
Každá zakázka je dobrodružství. Někdy je cesta přímočará, ale často je to série výzev, řešení problémů a nečekaných objevů. Dnes bych vám rád odvyprávěl příběh jednoho konkrétního díla, které si nedávno našlo svého majitele – 3D obrazu ikonického Billyho Gibbonse z kapely ZZ Top.
Všechno to začalo poptávkou, která mi přistála v e-mailu:
“Dobrý den, měl bych zájem o vytvoření obrazu pomocí 3D tisku, který bude v impressionistickém stylu a bude ve svém typickém stylu: dlouhé vousy, klobouk a tmavé sluneční brýle, může mít doutník nebo cigáro. Nemusí být přesně podle fotografie, může být ztvárněn více umělecky. 3D tisk se mi líbí a zjednodušení na několik barev také. Budu rád za umělecké a originální ztvárnění.”
Výzva byla jasná: zachytit podstatu rockové legendy stylem, který kombinoval uměleckou volnost s technickými limity barevného 3D tisku.
Cesta k Ikoně: Generování a První Problémy
Jako výchozí bod jsem si našel onu slavnou, ikonickou fotku Billyho Gibbonse s doutníkem, kloboukem a brýlemi.

Původně jsem zvažoval pustit se do impressionistického stylu, jak si klient přál, ale nakonec jsem se rozhodl použít svůj osvědčený algoritmus. Ten dokáže fotografii stylizovat, zjednodušit ji na omezenou paletu a připravit ji pro specifika 3D tisku.
První generování obrazu v AI vypadalo slibně, ale narazil jsem na klasický problém, který se u umělé inteligence bohužel i dnes občas stává. Model sice skvěle zachytil tvář a klobouk, ale ruka držící doutník byla… problematická. Ruka byla zcela deformovaná a působila nepřirozeně, což by zničilo dojem z celého díla.

Výzva č. 2: Ztraceno v Překladu Barev
První pokus o řešení byl logický: vzal jsem vygenerovaný obraz a ve Photoshopu jsem se pokusil ruku ručně odstranit a retušovat. To se sice povedlo, ale narazil jsem na druhý, mnohem zákeřnější problém.
Když jsem upravený obrázek nahrál do specializovaného programu, který data převádí pro barevný 3D tisk, stalo se něco nečekaného. Program si absolutně neporadil s mými barvami. Kompletně je změnil, paleta byla mdlá, posunutá a celá ta skvělá, kontrastní atmosféra originálu byla pryč. Výsledek byl plochý a bez života.
Musel jsem se vrátit o několik kroků zpět.
Řešení: Zpátky ke Zdroji
Místo externích úprav ve Photoshopu jsem se vrátil přímo k algoritmu, kde obraz vznikl. Pomocí vlastních nástrojů pro regionální úpravy (Vary Region) jsem dal AI jediný pokyn: odstranit ruku přímo ve zdrojovém souboru, ještě před jakýmkoliv exportem.
Povedlo se.
Tím, že jsem nezasahoval do surových dat obrázku, zůstala zachována původní, bohatá paleta barev. Následný převod do tiskového programu už proběhl bezchybně. Barvy konečně seděly (v rámci limitu 12 barev na jeden tisk, který moje technologie vyžaduje).

Výsledný Artefakt
Finální obraz sice přišel o část své “ikonické pózy” s rukou, ale získal zpět to nejdůležitější: atmosféru.
Na výsledku se mi osobně líbí právě ten specifický dojem, který vyvolává. Je to něco mezi mafiánem ze staré školy, tajemným druidem a nesmrtelným rockovým bohem. Podařilo se zachovat hru světla na vousech, jemně se linoucí dým z doutníku i celkový drsný výraz.
Obraz byl nakonec vytištěn na 4 samostatné desky, které byly následně spojeny a nalepeny na plátno. I když se jedná o “plochý” tisk, jemná textura, kterou za sebou zanechává tisková hlava, dává dílu unikátní hmatový rozměr, který odlišuje 3D tisk od běžného plakátu.

Technikálie 3D Obrazu
- Technologie: Barevný 3D tisk (FDM)
- Počet dílů: 4
- Podklad: Plátno
- Velikost: 30 x 40 cm
- Struktura: Plochá, s jemnou texturou 3D tisku
Máte vlastní nápad na obraz, který byste chtěli přivést k životu? Ať už jde o portrét, abstraktní motiv nebo vaši oblíbenou ikonu, ozvěte se mi a společně prozkoumáme možnosti, jak vaši vizi proměnit ve fyzický artefakt.