nabídku, chce se nejprve sejít a vysvětlit si, co od toho kdo očekává.

Jak by měla probíhat schůzka se SEO odborníkem?

  • Přijde v domluvený čas.
  • Snaží se získat co nejvíce informací o vaší službě a vizi.
  • Vysvětlí vám, jak pracuje a co můžete očekávat od jeho SEO služeb.
  • Řekne vám, co konkrétního pro vás může udělat.
  • Nastíní vám cíle, kterých je schopen dosáhnout (pozor, v SEO se nedá nic garantovat).
  • Řekne vám, jaký bude postup, jak dlouho bude práce trvat a kdy můžete čekat výsledky.
  • Zmíní se o ceně, svých zkušenostech a způsobu práce.
  • Po schůzce vám zašle shrnující e-mail a konkrétní nabídku.
  • Po schválení nabídky následuje postup prací a konkrétní termíny.

Jak by měla vypadat nabídka od SEO profesionála?

Stručně a jasně:

  • Co nabízí.
  • Jak toho chce dosáhnout.
  • Jaké má reference a doporučení.
  • Práce, na kterých pracoval.
  • Detailně rozepsaná cena služby.
  • Kontaktní informace.

Jaké vlastnosti a schopnosti by měl mít?

  • Skvělé komunikační schopnosti.
  • Reprezentativní vystupování.
  • Analytické myšlení.
  • Umět psát jednoduše i srozumitelně (copywriting).
  • Technické i kreativní myšlení.
  • Úzká specializace (SEO) i širší rozhled (online marketing).
  • Přehled o možnostech vyhledávačů, internetu a sociálních sítí.
  • Schopnost neustálého sebevzdělávání.

Na co se ptát SEO konzultanta?

Jaké máte zkušenosti v SEO a online marketingu?

Špatně: 1 rok jsem dělal v agentuře jako SEO optimalizátor.

Dobře: Minimálně 3 roky pracuji na full time jako SEO konzultant, zároveň se ve svém volném čase vzdělávám i v souvisejících oborech.

Odkud čerpáte znalosti pro SEO obor?

Špatně: Dělám to už několik let a čtu zahraniční články.

Lépe: Neustále se vzdělávám, chodím na školení a konference, čtu všechny články z oboru, bavím se s dalšími odborníky, experimentuji s vlastními weby, neustále se učím něco nového.

Jakou mi dáte garanci, že se budu zobrazovat na první stránce?

Špatně: Mám s tím už zkušenosti a zaručuji vám, že to bude fungovat.

Dobře: V SEO bohužel nelze nic garantovat, protože vyhledávače neustále mění algoritmus. Navíc soustředit se pouze na specifickou pozici není příliš výhodné. Můžu vám však zaručit, že udělám vše proto, aby vás web byl viditelný na místech, kde se vyskytuje vaše cílová skupina.

Píšete nějaký blog?

Špatně: Bohužel na to nemám moc čas, zkrátka kovářova kobyla.

Lépe: Nepíšu sice na kvantitu, ale snažím se pravidelně publikovat kvalitní informace ze svého oboru.

Používáte sám sociální sítě?

Špatně: Sociální sítě používám jen na reklamu pro klienty.

Lépe: Ano, baví mě, propaguji na nich své služby a sleduji přes ně nové zdroje informací z oboru.

Za jak dlouho můžu očekávat výsledky vaší SEO práce?

Špatně: Jakmile mi zaplatíte, tak vás registruji do katalogů a budete se zobrazovat na prvních místech.

Lépe: Přesně to bohužel nedokážu predikovat, o výsledcích vás budu informovat pravidelně. Výsledky se dají očekávat v horizontu 3 – 6 měsíců, někdy to však může být až rok. Výsledky se však budou nabalovat a budou dlouhodobé.

Jaké používáte nástroje pro SEO?

Špatně: Google analytics a Sklik.

Lépe: Majestic SEO, Webmaster Tools, Ahrefs, Sklik, Adwords, Google Analytics, Xenu, Screaming frog, Open Refine.

Jakým způsobem děláte linkbuilding?

Špatně: Registruji do katalogů, kupuji odkazy a články.

Lépe: Kvalitní katalogy, odborné magazíny, diskuzní fóra, sociální sítě, blogy, Záložky  – všude, kde se vyskytuje vaše cílová skupina.

Jaký bude postup u optimalizace webu?

Špatně: Udělám analýzu na obecná klíčová slova, Upravím meta tagy a doplním velké množství klíčových slov.

Lépe: Udělám detailní analýzu klíčových slov všech souvisejících frází, zkontroluji web z technického i uživatelského hlediska. Opravíme technické chyby, doplníme vhodné texty pro uživatele, budeme vytvářet kvalitní obsah, atd.

Stačí mi ke zvýšení návštěvnost webu pouze SEO?

Špatně: Ano.

Lépe: Je potřeba udělat kombinaci více online marketingových metod, jako například SEO, PPC, sociální sítě a obsahová strategie.

Nabízím vám nově službu pomoc při výběru specialisty či firmy. Díky tomu ušetříte čas i peníze a nejdete profesionála, který pomůže zlepšit váš byznys.

Napadají vás další vlastnosti nebo schopnosti, které by SEO odborník měl mít? Napište mi je do komentářů. Cílem tohoto článku je pomoci klientům s výběrem opravdových odborníků a vyselektovat tzv. SEO šamany.

Daniel Gottwald

SEO konzultant a specialista online marketingu. Vzděláním jsem knihovník, rozumem jsem realista a povoláním online vizionář, který vám bude parťákem na cestě k úspěchu. Pomůžu vám s marketingem, podívejte se na mé reference, nebo mě rovnou kontaktujte.

4 Comments

  1. Dane, dobrý článek. Je dobře, že v tomto ohledu děláš osvětu. Nicméně mnoho věcí mi vyznívá spíše tak, aby to v dobrém světle prezentovalo tebe. Nemyslím si, že kvalitní SEO specialista musí mít web, psát blog, být ve všech katalozích, diskutovat na fórech atd. To všechno jsou věci, které si snadno „koupíš“. Kvalitního SEO specialistu z tebe dělají ale jiné věci a ve skutečnosti jen velmi těžko předem odhadneš, jak dobrou práci pro tebe odvede a jaké bude mít výsledky.

    Proto všechny články na toto téma jen svádějí čtenáře někam, kde to rozhodně není nezpochybnitelné, a akorát jim to dává falešný pocit jistoty, že udělali maximum. A to je právě to, čeho se u těchto článků bojím – laik jim uvěří a začne posuzovat SEO specialisty podle tvých kritérií, která ale o kvalitě jejich práce neříkají vůbec nic. Proto se jim na mladypodnikatel.cz sám co nejvíce vyhýbám.

  2. Moc nesouhlasím s tvým pohledem. Jak si chceš koupit odborné informace a know how, které specialista prezentuje na svém blogu nebo v diskuzních fórech? Troufám si tvrdit, že kvalitního odborníka z tebe dělají především činy, které jsou však většinou nepublikovatelné v konkrétní podobě (klienti často nechtějí data zveřejnit). Tohle není nějaký univerzální návod, jen jsem chtěl tímto článkem trochu pomoci při výběru a pokud to vrhá dobré světlo na mě, tak je to z toho důvodu, že si za tímto způsobem propagace stojím a myslím, že funguje dobře.

    Nic ti nedá jistotu, dokud si nevyzkoušíš služby daného specialisty v praxi. Mohl bych to obrátit a říci, že když někdo zasvěceně mluví v rozhovoru na mladém podnikateli, tak to ještě neznamená, že to bude v praxi skvělý odborník, přesto rozhovory zveřejňuješ na svém webu a snažíš se edukovat laiky, ve výsledku tam však každý specialista jde poskytnout informace z důvodu self promo svých služeb.

    Můj článek není o nějaké víře a myslím si, že když si někdo (hledající SEO specialistu) přečte můj článek, tak bude mít více informací a dokáže sám posoudit, zda daného člověka vybere nebo ne. Inteligentní člověk se snad nebude řídit nějakými kritérii, které si přečte v jednom článku, ale může se inspirovat 🙂

  3. „Jak si chceš koupit odborné informace a know how, které specialista prezentuje na svém blogu nebo v diskuzních fórech?“
    Napíšu si je. Co je těžké na tom, dělat blog? Nic. V minulosti jsem potkal už spoustu konzultantů, kteří měli velmi dobrý a aktivní blog. Jejich služby ale ve výsledku byly mizerné.

    „když někdo zasvěceně mluví v rozhovoru na mladém podnikateli, tak to ještě neznamená, že to bude v praxi skvělý odborník, přesto rozhovory zveřejňuješ na svém webu a snažíš se edukovat laiky“
    Já předávám know-how zkušených lidí. Ptám se na otázky. Nedoporučuji je jako specialisty. Neříkám, že jsou nejlepší. Dělám rozhovory s desítkami lidí, kteří mají různá zaměření, zkušenosti, odbornost apod. Snažím se vybírat podle svého nejlepšího vědomí a svědomí, ale určovat, kdo je jak dobrý, z podstaty věci není v mých schopnostech.

    „ve výsledku tam však každý specialista jde poskytnout informace z důvodu self promo svých služeb“
    Věř mi, že každý ne. To je velmi jednoduchý pohled na věc, který ale ve velkém procentu všech rozhovorů vůbec není pravdivý.

    „Inteligentní člověk se snad nebude řídit nějakými kritérii, které si přečte v jednom článku, ale může se inspirovat“
    Tak doufejme, že mezi tvými čtenáři jsou jen ti, co si tohle uvědomí.

  4. „Napíšu si je. Co je těžké na tom, dělat blog? Nic. V minulosti jsem potkal už spoustu konzultantů, kteří měli velmi dobrý a aktivní blog. Jejich služby ale ve výsledku byly mizerné.“

    V článku jsem právě psal, že by měl člověk posuzovat, zda je blog dostatečně odborný. Divil by ses, ale psát odborné články na blog opravdu jednoduché není a vyjadřovat se k oboru, kterému nerozumím, to taky moc nejde. Můžeš být konkrétní? Zajímalo by mě, co si představuješ pod pojmem dobrý a aktivní blog?

    „Já předávám know-how zkušených lidí. Ptám se na otázky. Nedoporučuji je jako specialisty. Neříkám, že jsou nejlepší. Dělám rozhovory s desítkami lidí, kteří mají různá zaměření, zkušenosti, odbornost apod. Snažím se vybírat podle svého nejlepšího vědomí a svědomí, ale určovat, kdo je jak dobrý, z podstaty věci není v mých schopnostech.“

    Já taky v článku nepíšu nic o tom, jak vybrat nejlepšího specialistu. Rady, které jsem napsal, se týkají toho, jak se vyhnout těm nekvalitním specialistům a SEO šamanům. Taky neumím posoudit, kdo je nejlepší v tomto oboru, ale dokážu poznat, když někdo říká klientům nesmysly.

    „Tak doufejme, že mezi tvými čtenáři jsou jen ti, co si tohle uvědomí.“
    Určitě.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *