V předchozím článku jsem psal o tom, jak udělat SEO audit krok za krokem. Tento článek jsem také použil pro jednoduchý linkbuilding, který si může každý udělat zdarma. Nevýhodou je časová náročnost.
Tento druh linkbuildingu je vhodný zejména u méně konkurenčních výrazů, nejlépe funguje jako propagace kvalitních, obsahových článků. Hlavním cílem by nemělo být pouze zobrazení ve vyhledávači, ale získání návštěvníků, kteří se na váš web dostanou kliknutím na daný odkaz.
Pokud vás zajímá, jak Google hodnotí vaše stránky, přečtěte si rozhovor, který jsem poskytl na Mladypodnikatel.cz.
1) Využijte sociální sítě
I když je většina odkazů ze sociálních sítí „no follow“, přesto jsou jedním ze signálů pro Google, že je daná stránka (url) populární, i přesto že zde patrně není přímý vliv na SEO. Díky odkazům ze sociálních sítí, bude váš nový článek rychleji zaindexován. Sociální sítě mají nespornou výhodu v tom, že zajímavý obsah lidé sdílejí a vy tak získáte více návštěvníků na web.
Které sociální sítě používat
Facebook – Doporučuji použít nějaké skupiny FB se souvisejícím tématem. Připravte se pak na vlnu kritiky.
Twitter – V případě velkého počtu relevantních followerů ideální nástroj na připomenutí nového článku.
Google+ – V Česku má bohužel malé publikum, ale Google používá zobrazení příspěvků v SERPU.
Linkedin – V případě že jste ve spojení s lidmi, kteří váš obsah budou rádi sdílet nebo likovat.
Díky nástroji SharedCount můžete zjistit počet sdílení článku nebo se podívejte na další tipy nástrojů pro sociální sítě. Přečtěte si článek o tom, jaký vliv mají sociální sítě na SEO.
2) Nebojte se katalogů – můžete získat i kvalitní odkazy
Někteří SEO konzultanti vám budou tvrdit, že katalogy jsou zbytečné a ničemu nepomůžou. To však není úplně pravda. Vím to, protože dělám mnoho analýz linkového portfolia, a neříkám, že je to správné, ale bohužel spousta odkazů pochází právě z katalogů. Rozhodně bych nikomu nedoporučoval registrovat svůj web hromadně do katalogů.
Lepší je zaměřit se na několik kvalitních katalogů, které jsou tematicky příbuzné s vaším webem. V případě, že nemůžete registrovat danou url, registrujte hlavní stránku.
Pokud máte dobře vyřešenou strukturu webu a interní linkování, dostane se rank k patřičným stránkám. Já například používám drobečkovou navigaci a v každém článku linkuji i na své starší články nebo související témata, na wordpressu se dají i dobře využít štítky s klíčovými slovy.
Kvalitní katalogy
Obecné:
Pro živnostníky:
navolnenoze.cz (není zdarma)
www.naucmese.cz (pokud nabízíte např. školení)
Pokud si chcete udělat jasno ve vnímání katalogů ve vztahu k SEO, doporučuji přečíst článek: Mýtus: Registrace do katalogů je základ linkbuildingu.
3) Využijte tematické diskuze a fóra
Dobrým způsobem jak upozornit na svůj článek jsou komentáře pod články nebo diskuzní fóra. Je však nutné zdůraznit, že odkaz netvoříte primárně za účelem linkbuildingu, ale za účelem informovat čtenáře o dalším (souvisejícím) tématu, který rozšiřuje daný článek o další zdroj informací.
Nikdy nevnucujte svůj komerční obsah za účelem získání odkazu. Komentář bude s největší pravděpodobností smazán administrátorem nebo získáte pověst spamera, čímž si kazíte dobré jméno firmy nebo osoby.
Můj tip: Ještě před tím než napíšu článek, tak si nejprve udělám průzkum toho, co bylo na dané téma napsané. Díky tomu získám zajímavé informační zdroje, udělám si přehled o tématu, abych nepsal stejné téma a nakonec i zjistím, kde bych mohl později svůj článek propagovat.

Zde jsem vložil komentář na článek se souvisejícím tématem. Zároveň jsem doplnil i odkaz do svého článku.
Matt Cutts radí linkbuilderům, aby se snažili hlavně pomáhat.
Primárně by vám nemělo jít o získání odkazu, ale o předání svých zkušeností a znalostí lidem, kteří se o danou problematiku zajímají. Díky odhalování svého know how si i budujete vlastní brand, protože nakonec se uživatelé s největší pravděpodobností obrátí na toho, kdo svému oboru opravdu rozumí a je vidět. Proto primárně předávejte své znalosti na internetu zdarma a teprve poté odkazujte na své služby.
4) Dejte o sobě vědět a nebojte se zeptat
Jeden z problémů začínajících blogerů je ten, že sice tvoří kvalitní obsah, ale protože o nich nikdo neví, tak obsah zapadne mezi tisíce informací, které se každým dnem na internetu objevují. Pokud máte nový blog a dokážete tvořit zajímavé a přínosné články, nebojte se oslovit někoho, kdo potřebuje získat zajímavé zdroje informací.
Koho oslovit:
- Jiné nekonkurenční blogery.
- Agregátory odkazů (není to sice úplně SEO košér, ale můžete získat návštěvníky).
- Uzavřené kvalitní katalogy.
- Různé skupiny na internetu (např. sdružení daného oboru).
- Vlivné influencery.
- Komunitu daného oboru (připravte se však na kritiku, nikdy se nezavděčíte všem).
V článku: How to Grow a Blog to 100,000 Visitors in Less than a Year si můžete přečíst, jak se dělá takový nenucený linkbuilding v praxi. Není potřeba se vnucovat, stačí se slušně a nenásilně zeptat.
Další dobrou metodou je tzv. EGO baiting, kdy polechtáte ego nějakého influencera a ten vás na oplátku zmíní příště, nebo sdílí váš článek. Zaměřte se na kvalitní obsah a odkazujte na kvalitní zdroje, které rozšíří váš obsah. To, že získáte odkaz nebo sdílení, už je jen bonus navíc. O Ego baitingu si můžete přečíst na webu Ladyvirtual.
5) Využijte všech dostupných analytických nástrojů
Nejlepším způsobem jak lépe poznat svou konkurenci, je provést analýzu odkazového portfolia. Jakmile máte přesná data odkazového profilu svého webu i konkurence, můžete jednotlivá data porovnávat a zjistit tak, kde vás konkurenční weby předbíhají.
Jaké nástroje používat k analýze profilu
Co posuzovat při analýze
- Počet backlinks, domén, IP
- Kvalitu backlinks, domén, IP
- Stáří domény
- Důvěryhodnost odkazu (trust flow)
- Variabilitu anchor textů
- Sílu webu (pagerank)
- Historie odkazů (jak přibývají nebo mizí v časovém horizontu)
- Do follow/no follow odkazy
- Hloubka linkového profilu (jak moc je odkazováno na long tail fráze)
- Různorodost typu odkazů (textový odkaz/ banner/ obrázek)
- Tematičnost odkazů
- Místo umístění odkazu (v textu/patičce/sidebaru)

Zde je vidět, jak jsem konkurenci postupně předběhl v doménách. Bohužel Seznamu trvá déle, než to zaznamená.
Více informací o tom, jak analyzovat linkové portfolio.
6) Získejte odkaz snadno a pozor na špatné linkové portfolio
Když si odmyslíme vyloženě black hat SEO techniky, které opravdu škodí a Google za ně dává penalizace, tak v podstatě žádný odkaz není špatný. Špatné je, když všechny odkazy vedoucí na váš web jsou nekvalitní a máte pouze minimum těch kvalitních.
Jen pro lepší pochopení: Nikoho nenabádám k tomu, aby sháněl špatné nebo nekvalitní odkazy. Získávejte takové odkazy, které vám přivedou návštěvníky na váš web.
Dle pravidel Googlu by odkazy měly vznikat samovolně a přirozeně, tak jak uživatelé odkazují nebo sdílejí váš zajímavý obsah. Jenže většina odkazujících si neláme hlavu s tím, že odkaz musí být „no follow“ a nesmí vést ze sidebaru, kde je spousta dalších netématických odkazů, atd. A jak zabráníte včas tomu, aby na vás neodkazovaly nekvalitní weby bez vašeho vědomí? V tom případě je přirozené linkové portfolio takové, které obsahuje špatné i dobré odkazy, a na vás je to správně korigovat.
Jak tedy postupovat při získávání odkazů?
Osobně se řídím tím, že se snažím získat různé typy odkazů a nezaměřuji se pouze na ty, které by měly být z hlediska Googlu povolené nebo nepovolené. Rozhodujícím kritériem je pro mě výsledný přínos daného webu. Navíc my v Česku musíme také myslet na Seznam a zde neplatí stejná pravidla.
Nebojte se odkazů, které fungují u konkurence:
- RSS agregátory
- SEO nástroje pro měření určitých údajů
- Záložkovací služby pro nové články
- PR články (ale pouze z kvalitních webů)
- Blogeři
- Guestposting (Nabídněte kvalitní článek navštěvovanému tematickému webu)
Nesmíte to však přehnat, vždy se snažte budovat maximálně pestrý linkový profil vašeho webu. Někteří konzultanti se mnou možná nebudou souhlasit, ale byl bych pokrytec, kdybych tvrdil, že některé Googlem nedoporučované techniky nefungují, musí se to však dělat chytře a s rozmyslem.
Více na toto téma: Jak by měl vypadat správný linkový profil nebo Jak analyzovat a vyčistit vaše linkové portfolio.
Jak je to s placenými odkazy
Líbí se mi nepokrytecký přístup Julie Joyce, která otevřeně přiznává, že kupuje odkazy. Z hlediska Googlu je to nepovolená technika linkbuildingu, ale v konkurenčním prostředí musíte být buď extra kreativní a originální, nebo prostě přijmout fakt, že musíte do linkbuildingu investovat, stejně jako do placené reklamy.
7) Inspirujte se dobrými nápady konkurence
Občas si nevím rady, jak získat nějaký dobrý odkaz, tak se podívám na konkurenci a můžu si udělat obrázek o tom, proč je konkurence z hlediska vyhledávačů lépe zobrazovaná. Samozřejmě by člověk měl brát v potaz některé SEO faktory Google vyhledávače, ale musíte je brát s rezervou, protože Google často něco říká a něco jiného ukazuje praxe (zejména u komerčních dotazů).
Jak postupovat
Vyhledejte konkurenty
Najdete je jednoduše tak, že budete do vyhledávače zadávat všechna klíčová slova související s vaší stránkou (článkem).
Udělejte analýzu odkazů
Pro analýzu webu konkurentů můžete využít například nástroje Majestic SEO nebo Ahrefs.
Vezmu url prvního konkurenta a podívám se na odkazy, které na něj odkazují. Na konkrétní url žádné externí odkazy nevedou, Google jí zřejmě přiřadil relevanci na základě interních odkazů. Budu tedy posuzovat hlavní stránku.
Najděte konkrétní odkazy
Když si pak rozkliknu položku backlink, můžu vidět, kde se nachází konkrétní odkazy.
Nyní už můžeme snadno najít jednotlivé odkazy, v tomto případě se jedná o komentář pod článkem (no follow odkazy).
Více o metodě kopírování + další metody linkbuildingu v článku: Don’t Get Left Behind: The 8 Most Effective Link Building Tactics For 2015.
Toto je pro mě zajímavá informace, protože díky tomu vím, jaké odkazy jsou pro Google důležité u této konkrétní použité fráze. Mohl bych najít podobné weby a přidat relevantní komentář.
Při kopírování konkurence je potřeba brát v potaz, že stejné odkazy vám ještě nezajistí větší oblíbenost vyhledávači. Proto berte konkurenci jako informační zdroj, ale ne jako dogma. Vždy se snažte získat lepší a kvalitnější odkazy.
Výsledek mého linkbuildingu
Na Googlu se linkbuilding projevil pozitivně, u Seznamu ne (očekávám, že se projeví s delší časovou prodlevou).
Výsledky na Google se budou lišit dle uživatele, mé zobrazení na frázi „seo audit webu“:
Návštěvnost od zveřejnění článku:
Nejvíce návštěv přišlo z Facebooku nebo na přímo:
Aktualizace 22. 3. 2016
Na Seznamu můj článek vyskočil na první místo, stejně tak na Googlu:
Ukazuje se, že techniky linkbuildingu zabraly. Zajímavé bude například porovnání, jak si povede můj článek třeba za rok.
V tomto článku jsem se snažil jednoduše popsat některé metody linkbuildingu, které fungují v praxi a není k nim zapotřebí příliš financí (nepočítám časovou náročnost).
Budu rád za vaše osobní zkušenosti s metodami linkbuildingu v komentářích.
Díky za přínosný článek Dane, souhlasím hlavně u těch katalogů. Vyplatí se registrovat na Firmy nebo na Google, ale ostatní je spíše ztrátou času. Například mám profil v katalogu ŽivéFirmy ale za dobrých 5 let nikdo nepřišel z jejich stránek.
Osobně moc nevím, jak se ke katalogům postavit. Všichni je kritizují, ale když se podíváte na přední firmy, konzultanty nebo jiné influencery, tak na ně vedou odkazy z mnoha těchto nepotřebných katalogů a oni jsou pak na předních místech ve vyhledávačích 🙂 Samotný přínos katalogů pro přímou návštěvnost taky moc nevidím, spíše se mi osvědčily oborové profesionální katalogy.
Myslím, že ani odkaz z ŽivéFirmy.cz nemusí být naškodu, i když přes něj nikdo nechodí. Lepší jsou určitě „aktivní“ odkazy, ale i pasivní mají svůj smysl. Jednak si myslím, že Seznamu se prostě líbí skoro každý odkaz, takže tam si rozhodně neuškodíte. Navíc se v zahraničí mluví o tzv. „citations“, které mají pozitivní vliv v lokálním SEO. Jde vlastně o to, že se na internetu snažíte zajistit co nejvíce zmínek vaší firmy, kde jsou zároveň i kontaktní údaje. Čím více takových katalogových zápisů máte, tím důvěryhodnější jste pro Google a potom vás může na lokální dotazy řadit v SERP výše.
Děkuji za skvělý článek na toto téma, jen bych měl jeden dotaz. Mohu použít UTM parametr v odkazech, kterými odkazuji na svůj web? Jde mi o to, jestli to pak v GA snadno dohledám, odkud je ta proklikovost nejvyšší… Jsem v tomto nováček, tak místy tápu. Děkuji za odpověď.
Pokud chcete dohledat proklikatelnost odkazu, pak bude asi potřeba UTM parametr použít. Pokud však chcete přirozený odkaz z pohledu vyhledávače, pak by žádné parametry mít neměl a neměl by být ani optimalizovaný anchor text. Neexistuje však přesný parametr co je a není přirozený odkaz, vždy se spíše posuzuje celkové linkové portfolio stránky a domény.
Všechno taková klasika, ale jak se říká, těžko se dostává k informacím jako je třeba budování vztahů, což je při link buildingu nesmírně důležité. Nechtěl by se někdo podělit? Já teda fakt nevím, jak ty vztahy budovat, protože když oslovím web na guest post tak ve většině případů na mě vybafne agentura, že cena za článek XXX a přes to nejede vlak. Příjde mi, že tu v ČR vůbec tato technika nefunguje a tak si říkám, jak teda na to? 😀 Jak získat odkaz fakt z autoritativních webů, kde se nabízí článek za destitisíce?