Rozhovor s předními odborníky v Česku o SEO trendech

Oslovil jsem 11 předních odborníků na SEO v Česku a zeptal se jich, jaké jsou aktuální SEO trendy, jaký je český SEO trh, jak má vypadat analýza, jak vybrat správného SEO odborníka a další otázky.

Bylo velmi zajímavé nastolit tyto otázky po právě proběhlém SEO restartu.

 

Pozoruhodný je i velký rozsah a různorodost, jak jednotliví profesionálové vnímají SEO.

Dostal jsem velmi přínosné odpovědi, posuďte sami…

 

Odborníkům jsem položil následující otázky:

1) Jaké jsou nejnovější trendy v SEO? Na co by se měli vlastníci webů zaměřit v současné době dle tvé zkušenosti?

2) Co je naopak už dávno pasé a čemu by se měli vlastníci webů raději vyhnout?

3) Co říkáš na český SEO trh v současné době?

4) Jak by z tvého pohledu měla vypadat správná SEO analýza?

5) Co bys poradil klientovi při výběru SEO odborníka?

6) Je SEO mrtvé?

 

Otázky jsem pokládal následujícím odborníkům:

Filip Podstavec

Martin Matějka

Pavel Ungr

Eliška Svobodová

Bronislav Markowicz

Jan Onesork

Marek Prokop

Martin Šimko

Zdeněk Dvořák

Ján Januška

Marek Hnátek

Filip Podstavec

Tvůrce nástroje Marketing Miner

Podstavec.cz

 

Filip Podstavec

 

1) Jaké jsou nejnovější trendy v SEO? Na co by se měli vlastníci webů zaměřit v současné době dle tvé zkušenosti?

Pokud jde o trendy z pohledu priorit, tak se podle mě tolik věcí nezměnilo už delší dobu.

Princip SEO je totiž již dlouhodobě stále stejný, pouze vyhledávače sem tam vydají novinku, která zase o něco omezí obcházení poctivé cesty k dobrému výsledku.

 

Z hlediska procesů jsou tři novinky, které mě v poslední době zaujaly:

– A/B Testování – určitě zajímavá iniciativa. Aneb pojďme začít efektivně testovat dopady zásahů, které na webu děláme. Nejvíce o tom poslední dobou prezentuje Will Critchlow z Distilled, kteří také pro daný proces připravili i vlastní nástroj: https://odn.distilled.net/

– Uživatelské signály – něco, s čím už si Google delší dobu hraje, ale viditelnější dopady jsou vidět až poslední dobou. Tedy čím dál větší apel Google na informace, které je schopen si přímo z výsledků vyhledávání získat.

– Analýza logů – Zajímavé, jak se občas staré a přehlížené téma dostane na povrch, ale jsem za to rád. Poslední dobou mi totiž přijde, že SEO specialisté konečně řeší i téma zpracování a analýzu logů a k ní vztažených výstupů.

 

2) Co je naopak už dávno pasé a čemu by se měli vlastníci webů raději vyhnout?

Dávno pasé je mnoho procesů, ale podle mě nejvíce za zenitem jsou:

– Keyword stuffing

– Hromadné registrace do katalogů

 

Celkově by se dalo říct, že za zenitem je už hromada procesů, ale některé z nich dávají smysl, pokud se dělají rozumně.

Lidé například rádi zatracují výměnu odkazů a podobné procesy, které ale pokud se provádí rozumně a hlavně dávají smysl pro uživatele, mohou mít dlouhodobou hodnotu pro obě strany. Velmi lehko se ale u nich dá sklouznout už do kontraproduktivní práce.

 

Mezi takové patří například:

– Výměna odkazů

– Microsites

– a další

 

3) Co říkáš na český SEO trh v současné době?

V pohodě :-p

 

4) Jak by z tvého pohledu měla vypadat správná SEO analýza?

Pokud jde o výstup, tak jej osobně dělím do dvou rovin při každém zpracování:

1) Výstup pro klienta

2) User stories a zapracování

 

Výstup pro klienta je obecné shrnutí toho, co se nalezlo, jaké to může mít dopady, jak složité může být něco zapracovat, kolik hodin to bude odhadově trvat zpracovat jeho vývoji a další informace.

Vše ale z určitého nadhledu tak, aby vše bylo jednoduché a pro klienta srozumitelné. To nejdůležitější je, aby dokázal odhadnout dopady/přínosy řešení jednotlivých problémů a kolik ho jejich zpracování bude stát (a co případně ušetří do budoucna).

Z toho, co si s klientem odsouhlasíme, vytvářím user-stories nebo úkoly ke zpracování vývoji. Zde se naopak snažím jít co nejvíce do technické roviny a v případě, že mohu, tak rovnou připravím podklady pro vývoj (například když chci nasadit microdata, zpracuji nejdříve ukázku přímo ve zdrojovém kódu klienta jako ukázku nasazení).

Nedívám se již na problém z nadhledu, pouze jednoduše vysvětlím přínos vývojáři (ano i vývojář by měl vždy vědět, proč něco dělá a jaké dopady to bude mít).

Po zpracování úkolů jsem přítomen i na backlog groomingu (v době, kdy se probírají dané úkoly) a plně dostupný lidem, co dostanou dané úkoly ke zpracování.

To znamená, že výstupem SEO analýzy za mě není odevzdaný kus papíru, o kterém se poreferuje klientovi a ukáže, co všechno bylo špatně (nedej bože bez řešení…těch jsem taky pár poslední dobou viděl…“Tohle a tohle máš blbě“…“hmmm…díky…“), ale návrh úkolů, které by měl být specialista schopen připravit, odkomunikovat a dotáhnout. Pak má teprve nějakou hodnotu.

5) Co bys poradil klientovi při výběru SEO odborníka?

Buď nabrat někoho, kdo má za sebou opravdu výsledky a je dražší. Pokud na to nemám, tak klidně někoho, kdo nepracuje za vysokou hodinovku, ale pak bych neváhal zainvestovat pár tisíc do toho, aby byl profesionál přítomen u obhajoby budoucích kroků člověka, kterého jsem nabral na spolupráci a dělal mu revizi nebo jak to správně nazvat.

Tedy nechat zvalidovat od odborníka, jestli kroky, které navrhuje, jsou v pořádku. Nebo pokud nemůže být přítomen na schůzce, tak mu prostě poslat první výstupy, ať je projde. Nebude mě to stát tolik peněz, ověřím, že se s novým spolupracovníkem pouštím správným směrem a že je pro mě vhodná investice.

6)  Je SEO mrtvé?
Hh, tohle je klasika 🙂 SEO umírá a vstává z mrtvých skoro pořád. Dokud tu prostě bude vyhledávání (čehokoli), tak bude i SEO. Pouze se bude formovat podle toho, jak se bude vyhledávání vyvíjet (voice search, featured snippet,…). Na nás pak je to, zda se dokážeme přizpůsobit a reagovat. Alespoň tak za mě. 

 

Martin Matějka

Martinmatejka.cz

Martin Matějka

 

1) Jaké jsou nejnovější trendy v SEO? Na co by se měli vlastníci webů zaměřit v současné době dle tvé zkušenosti?

Vlastně vždycky, když dostanu tuhle otázku, odpovídám podobně. Vyhledávače se z pohledu SEO v čase zas tak moc nemění. Princip toho, jak fungují je více méně podobný. Tu a tam nás víc vytlačuje PPC reklama, tu se dostávají do hry featured snippety a podobně, ale v principu je to více méně pořád o tom, aby existovala dostatečně relevantní odpověď na dotaz hledajícího.

Tedy vlastníci webů by se IMHO měli snažit, aby obsah jejich webů byl dostatečně zajímavý, originální, a aby hledajícím pomáhal řešit problémy.

A ano, tím, jak postupně toho užitečného obsahu přibývá, je stále těžší a těžší vymýšlet ještě lepší. Takže v tom se to asi mění nejvíc. Co stačilo před pěti lety, je dnes standard. A zas se posouváme o kousek dál.

 

2) Co je naopak už dávno pasé a čemu by se měli vlastníci webů raději vyhnout?

Opět odpovím trošku víc ze široka. Měli by se vyvarovat toho, aby dělali něco jen kvůli vyhledávači. Když něco dělají jen pro něj, zpravidla to nepomůže ani člověku a tím pádem to i vyhledávač bude chápat jako zbytečné.

 

3) Co říkáš na český SEO trh v současné době?

Podle mého se zlepšuje, kultivuje. Objevují se schopní lidé, kteří chápou, co znamená zajímavý a užitečný obsah. A objevuje se i řada nových mladých konzultantů. Bohužel se objevují i tací, kteří zaslechli, že SEO dobře nese, a tak si o tom něco přečtou a začnou lidem radit. A to ne vždy úplně dobře. Ale to je asi nešvar všech oborů 🙂

 

4) Jak by z tvého pohledu měla vypadat správná SEO analýza?

Dost asi záleží, na co se snažíme přijít. Třeba moje analýzy, kde se snažíme identifikovat opravdu všechna slabá místa, obsahují 20 % technického zkoumání webu, tedy jestli někde neuniká nějaká zásadní technická překážka, která by bránila vyhledávačům v indexaci obsahu, 60 % se věnuje obsahu, tedy klíčovým slovům, vhodným vstupním stránkám, jejich správnému pojmenování a podobně, a zbytek zabere onpage analýza.

A je super na konci každé analýzy udělat s klientem “workshop”, kde mu vše vysvětlíš a ukážeš. Dělali jsme to tak (ještě s Lukášem Pítrou) roky, a je fajn, že už i ostatní přední konzultanti v tomhle směru dnes šíří osvětu 🙂

 

5) Co bys poradil klientovi při výběru SEO odborníka?

Asi nenaletět na božskou auru a sliby, ověřovat reference, vyptávat se (nejen klientů, ale i lidí z oboru). Pokud to myslí klient fakt vážně, není na škodu zkusit trošku proniknout do SEO komunity a fakt se neformálně u piva na své favority přeptat. Moje zkušenost je taková, že ti nejlepší jsou beztak dost časově zaneprázdnění, a tak rádi doporučí jiné šikovné kolegy.

 

6)  Je SEO mrtvé?

Myslím, že stále žije, a zcela jistě v nějaké formě bude žít i dál. Ačkoli je pravda, a je to fér poznamenat, že jsou typy frází a dotazů, na které je organic nemilosrdně odstrkován do pozadí.

 

Pavel Ungr

PavelUngr.cz

 

pavel-ungr

 

1) Jaké jsou nejnovější trendy v SEO? Na co by se měli vlastníci webů zaměřit v současné době dle tvé zkušenosti?

Podle mě, a to není jen otázka SEO, je zásadní vícekanálový svět a jiná zejména mobilní zařízení. Tedy zda a jak zaujmout návštěvníky napříč zařízeními a zda můj web může správně fungovat i na mobilním zařízení. Nicméně základ je stále stejný, tvorba kvalitního webu po obsahové a uživatelské stránce, který bude správně nalezitelný a zaslouží si to – brandbuilding ve vyhledávačích.

 

2) Co je naopak už dávno pasé a čemu by se měli vlastníci webů raději vyhnout?

Zakázaným technikám ve vyhledávačích, věcem, které vyhledávače už roky neřeší – třeba tag meta keywords.

 

3) Co říkáš na český SEO trh v současné době?

Je to lepší, než to bývalo před lety. Vlajku od agentur převzali freelanceři a už se SEO mnohem méně „prasí“a weby vypadají čím dál tím lépe. Ale samozřejmě jsme ještě stále pozadu za západním trhem, nicméně v mnoha věcech jsme vepředu i právě díky Seznamu.

 

4) Jak by z tvého pohledu měla vypadat správná SEO analýza?

To není jednoduchá otázka. Zkusím odpověď zestručnit. SEO analýza by měla být primárně srozumitelná, uchopitelná a přinášet konkrétní řešení. A měla by to být opravdu analýza, hlavně soupis konkrétních řešení, nikoliv soupis faktů.

 

5) Co bys poradil klientovi při výběru SEO odborníka?

Vybírejte podle referencí, zkušeností i ceny. Nikoho, kdo má hodinovou sazbu pod 1 000 Kč, bych nevzal. V SEO v drtivé většině platí, že nízké ceny znamenají nezkušenost.

 

6)  Je SEO mrtvé?

Ne 🙂 nebylo nikdy a dokud lidi budou hledat, mrtvé nebude. Dokud je co hledat, je co optimalizovat.

 

Eliška Svobodová

Semonline.cz

Eliška Svobodová

 

1) Jaké jsou nejnovější trendy v SEO? Na co by se měli vlastníci webů zaměřit v současné době dle tvé zkušenosti?

Moji kamarádi (a překvapilo mě, že ne z oboru) začínají používat vyhledávání hlasem. Myslím, že v rámci ušetření času to bude brzy velký trend a dotazy ve vyhledávání budou mít jiný tvar, budu delší a nebudou to jen krátké fráze slov.

Dalším trendem je „nultá pozice“, kde se již někteří SEO specialisté předhánějí, kdo tam půjde vidět. Je to jediná možnost, jak se zobrazit ještě před placenou reklamou. Český Google zatím nezobrazuje Featured Snippet na moc dotazů, ale pokud půjde trendem ze zahraničí, určitě se to k nám brzy dostane s větší četností.

Vlastníci webů by si určitě měli dát pozor na to, aby byl jejich web dobře přístupný z mobilu a načítal se co nejrychleji.

 

2) Co je naopak už dávno pasé a čemu by se měli vlastníci webů raději vyhnout?

 Je to pořád omílané téma “SEO, které se dělalo dříve“. Jsou to různé registrace do katalogů, dávání velkého množství klíčových slov do textu stránky. Bohužel se stále setkávám s tím, že to klienti považují za správné a myslí si, že to je to, co vyhledávače chtějí. Ale naštěstí si to klienti nechají vysvětlit a pochopí, že nečitelný (přeoptimalizovaný) text už dnes nikoho neuchvátí a určitě nepřivede zákazníka.

 

3) Co říkáš na český SEO trh v současné době?

Myslím, že v Česku šel on-line marketing hodně dopředu. Je to dáno tím, že se tady lidé snaží vzdělávat ze zahraničních zdrojů, přicházejí s novými nápady a nebojí se o to podělit. Markeťáci jezdí na zahraniční konference a dokáží to pak používat v praxi.

 

4) Jak by z tvého pohledu měla vypadat správná SEO analýza?

SEO analýza by měla web zkoumat z co nejvíce on-page a off-page faktorů, které dokážeme hodnotit. Mělo by tam být vysvětleno, jak to má být správně a proč, samozřejmě uvedeno na konkrétních příkladech. Z analýzy pak dělám konkrétní úkoly pro IT a copywritery.

Úkoly nejsou striktní, ráda si nechám od programátorů poradit lepší řešení, pokud ho dokážou nabídnout. Vůbec nejlepší je, když se všichni sejdou na jedné schůzce a domluví se, co je a co není možné. Nevím, jestli je to dokonalé, ale mně to tak funguje.

 

5) Co bys poradila klientovi při výběru SEO odborníka?

Aby si vždy vybíral lidi, kteří mají k oboru co nejblíž. Třeba být klientem, raději si pro web prodávající dětské hračky vyberu konzultanta s dítětem nebo konzultantku, než kluka, který má na webu recenze jen z technických oborů.

Potom je potřeba, aby si odborník a klient lidsky sedli, protože každý jsme jiný. Mezi některými lidmi to prostě nepřeskočí a ono to na té práci je bohužel vidět. Hlavně jedná-li se o dlouhodobou spolupráci.

Důležitost je samozřejmě kladena také na znalost a zkušenosti odborníka, ale to se opravdu špatně posuzuje, když tomu klient nerozumí. Někdy pomohou recenze o konzultantech nebo osobní doporučení.

 

6) Je SEO mrtvé?

Pokud budeme brát SEO, které se dělalo před lety, tak ano. To je úplně mrtvé a doufám, že už ho nikdo neexhumuje 😊

Podíváme-li se však na SEO z pohledu dohledatelnosti webu a jako součást celého marketingu, myslím, že má významné zastoupení a nemělo by se na něj zapomínat. Rozhodně je živé až moc a stále se vyvíjí 😊

 

Bronislav Markowicz

Bronislavmarketing.cz

 

Bronislav Markowicz

 

 

1) Jaké jsou nejnovější trendy v SEO? Na co by se měli vlastníci webů zaměřit v současné době dle tvé zkušenosti?

Je toho za poslední dobu mnoho, ale pokud mám vyzdvihnout dva až tři (za mě) zásadní milníky tak to bude určitě:

A) Enormní „tlak“ na optimalizaci pro chytré telefony. Tlak nejen ve formě responzivity (tu považuji již za základ), ale zejména v té podobě, že u statických stránek do budoucna nebude „pouhá responzivita“ stačit (pro 100 % výkon). Ideální formou bude AMP (Accelerated Mobile Pages). Mluví se o tom, že takto optimalizované stránky budou v mobilním indexu (který by měl příští rok již na 100 % přijít) zvýhodněny (počítám, že to rozhodně nebude zanedbatelné zvýhodnění).

B) Rychlost načítání – další faktor, o kterém se mluví již dlouho a který podle mě bude stále eskalovat na významu. Stránky, které se nenačtou (ideálně) do 2-3 sekund, budou stále více a více znevýhodňovány na úkor těch, které to zvládnou.

C) Komplexnost a sjednocení mnoha marketingových oborů – stále častěji pociťuji, jak moc se jednotlivé online marketingové obory prolínají a tento trend se bude nadále stupňovat. Dnes již prakticky nelze dělat dobře SEO bez UX a kvalitního copy. To samé platí i pro PPC a další online marketingové kanály. Hezky o tom mluvil na SEO restartu Jan Tichý. Je to podle mě naprosto zásadní myšlenka, o které se zase tolik nemluví.

Mezi základní faktory, co ovlivňují celkový SEO výkon, už nepatří jen odkazy, meta popisy a obsah jako takový, ale stále větší část koláče si ukusují i další „prvky“ jako již výše zmíněné AMP, rychlost načítání, HTTPS, strukturovaná data apod. Pokud zkrátka chce klient excelovat v SEO, musí si tyto disciplíny „ošéfovat“ a pracovat s nimi. Obecně pak lze k trendům dodat, že se ze SEO částečně stává takový „brandbuilding“.

—-

2) Co je naopak už dávno pasé a čemu by se měli vlastníci webů raději vyhnout?

Zase je toho více. Na techniky, které jsou již mnoho let za zenitem, a obecně na SEO mýty právě sepisuji e-book. Nicméně navážu na tu první otázku:

A) Domněnka, že na dobré výsledky v SEO stačí pouze „bušit“ odkazy a mít jakš-takš vyřešenou strukturu a meta tagy. Setkávám se s tím často nejen u klientů, ale i u mnohých specialistů a agentur, které se nepřizpůsobují vývoji a stále razí cestu tímto směrem, který je podle mě již dávno slepou ulicí. Úspěch v SEO je ovlivněn i poměrně „novými“ faktory na které je potřeba se též zaměřit a bez nichž z organicu nelze vytěžit maximum (již zmíněné AMP, HTTPS, rychlost načítání, strukturovaná data, „nulté“ pozice v organicu, u lokálních podniků zaměření se na lokální SEO apod.)

B) SEO mýty – zmíním dva příklady technik, co jsou skutečně již za zenitem, přitom se stále aplikují (ač to může webu spíše uškodit než pomoci):

– obsah se píše hlavně pro roboty (nulový přínos pro klienta). Tady se hodí slavný výrok Marka Prokopa, který je snad 10 let starý, přitom stále velmi pravdivý: Uživatel chce relevantní stránku – vyhledávač chce spokojeného uživatele – majitel webové stránky chce spokojený vyhledávač. Majitel, případně člověk se mu o web stará, tedy musí tvořit obsah, který uspokojí vyhledávač, což je právě ten obsah, se kterým bude spokojený hledající uživatel. Pokud tedy budeme tvořit zbytečné a nic neříkající tuny textu uměle obsahující klíčová slova, moc si u vyhledávačů nešplhneme.

– odkazy (kvantita : kvalita) – to už je takový folklór, o kterém se mluví rok co rok, ale stále je to málo platné. Majitelé webových stránek by se v případě zpětných odkazů měli vždy soustředit spíše na kvalitu než na kvantitu. Lepší 5 zpětných odkazů z relevantních a kvalitních www stránek než 100 odkazů nakoupených na stovkomatu.

Majitelé by si měli získávání zpětných odkazů představovat jako navazování partnerství, které je oboustranně přínosné (jak pro obě webové stránky, tak pro uživatele) a nikoli pouze jako umělý nákup. Pokud budou aplikovat tento přístup, budou k získávání odkazů přistupovat správně. 

Pak tu je snad tuna mýtů, která se stále v menší či větší míře (bohužel) aplikuje: vyplňování meta keywords, vyhodnocování kvality stránek ze „SEO matů“, měření ranků, pozice jako jediné KPI, patičkové odkazy, důraz na hustotu KW, registrace do stovek katalogů, klíčová slova musí být v přesné shodě apod. Těmto nešvarům se chci věnovat ve svém e-booku.

—-

3) Co říkáš na český SEO trh v současné době?

Tady budu dost pozitivní, myslím si, že se situace značně zlepšila. Když to srovnám s obdobím 4-5 let nazpět, tak od té doby proběhla nejen v SEO, ale obecně v online marketingu, velká osvěta – koná se hromada nových školení nebo skvělých konferencí + se prakticky denně publikuje mnoho zajímavých materiálů a podkladů (tematické blogy od špiček v oboru, přednášky, případové studie apod.).

Velký přínos mají i relativně mladé facebookové skupiny, kde majitelé webových stránek i samotní SEO specialisté/firmy diskutují a probírají své zkušenosti. Povědomí skutečně mnohonásobně vzrostlo, a to nejen u firem a freelancerů, kteří samotné služby nabízí, ale také u klientů. Na druhou stranu i dnes se občas setkám s bizárem, kdy se nabízí registrace do stovek katalogů nebo kdy někdo tuto službu přímo poptává.

Nárůst celkového povědomí o SEO a online marketingu v řadách klientů má snad jediné negativum a tím je pocit, že po jednom školení a dvou přečtených článcích se z klienta stává online marketingový guru. Lze narazit na mnoho „proškolených“ majitelů firem, kteří mají pocit, že po jednom školení jsou schopni sami ukočírovat kompletní online marketing celé firmy, pak ale značně pohoří.

Vzdělanost v tématice (v řadách klientů) by měla být k tomu, aby se majitel nenapálil a dokázal si výstupy specialistů ověřovat, aby měl celkový vhled, co k čemu je a co se děje (případně dokázal kontrolovat svůj interní tým zaměstnanců na marketing). Dle mého by ale majitel neměl svůj veškerý čas a kapacity „utopit“ v marketingu, který nebude dělat efektivně, přitom mu bude utíkat jeho hlavní byznys a zákazníci budou trpět.

4) Jak by z tvého pohledu měla vypadat správná SEO analýza?

He 😊 asi nějak takto: http://danielg.cz/seo-analyza/

Nebudu tu rozepisovat jednotlivé kroky (checklist, co by vše měla obsahovat), spíše to pojmu jako zamyšlení. Mnoho klientů si pod SEO analýzou představuje pouze tu technickou část – nějaký set 30-40 kroků/bodů (checklist), co se musí u webu zkontrolovat (zda web neobsahuje duplicity, má unikátní meta popisy, správnou strukturu, jak rychle se načítá, neobsahuje nějaká zacyklení, soupis 404, hodnocení odkazového profilu apod.).

Tento pohled je sice fajn, ale podle mě by se měla SEO analýza více zaměřit na personalizaci a práci s cílovou skupinou, kde nejde jen o tvorbu person, ale o tvorbu celkového byznys modelu, který řeší problémy zmíněné cílové skupiny.

Zamyslet se nad tím, kdo je můj typický klient (detailní rozpis), co od mé služby/produktu očekává (vyřešení problému, dopřání si radosti – emoce apod.) a s tím poté důkladně pracovat.

90 % SEO analýz je právě pouze ta technická část obsahující checklist toho, co je a není dobře – což samo o sobě není špatné, ale chybí tam právě práce s cílovkou (typický zákazník – jeho tužby, potřeby, očekávání, strach apod.) + práce s konkurencí.

PS: Pokud se budeme bavit o té čistě technické části, tak ta by kromě checklistu (toho co je dobře/špatně) měla obsahovat i jednotlivá doporučení na body, které nejsou dobře (kdo bude upravovat, jak, náročnost, deadline apod.). Mnoho SEO analýz dodá nějaká doporučení, ale u těch to také často skončí. Podstatné není nedostatky pouze odhalit, ale také praktikovat jejich úpravu/nápravu.

5) Co bys poradil klientovi při výběru SEO odborníka?

Nebudu zde zmiňovat klasické body jako dobré jméno, reference, zkušenosti, prokazatelné výsledky, vlastní blog apod. Tyto body jsou jasné a jsou zmiňovány všude. Za mě je to hlavní, na co by se klient měl zaměřit, samotný zájem poptávaného profesionála.

Zkušený odborník by se měl v prvé řadě zajímat o klientův projekt, což lze často poznat už ze stylu vedení úvodní komunikace. Dobrý marketér se vždy snaží zjistit o projektu maximum, umí jasně komunikovat a řekne si o ty správné podklady a informace.

Nedostatečný zájem je naopak ve většině případů cesta k neefektivnímu řešení, zbytečně vynaloženým financím a tím i vašemu ušlému zisku. Na schopnost komunikace pak samozřejmě navazují další nezbytné předpoklady — kritické myšlení, sebereflexe, ale také otevřenost a týmový přístup k řešení problémů.

Často se stává, že klient chce k řešení svých potřeb použít špatné kanály, případně neumí svoji potřebu dobře popsat a uchopit. To je přesně práce marketéra. Nebýt jen prostředník, který mechanicky splní zadané úkoly, ale být partnerem a oponentem, který pomůže vše dobře uchopit a nastavit optimální strategii.

6)  Je SEO mrtvé?

Jestli je SEO mrtvé? Není a nikdy nebude, jen se transformuje.

Pravdou je, že SEO mrtvé rozhodně není a nikdy nebude, jen se zkrátka v čase mění a vyvíjí. Respektive pokud za SEO někdo považuje ty všechny zmíněné mýty výše – patičkové odkazy, garanci pozic, katalogy, přeoptimalizované texty, hromadné nákupy odkazů apod., pak ANO toto zaostalé SEO je skutečně MRTVÉ 

Jak Google, tak Seznam se dlouhodobě snaží tlačit dopředu placené výsledky vyhledávání, které je „živí“, a organické se na úkor toho upozaďují + tu máme relativní novinky v podobě rozšířených výsledků vyhledávání jako například Knowledge Graph, lokální výsledky vyhledávání (mapy), carouseli, featured snippety apod.

ALE i přes velkou snahu ze strany Seznamu a Googlu organické výsledky postupně vytěsňovat, je stále jejich oblíbenost doslova obří, viz. graf pod odstavcem z roku 2016 (od MOZ.com). Na něm je vidět, jak vypadá míra prokliku ve vyhledávání.

Pokud uživatel zadá nějaký dotaz do fulltextu (na stolním PC), tak z 35 % se nikam neproklikne a odejde, ze 62,2 % se proklikne skrze přirozené/organické výsledky na určitou stránku a pouze z 2,8 % kliká na placenou reklamu. Další graf (od SimilarWeb) tento fakt jen potvrzuje.

 

Zkrátka staré SEO nenávratně umřelo a zmizelo v propadlišti dějin. Přivítejme ale nové, chytřejší, inovativnější a přirozenější SEO, které staví na užitečném a čtivém obsahu, brandu, sociálních signálech, rychlém načítání, responzivitě (použitelnosti pro telefony/tablety), zapojení SEO do celkové marketingové strategie (s přesahem do dalších oborů) a v případě OFF PAGE k navazování partnerství (tematické a užitečné výměny odkazů apod.).

Vyhledávače potřebují přirozené výsledky vyhledávání. Většinu příjmů vyhledávačů tvoří příjmy z prodeje reklamy. Představte si situaci, kdy by ve vyhledávání neexistovaly přirozené výsledky vyhledávání a v nabídce by byly pouze placené reklamy.

V této situaci by vyhledávače přišly o většinu příjmů, protože by zkrátka nikdo nechtěl výsledky vyhledávání, které obsahují pouze samé reklamy (na které má většina uživatelů „alergii“). To by si radši uživatelé našli jiný způsob, jak získávat informace, což by znamenalo hrob pro vyhledávače obecně.

Každý den zpracovávají vyhledávače více jak 6,7 miliard dotazů ve vyhledávání (z toho jen z Google je to kolem 4,7 miliardy). Toto číslo navíc rok od roku narůstá a odhaduje se, že v roce 2022 by to mohlo být až 10-12 miliard hledání denně. Z tohoto obřího čísla směřuje až 95 % prokliků na organické výsledky, pouze 5 % prokliků do placené reklamy.

Lidé zkrátka preferují organické výsledky a to se v dohledné době určitě nezmění. Google a Seznam se sice budou snažit organic „omezovat“, což může toto číslo mírně snížit, ale určitě ne nějakým rapidním způsobem. SEO tedy je a v dohledné době i BUDE enormně důležitý marketingový kanál.


Kdy tedy SEO umře? Pouze tehdy, až umřou hledající uživatelé, což bude ještě nějaký ten pátek trvat.

 

Jan Onesork

Onesork.cz

Jan Onesork

 

1) Jaké jsou nejnovější trendy v SEO? Na co by se měli vlastníci webů zaměřit v současné době dle tvé zkušenosti?

Těch nových trendů je celá řada, ale rád bych vypíchnul dvě věci. Ty však nejsou žádné novinky, ale příležitosti, u kterých vidím, že se stále často podceňuje jejich potenciál.

Prvním trendem je správná optimalizace pro mobilní zařízení. Stále se setkávám s tím, že je to považované spíše za bonus. Uděláme responzivní web a tím je to vyřešené, ne? A co rychlost načítání, zjednodušení nákupního procesu na mobilu, celkové UX na mobilu?

Přitom u zahraničních projektů nám v některých případech dělají mobilní zařízení přes 50 % konverzí, u českých přes 30 %.

Druhým je správné vnímání potenciálu klíčového slova v rámci SEO a toho, že výsledky vyhledávání nejsou jen 10 odkazů. Ve vyhledávání se zobrazují lokální výsledky, Knowledge Graph, obrázky atd. Procentuální výskyt těchto rozšíření v ČR zmapoval Filip Podstavec, v zahraničí je na to pak MozCast.

Tahle agregovaná data vám toho ale moc neřeknou. Víte však, jak je to právě pro klíčová slova, na která cílíte?

Když pak vidíte, že např. u 40 % vašich TOP klíčových slov se zobrazuje tzv. „Featured Snippet“ nebo u 65 % tzv. „Carousel“, je to zásadní zjištění a budete pak v rámci SEO volit odlišné taktiky. To jsou reálná čísla ze zahraničních projektů v poslední době. V ČR je to méně, ale trend je zde zjevný.

Stejně tak je třeba vnímat, že když se jedná o komerční dotaz a zobrazují se na něj jak textové AdWords inzeráty, tak i Google Shopping Ads (produktové inzeráty s náhledy produktů), zůstává na vás v SEO výrazně menší potenciál, než když by to byl nekomerční dotaz bez reklam. A tyto nůžky mezi komerčními a nekomerčními dotazy se budou jen rozšiřovat.

Nemusíme ani chodit za hranice. Seznam ve výsledcích vyhledávání intenzivně promuje zápisy z Firmy.cz (placené v obdobné aukci jako u Skliku). Zde např. na lokální dotazy je 1. pozice v přirozených výsledcích vyhledávání reálně třeba až 9 (3 TOP pozice Skliku a 5 pozic z Firmy.cz plus mapka). Hned se pak tato klíčová slova nezdají tak důležitá.

 

2) Co je naopak už dávno pasé a čemu by se měli vlastníci webů raději vyhnout?

Jakékoliv snahy vyhledávač ošulit. Ať už při budování vstupních stránek nebo třeba při linkbuildingu. Své pokyny pro webmastery mají jak Google tak Seznam. Zní to banálně, ale držte se jich a máte z půlky vyhráno.

 

3) Co říkáš na český SEO trh v současné době?

Vnímám nedostatek SEO specialistů, kteří by dokázali poskytnout poctivou práci pro menší, třeba lokální klienty za adekvátní cenu.

Věřím, že tu jsou třeba schovaní ve firmách nebo o sobě nedávají moc vědět. Tak šup, šup na volnou nohu a s kůží na trh! 🙂

 

4) Jak by z tvého pohledu měla vypadat správná SEO analýza?

Měla by v nějakém rozumném horizontu vydělat klientovi peníze.

Klíčové je, abyste:

– dostali jasná doporučení, která je možné ihned realizovat

– věděli priority u jednotlivých změn s ohledem na očekávaný přínos. Každá změna něco stojí a ne vše se (v daný čas nebo vůbec) vyplatí implementovat

– měli jistotu, že konzultant bude k dispozici v průběhu projektu pro řešení problémů a kontrolu kvality změn na webu.

 

5) Co bys poradil klientovi při výběru SEO odborníka?

Vždy doporučuji 3 věci:

1) Nechte si zaslat ukázkový výstup, protože nechcete nakonec dostat něco, s čím si nebudete vědět rady. Položte si pak otázku: „Dávají doporučení smysl i prostým selským rozumem?“

2) U agentur zjišťujte, kdo konkrétně pro vás bude pracovat, protože SEO nedělá firma, ale vždycky je na konci konkrétní konzultant. Nechcete vyfasovat juniora, který to dělá podruhé v životě.

3) Sledujte, jak se ptají – má konzultant spoustu otázek, které se týkají vašeho podnikání?

 

6) Je SEO mrtvé?

Spíš se mění a dospívá. Před lety vyšla data ukazující, že se ze SEO stává spíše podpůrná dovednost, kterou potřebuje ovládat více a více profesionálů v online marketingu. A spíše méně je to samostatná činnost. Takto silně vnímám SEO i já. Neděláme „SEO pro SEO“, ale potřebujeme zajistit, aby všechny aktivity v rámci online marketingu podporovaly web a SEO jako takové. Úlohou moderního SEO je tak spíše být propojovacím článkem v týmu, umělcem kompromisu a hledáním nejlepšího řešení. Ten, který je více v pozadí a navrhuje, jak už existující činnosti využít pro SEO.

 

Marek Prokop

Prokopsw.cz

Marek Prokop

 

1) Jaké jsou nejnovější trendy v SEO? Na co by se měli vlastníci webů zaměřit v současné době dle tvé zkušenosti?

 

Záleží na tom, čemu říkáme SEO. Raději odpověď rozdělím do třech částí.

 

Za prvé se neustále mění chování hledajících uživatelů. Z nedávné doby sem patřil hlavně stoupající podíl hledání z mobilních zařízení, který sice roste stále, ale mezi nejnovější trendy bych ho už neřadil. Teď se spíš začínáme učit s hlasovým vyhledáváním, které může mít velký dopad na formulování dotazů a tím i analýzu klíčových slov.

 

Pozoruji také, že si někteří uživatelé Googlu zvykají na personalizované vyhledávání. Vzniká tím zajímavá sinusovka, kdy na začátku nezkušení uživatelé volili obecnější, méně přesné dotazy, ale jak jejich zkušenosti rostly, přecházeli ke konkrétnějším, mnohaslovným dotazům. Dnes se však ti nejzkušenější opět vrací ke kratším a relativně vágním dotazům, protože spoléhají na personalizaci. S používáním mobilů to asi souvisí také, protože se na nich delší dotazy hůř píšou.

 

V českém prostředí je pak zřetelný sice pomalý, ale o to vytrvalejší trend přechodu uživatelů od Seznamu ke Googlu. Zejména v některých oborech je Seznam už skoro bezvýznamný a rizikovost investic do SEO se tím zvyšuje.

 

Za druhé se mění vyhledávače. Seznam trochu pomaleji, Google docela rychle. Aktuálně nejvýraznější trend v Googlu asi je odpovídání na čím dál víc dotazů přímo ve výsledcích hledání. Uživatelsky je to hezké, ale hodně to mění priority v analýze klíčových slov. Mnoho výborných dotazů z minulosti už je dnes skoro k ničemu.

 

A konečně za třetí se mění samotné SEO, jeho strategie a metody. Trochu zjednodušeně se dá říct, že už jsme zvládli techniku a víme, jak dosáhnout určitého výsledku. Zatím se ale pořád učíme, čeho vlastně chceme dosáhnout a jak to všechno implementovat do reálného firemního prostředí. V tom vidím nejvýraznější trend i největší výzvy.

 

Typicky už se dnes v SEO pracuje s personami, uživatelskými scénáři a frameworkem STDC. Čím dál častěji si neumím představit SEO bez pokročilého remarketingu a kombinací s dalšími marketingovými kanály. Není už důležité jak být ve vyhledávači vysoko, ale s čím tam být v jaké situaci a jak to funguje v kontextu celé marketingové strategie.

 

Pro mě osobně je zajímavý trend i aplikace datové analytiky a strojového učení do SEO. Naučil jsem se jazyk R a čím dál víc ho používám při analýze dat ze Screaming Frogu, Search Console a Google Analytics. Odkrývají se mi tím úplně nové možnosti a mrzí mě, že jsem s tím nezačal dřív.

 

2) Co je naopak už dávno pasé a čemu by se měli vlastníci webů raději vyhnout?
Nevím, to asi bude hodně individuální. Pro mě je pasé to, co nefunguje, nebo mi dá víc práce než něco jiného s obdobným efektem. Takže třeba Google Sheets, které jsem dřív používal skoro na všechno, ale dnes už místo nich většinou sáhnu po R.

 

3) Co říkáš na český SEO trh v současné době? 
Líbí se mi. Ještě tak před 10 lety jsem každého, kdo u nás uměl SEO opravdu dobře, znal osobně a když se mě někdo ptal na doporučení, nevěděl jsem co říct. Dnes neustále potkávám nové a nové lidi, kteří SEO rozumí, a byť možná nemají dlouholeté zkušenosti, myslí jim to zcela správně. Pro klienty je to super, protože riziko, že se při výběru dodavatele spálí, o něco kleslo.

 

4) Jak by z tvého pohledu měla vypadat správná SEO analýza?
To se asi nedá zobecnit. Měla by plnit účel, kvůli kterému se dělá, a ten účel je pokaždé jiný. Já sám dělám analýzy tak, abych je mohl po čase vzít a rovnou začít pracovat, i když už jsem mezitím všechno o tom webu a firmě zapomněl.
To ale neznamená, že by podle takové analýzy mohl stejně snadno a správně postupovat někdo jiný. Když dělám analýzu či spíše zadání pro někoho jiného, musím vědět, kdo to je, co zná a co umí. Často je v takových případech lepší kombinace analýzy s workshopem nebo seminářem.

 

5) Co bys poradil klientovi při výběru SEO odborníka?
Aby i výběr svěřil odborníkovi. Chápu, že to zní blbě, a lze namítnout, jak má vybrat toho odborníka na výběr odborníka, ale léta zkušeností se nedají zkoncentrovat do několika jednoduchých pravidel. Proto pro klienty výběr specialistů poměrně často dělám a o tu službu je docela zájem. Ale chápu, že za to nechce každý utrácet, takže pak je asi nejlepší požádat o doporučení někoho, kdo má v oboru jméno a klient mu věří.

 

6) Je SEO mrtvé?
Není a nebude tak dlouho, dokud budou lidé v digitálním prostředí něco hledat. Už je ale výjimečné, aby mohlo SEO fungovat samo o sobě, bez promyšlené kombinace s dalšími marketingovými metodami.

 

Martin Šimko

Martinsimko.cz

Martin Šimko

 

1) Jaké jsou nejnovější trendy v SEO? Na co by se měli vlastníci webů zaměřit v současné době dle tvé zkušenosti?
Já mám v poslední době s těmi trendy trochu problém. Často se nafukují věci, které nejsou vůbec důležité. Alespoň ne v poměru cena/výkon. V SEO jde v podstatě stále o to stejné — zjistit, co lidé chtějí (=analýza klíčových slov/výzkum u cílové skupiny), dát jim to (=obsah a dobře vyladěné on-page faktory) a pohlídat si technické věci (=duplicity, indexace).

Ostatní věci a “trendy“ často jen odvádí pozornost od těchto důležitých bodů.
Pokud bych měl ale zmínit něco, co je potřeba si výhledově pohlídat, tak to bude určitě hlasové vyhledávání. Globálně už hlasové vyhledávání dělá 10 % všech dotazů na Googlu. A ještě to poroste…

 

2) Co je naopak už dávno pasé a čemu by se měli vlastníci webů raději vyhnout?
Je potřeba se vyhnout tomu, co nefunguje. Best practices občas nefungují všude a je nutné co nejdříve zjistit, že dělám věci, které mají nulový efekt, a moji strategii změnit a inspirovat se třeba konkurenty, kteří do dělají lépe.

 

3) Co říkáš na český SEO trh v současné době? 
Já věřím tomu, že je u nás dost šikovných lidí, kteří jsou schovaní ve firmách, agenturách a nejdou moc vidět. Občas potkávám konzultanty, které jsem neznal, ale fakt jim to pálí. Takže bych si přál, aby více sdíleli know how a tím tak vzdělávali český trh. To je věc, kterou určitě (nejen) v SEO potřebujeme.

 

4) Jak by z tvého pohledu měla vypadat správná SEO analýza?
Měla by řešit to, co klienta a jeho web opravdu trápí a co může hlavně reálně pomoci. V analýze nemůže být jen popis problému. Důležité je i jeho řešení — klidně i více možností, pokud existují. Super je také prioritizace, aby bylo jasné, čím se má začít.
A mega důležité je být potom klientovi k ruce, když se budou dělat úpravy na webu.

 

5) Co bys poradil klientovi při výběru SEO odborníka?
Určitě by se klienti měli ptát po referencích a klidně si pár bývalých nebo současných klientů SEO konzultanta obvolat. Další důležitý faktor je to, jestli SEO konzultant dokáže vysvětlit potenciálnímu klientovi, co bude dělat, jak to bude dlouho trvat a jaké asi může očekávat výsledky. Komunikace je hrozně důležitá a může rozhodovat, jestli spolupráce bude nebo nebude fungovat.

 

6) Je SEO mrtvé?
Není. S tím jak roste objem obsahu na internetu, tak naopak vyhledávání, a tím i SEO, nabývá na důležitosti.

 

Zdeněk Dvořák

Linki.cz

 

Zdeněk Dvořák

 

1) Jaké jsou nejnovější trendy v SEO? Na co by se měli vlastníci webů zaměřit v současné době dle tvé zkušenosti?

Mám dojem, že nejnovější trendy se tak trošku vrací ke kořenům, tedy k technickému SEO. Díky novým nástrojům lze dneska docela rozumně řešit, které adresy vyhledávače znají. Tady musím pochválit Seznam, který nám na rozdíl od Google zkouší říct, které adresy na webu má v indexu.

Google nám zase už před časem “vrátil” fráze z hledání, takže víme, co lidi hledají, jakou k tomu vidí URL a kolik jich na ni kliklo. S tím už se dá pracovat a optimalizaci CTR vidím jako obří příležitost, jak dostat víc návštěv na web, aniž bych musel být vidět v SERP na předních místech.

 

2) Co je naopak už dávno pasé a čemu by se měli vlastníci webů raději vyhnout?

Nevyplňujte meta keywords na webu (pokud pro to nemáte interní důvody, třeba nějakou extra funkci v CMS). Nekupujte balíčky čehokoliv v SEO. Nepište bláboly kvůli klíčovým slovům, ušetříte dost peněz.

 

3) Co říkáš na český SEO trh v současné době?

Těžká otázka, to je spíš na kupující. Pokud bych to měl zúžit na link building, zaregistroval jsem za poslední měsíce nové tváře a jsem za to rád. Na trhu je už dlouho převis poptávky nad nabídkou.

 

4) Jak by z tvého pohledu měla vypadat správná SEO analýza?

Záleží, v jaké situaci se dělá. Analýza v mém podání řeší všechny oblasti, které musíš na webu vyladit, abys mohl uspět v SEO. V bodech – indexace, přístupnost a bezpečnost, rychlost webu, architektura webu, interní odkazy, obsahové faktory, mobilní SEO a off-page faktory.

Každá z oblastí má hodně bodů, které je třeba prověřit a porovnat, jestli se blíží ideálním stavu a pokud ne, musí navrhnout řešení a stupeň důležitosti. Když to shrnu, odhalit nedostatky, nevyužité příležitosti a navrhnout řešení včetně priorit.

 

5) Co bys poradil klientovi při výběru SEO odborníka?

Podívat se na reference a zkusit ty firmy oslovit, jak byly se spoluprací spokojené. To je asi jediná cesta, jak se o výkonu něco dozvědět. Můžete také zkusit najít nějaké případové studie, k tomu ale klienti nedávají svolení moc často.

Něco jsem také naznačil už v odpovědi výše. Pryč od balíčků. Pryč od garancí pozic. Pryč od těch, co se napřed hodně neptají.

 

6) Je SEO mrtvé?

Dokud budou vyhledávače nabízet nějaké neplacené výsledky, tak ne. Ale určitě bych ho nedoporučil nikomu jako první startovací kanál k rychlým výsledkům (neplatí pro grey a black hat). Dosažení výsledků u SEO chvíli trvá, ale ve většině případů z nich budete těžit dlouho poté, co přestanete svému SEO odborníkovi platit.

 

Ján Januška

Tvůrce nástroje Spotibo.com

 

 

Ján Januška

 

1) Jaké jsou nejnovější trendy v SEO? Na co by se měli vlastníci webů zaměřit v současné době dle tvé zkušenosti?

Vyhľadávače neustále prinášajú nové príležitosti. Kto ich nástup využije na začiatku, bude mať výhodu. Momentálne sú stále rozšírenejšie featured snippety od Googlu.

Na druhú stranu, Google sa snaží na stále viac dotazov odpovedať sám. Odhadujem, že tento trend bude narastať. Odpovedať môže jednoducho na akékoľvek “encyklopedické” dáta (“kto bol prvý český prezident”,…) a štatistické dáta zo športu, o počasí a podobne.

Treba sa pripraviť na to, že prínos takéhoto obsahu bude zrejme klesať.

Inak nejaké zásadné zmeny neočakávam. Ten, kto bude na SEO poctivo pracovať podľa základných princípov, ten sa dočká výsledkov.

 

2) Co je naopak pasé a čemu by se měli vlastníci vyhnout?

Vždy fungujú nejaké, väčšinou krátkodobé triky, ktorými sa dajú vyhľadávače prelstiť. Sú rizikové, dlhodobým projektom sa môžu ľahko vypomstiť.

Takže ak mám seriózny projekt, vyhýbal by som sa akýmkoľvek rýchlym a zázračným riešeniam. Nech už to znamená čokoľvek.

 

3) Co říkáš na český SEO trh v současné době?

Mám dojem, že je to stále lepšie, obor sa profesionalizuje. V ČR máte veľkú výhodu, že sa mnohí podieľajú na edukácii trhu. Martin Šimko, Pavel Ungr, Filip Podstavec, Marek Prokop, Medio a ďalší. Ich prednášky či akcie ako SEO RestartSEOloger sa vo veľkej miere podieľajú na narastujúcej úrovni SEO v ČR.

 

4) Jak by z tvého pohledu měla vypadat správná SEO analýza?

Tak, aby v nej boly uvedené jasné, zrozumiteľné a realizovateľné kroky. Vrátane odhadu, čo úpravy prinesú a stanovenia plánu práce.

 

5) Co bys poradil klientovi při výběru SEO odborníka?

Najviac o práci špecialistu povedia jeho výsledky, referencie. Veľmi pomôže ich overenie, či nie sú prikrášlené a spolupráca sa naozaj vyplatila.

Výraznou výhodou špecialisty môže byť aj to, ak má skúsenosti s rovnakým odvetvím a typom projektu ako má klient. Inak sa robí SEO pre lokálnu firmu, e-shop alebo spravodajský web. Tiež by som klienta odkázal na článok o výbere SEO špecialistu od Jardy Hlavinky.

 

6) Je SEO mrtvé?

Keď sa pozriem do Google Analytics na vývoj návštevnosti z organicu, myslím, že je živšie než kedykoľvek predtým :).

 

Marek Hnátek

Marekhnatek.cz

 

marek-hnatek

 

1) Jaké jsou nejnovější trendy v SEO? Na co by se měli vlastníci webů zaměřit v současné době dle tvé zkušenosti?

Pokud bych měl být obecný:

  • UX
  • optimalizace pro mobilní zařízení
  • rychlost načítání stránek
  • Plus strukturovaná data, AMP a další novinky.

 

Pokud jde o blízkou budoucnost, je fajn, že se vyhledávače snaží stále více vnímat lidský faktor. Viz studie od Semrush, která zkoumala nejdůležitější SEO faktory. Na prvních místech najdeme možná trochu překvapivě návštěvnost a aktivitu návštěvníků.

Na to přímo navazuje propagace a zpětné odkazy. Backlinky jsou důležité, ale už nejde jen o jejich počet, ale o jejich kvalitu, přivedené návštěvníky a získaná partnerství. SEO, respektive linkbuilding, má přesah do dalších oblastí (spolupráce s bloggery, tiskovky, neziskovky..), takže se u něj do budoucna bude muset víc přemýšlet.

V praxi dobře fungují také „Dlouhé SEO stránky“. Sdílel jsi studii Analýza 1 mil. Výsledků, kde je zmíněno, že obsah, který jde do hloubky, má větší váhu. Rozpitvání určitého tématu v jednom kvalitním příspěvku (jehož tvorba zabere třeba měsíc) je většinou lepší, než na to jít stylem „5 článků do měsíce“.

 

2) Co je naopak už dávno pasé a čemu by se měli vlastníci webů raději vyhnout?

Myslím, že postupně odpadá snaha být první pouze na pár klíčových slov a dále služby jako automatické registrace do stovek katalogů linkfarem a „SEO PR články“.

Zaměření jen na několik klíčových frází – pro menší lokálku mohou být důležité jen určité fráze. Ale když jde například o e-shop s desítkami nebo stovkami produktů, klienti vědí, co je longtail a chtějí s ním pracovat. Protože to jednoduše má lepší výsledky. Snaží se získat návštěvnost ze všech důležitých frází, a teprve poté, co se jim podaří „prorazit“ na longtail, začnou uvažovat o vysoce konkurečních obecných frázích.

Umělé SEO služby – zmíněné zápisy do linkfarem apod. Klienti tyto služby pořád nakupují (a někdy mohou mít i výsledky, hlavně v méně konkurečních oblastech), ale celkově se trh posunul jinam. Probíhá i spousta akcí, na něž majitelé webu chodí a kde se „včerejší“ a „dnešní“ SEO rozebírá. Ubývá dotazů typu „proč bychom měli získat pár odkazů od vás, když mi tady nabízejí 100 backlinků za 3 000 Kč z webů s S-rankem 2?“ :-).

 

3) Co říkáš na český SEO trh v současné době?

Podle mě jde rychle dopředu. Jako všude jsou jak různí poskytovatelé služeb, tak i majitelé webů a klienti. Všechny strany se ale edukují, probíhá hodně zajímavých akcí (řada z nich je i zdarma).  

 

4) Jak by z tvého pohledu měla vypadat správná SEO analýza?

Praktická na danou situaci, např. po přechodu na https. Měla by být co nejjednodušší a srozumitelná pro klienta i jeho tým. Občas je totiž problém v tom, že po technické stránce je dokument skvělý, ale když je špatně srozumitelný pro vedení klienta, nesplní účel.

 

6) Co bys poradil klientovi při výběru SEO odborníka?

Optat se na fórech / sociálních sítích, případně katalog Na volné noze.

 

5) Je SEO mrtvé?

Budu pragmatický: důležitým zdrojem příjmů Googlu je „obyčejná“ reklama ve vyhledávání a na partnerských webech. A SEO je sourozenec PPC, bez sebe nemohou existovat. A nemyslím, že by Google chtěl v příštích letech měnit svůj obchodní model.

Je pravdou, že PPC a další placené kanály ukusují stále větší části SERPu. Hledání se také přesunuje do aplikací a probíhá řada dalších změn.

 

Pokud máte doplňující dotazy, piště do komentářů. Pokusím se sehnat odpověď od konkrétního odborníka.

Rozhovor s předními odborníky v Česku o SEO trendech
5 (100%) 16 votes

Podobné články

7 tipů na linkbuilding, který funguje v praxi
Shlédnutí 13571
V předchozím článku jsem psal o tom, jak udělat SEO audit krok za krokem. Tento článek jsem také použil pro jednoduchý linkbuilding, který si může kaž...
SEO restart 2017
Shlédnutí 1497
  Po delší době jsem se stavil na konferenci SEO restart a poslechl si, co je nového u kolegů v oboru. Přikládám report z jednotlivých pře...
Jak vybrat SEO specialistu a nespálit se
Shlédnutí 3413
Pokud řešíte, jak zvýšit návštěvnost webu, brzo se dostanete k pojmu SEO. Jakmile už víte, že chcete právě tuto službu, budete nejspíše řešit, jak vyb...
Sdílejte:

Daniel Gottwald

Specialista na SEO a online marketing. Vzděláním jsem knihovník, rozumem jsem realista a povoláním online vizionář, který vám bude parťákem na cestě k úspěchu. Pomůžu vám s marketingem, podívejte se na mé reference, nebo mě rovnou kontaktujte.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *