Co je SEO

SEO je způsob úpravy webu a obsahu tak, aby se zobrazoval na co nejlepších místech v organickém vyhledávání. Mezi tyto techniky patří např. tvorba kvalitního obsahu, optimalizace dle hledaných klíčových slov nebo získávání hodnotných zpětných odkazů.

Co znamená zkratka SEO

Zkratka SEO je z anglického názvu “Search Engine Optimization”. V Česku běžně překládané jako SEO optimalizace pro vyhledávače. Toto spojení je stále velmi hledané, ale někteří SEO odborníci (právem) namítají, že to spojení nedává moc smysl. Proto tedy např. mnozí používají pojem z pomlčkou: SEO – optimalizace pro vyhledávače nebo optimalizace webu.

Tím jsme si vysvětlili původní definici, nyní pojďme k překladu pro normální lidi 🙂

Co je to tedy to SEO

SEO je způsob, jak vylepšit (optimalizovat) web, aby se jeho jednotlivé stránky (nebo i úryvky) zobrazovaly na různá klíčová slova související s tématem webu, které návštěvníci vyhledávače zadávají do vyhledávacího pole. Pravidla toho, co se ve vyhledávači zobrazuje určuje Google (nejpoužívanější vyhledávač světa) a určuje to na základě tzv. strojového učení.

Přesný algoritmus nezná téměř nikdo, ale jsou různé signály, doporučení či insight zprávy, které jsou veřejně známé.

Google také pravidelně vypouští zprávy o tom, jaké zavedl novinky a jak web zlepšit, aby byl vyhledávačem preferovaný. My SEO konzultanti tyto novinky pravidelně sledujeme a snažíme se je vždy zahrnout do svých strategií.

Jak SEO funguje

Vyhledávací boti Google pravidelně pročesávají internet a vše relevantní indexují a zahrnují do svých databází. Pokud Google váš web zaindexuje, tak jeho aktuální verzi zahrne do své báze a podle různých parametrů rozhodne, zda se vaše stránky věnují nějakým tématům, které je vhodné zobrazit jako odpověď na některý z dotazů návštěvníků vyhledávače.

Pokud některou z vašich stránek (či úryvků) vyhodnotí jako relevantní pro nějaký dotaz či sérii dotazů, pak váš web zobrazí v takovém pořadí, které odpovídá relevanci daného dotazu v daném čase a místě uživatele.

Samotné indexování není samozřejmostí, neboť na internetu se denně objevují miliony stránek nového obsahu a není možné pro vyhledávač vše zachytit hned. Pokud se jedná o známý web, kde pravidelně vzniká nový obsah, tak bot prochází tyto stránky častěji.

Naopak u nově vzniklého webu není obsah vidět do té doby, pokud na web nevedou nějaké hodnotné odkazy, či případně není více sdílen na sociálních sítích, nebo pokud nedáte o novém obsahu vědět pomocí Search Console.

Ani to však není zárukou zobrazení na dané klíčové slovo. Váš obsah musí být hodnotný a splňovat všechny požadavky, které Google vyhodnocuje. Konkrétně se jedná o více než 600 různých faktorů pro hodnocení.

Aby to bylo ještě trochu složitější, tak samotné faktory nejsou určujícím kritériem, jsou jen určitým poznávacím signále pro nás, co se snažíme weby správně optimalizovat.

Systém se sám učí a snaží se co nejvíce napodobit lidské chování. Není už tedy tolik důležitý obsah z technického hlediska, ale spíše souhrn různých parametrů důležitých pro uživatele. Např. rychlost načítání webu, responsivní zobrazení, uživatelský zážitek, jak se uživatel chová při zobrazení obsahu, apod.

Rozdíl mezi placeným a neplaceným zobrazením vyhledávače

SEO se týká pouze neplaceného zobrazení výsledků vyhledávání.

Jenže ve vyhledávači máte zobrazeno ještě několik výsledků (označených štítkem reklama), které předcházejí organickému vyhledávání a jedná se o výsledky zobrazené na základě správné optimalizace, ale především na základě toho, že někdo zaplatil nejvyšší cenu, aby se na daný výraz zobrazoval se svým webem.

Výsledek zobrazení na základě placené reklamy (PPC)

Zatímco organické výsledky jsou jen na základě toho, že vyhledávač zhodnotil, že dané weby nejvíce vyhovují zobrazení pro daný dotaz. Neplacené se jim říká proto, že si nemůžete přímo u Googlu zaplatit, že se váš web zobrazí na těchto místech.

Můžete si však zaplatit kvalitního SEO specialistu, aby váš web optimalizoval a dostal ho na první stránku Google na daná klíčová slova.

Výsledek zobrazení na základě neplaceného vyhledávání díky SEO

Jak konkrétně ovlivnit SEO

Existují známé techniky, jak optimalizovat web a zvýšit jeho viditelnost ve vyhledávači.

  • Zjistěte co vaši potenciální návštěvníci na internetu hledají v souvislosti s vaším tématem
  • Tvořte kvalitní, zajímavý, komplexní a přínosný obsah pro uživatele
  • Piště zajímavé texty o vašem tématu na blog, dělejte videa, kvalitní fotky a obrázky, podcasty, apod.
  • Mějte technicky vymazlený web: Rychlý, responsivní, bez chyb, s https, funkční a aktuální
  • Starejte se o správné UX (uživatelská zkušenost): Správné formátování, navigace, výzvy k akci, viditelný kontakt, jasná a srozumitelná komunikace, přehledná struktura webu
  • Nemějte na webu duplicity stránek ani duplicitní texty
  • Pokud máte více stránek se stejným či podobným obsahem, označte vždy jednu hlavní stránku pro zobrazení
  • Nikdy nezakazujte robotům vstup na vaše stránky (kromě několika stránek, které nechcete z určitých důvodů indexovat)
  • Nedělejte ukvapené a nepromyšlené strukturální změny na webu – např. změnu url adres
  • Pozor při redesignu, aby nedošlo k jakékoliv změně již existujícího obsahu
  • Pozor na špatné přesměrování. Rozdíl mezi dočasným (302) a trvalým (301)
  • Dejte si pozor na javascripty nebo formáty, které vyhledávač nedokáže přečíst a zaindexovat
  • Označujte veškerý obsah pro jistotu i textovým popisem (např. obrázky, videa, atd.)
  • Pokud máte nefunkční stránky, či smazané stránky, trvale je přesměrujte na vhodnou a relevantní alternativu
  • Získávejte kvalitní odkazy tím, že nabídnete tak skvělý obsah, že na vás budou dobrovolně odkazovat autority
  • Nedělejte některou z praktik, které Google zakazuje: Sidewide odkazy, doorway a jiné zakázané praktiky
  • Registrujte svůj web pouze do kvalitních a hodnotných katalogů, kde je předpoklad vašich potenciálních návštěvníků
  • Pokud kupujete placené články, tak vybírejte pouze takové, které jsou kvalitní, navštěvované, relevantní a samotný obsah článku si raději vytvořte sami a stejně kvalitní jako na vašem webu (samozřejmě unikátní)
  • Snažte se svůj web propagovat na sociálních sítích a na všech místech, kde je vaše cílová skupina. Ideálně tak, aby bylo zřejmé, že chcete zdarma poskytnout kvalitní obsah a ne jen něco prodávat

Novinky v SEO 2021

Objevily se některé zajímavé novinky v SEO, o které se chci podělit

  • Důležitost EAT (Odbornost, autorita a důvěryhodnost – “Expertise, Authority and Trustworthiness”)
  • Hlasové vyhledávání SEO
  • Optimalizace YouTube videí
  • Google pasáže
  • Vizuální vyhledávání
  • Optimalizace pro vybrané úryvky
  • Domain authority 2.0

Více o tom v samostatném chystaném článku: SEO – optimalizace pro vyhledávače 2021: Kompletní návod.

Sdílejte: