SEO audit webu: Krok za krokem

Zajímá vás, jak se vlastně dělá základní SEO audit? Není v tom žádná magie, ani nemá moc smysl kolem toho dělat nějaké tajnosti. V následujícím článku vám ukážu, jak postupovat při kontrole SEO parametrů webu krok za krokem.

 

Předpokládá se, že už máme web hotový a potřebujeme udělat optimalizaci webu čili SEO. Není to sice ideální případ, protože SEO se má řešit už při návrhu webu, ale zároveň to není ani žádná neřešitelná tragédie.

Vzhledem k tomu, že jsem spustil svůj nový web, bude toto skvělá příležitost zkontrolovat, jestli mám správně nastavené základní SEO parametry.

 

V tomto článku je pouze ukázka jedné z URL, SEO audit celého webu by měl být proveden pro každou url. V případě větších webů z mnoha stránkami doporučuji použít některý z automatizovaných nástrojů.

 

Postup by mohl být i jiný, ale v tomto článku budu postupovat takto:

 

1) Sitemap

Zkontroluji, zda má web správně nastavenou sitemap. Měla by být pravidelně aktualizovaná a obsahovat všechny stránky webu. Web mám na wordpressu, takže stačilo stáhnout plugin XML sitemap generator.

 

Sitemap.xml

Obrázek: Sitemapa webu

 

Sitemap vypadá, že je vygenerována správně. Pro jistotu se ještě podívám do Webmaster tools a ověřím platnost sitemapy.

Sitemap ověřená ve Webmaster tools

Obrázek: Sitemap ověřená ve Webmaster tools

Nastavena je správně.

 

 

2) Robots.txt

V souboru robots.txt by měla být správně definována adresa sitemap a případně stránky, které nechcete nechat procházet robotem (například objednávkový formulář). V případě že chcete stránku vyřadit z indexu, je potřeba to definovat v meta robots. (viz zdroj).

Musíme dát pozor na to, aby meta robots neblokovali něco, co chceme zobrazit ve vyhledávači (klasicky všechny obsahové stránky a příspěvky).

Existující soubor robots.txt najdeme tak, že za klasickou adresu naší homepage domény přidáme: /robots.txt.

Robots.txt

Obrázek: Robots.txt

V mém případě je zakázáno procházení přístupu do adminu, což je správně. Sitemap je definována také správně.

 

 

3) Rychlost načítání webu

Snaha je mít samozřejmě co nejrychlejší web, aby se nenačítal dlouho. Roli hrají příliš velké obrázky (či jiná média), CSS styly, javascript nebo jiné interaktivní prvky. K měření rychlosti používám nástroj Pagespeed Insights od Googlu.

Měření rychlosti webu

Obrázek: Měření rychlosti webu v nástroji PegaSpeed Insights

Rychlost 88/100 je nadprůměrná rychlost, která by měla bohatě stačit.

 

Rychlost ještě změřím v nástroji Pingdom.

Měření rychlosti webu Pingdom

Obrázek: Měření rychlosti webu Pingdom

Rychlost načítání pod 1s je velmi dobrá rychlost (rychlejší než 91% webů).

 

Pokud vás zajímá, jak optimalizovat rychlost načítání, tak se podívejte na tyto články.

 

 

4) Responsivní design

Responzivní design neboli přizpůsobení webu pro mobilní zařízení (mobily, tablety, atd.) je v dnešní době čím dál důležitější, protože stoupá počet uživatelů chytrých mobilních zařízení a stejně tak stoupá obliba čím dál rychlejšího a levnějšího mobilního internetu.

Responsivitu zjistím pomocí Google testu použitelnosti v mobilech.

 

Test použitelnosti v mobilech

Obrázek: Test použitelnosti v mobilech

Podle Googlu je to v pořádku.

Více o mobilním SEO auditu webu.

 

 

5) Meta tagy

Nyní se podívám, zda mám správně nastavené meta tagy na homepage. Zajímat nás bude hlavně Titulek a description. Zjistit se to dá v kódu.

Title

Měl by být zhruba do 60 znaků s použitím vhodných klíčových slov.

Titulek

Obrázek: Titulek

Titulek je správně.

 

Description

Měl by být velký zhruba do 160 znaků a obsahovat vhodné výzvy k akci, které zvýší proklik odkazu.

 

Description

Obrázek: Description

Description je vyplněné správně.

 

 

6) Indexování webu

Správné zaindexování zjistíme pomocí zadání stránky do vyhledávače (site: www.domena.cz), pokud už je zaindexována.

Pokud není, můžeme jí přidat do nástroje Webmaster Tools a do indexu Seznam.

 

Výsledek v Googlu:

Index Google

Obrázek: Vyhledávače Google

Google zaindexoval ihned všechny stránky.

 

Výsledek v Seznamu:

Index Seznam

Obrázek: Vyhledávač Seznam

Na Seznamu trvá indexace trochu déle, takže zaindexoval pouze homepage.

 

 

7) Nefunkční stránky 404

Nyní zkontrolujeme, zda nevznikly nějaké nefunkční stránky, například tím, že jsem nějakou omylem smazal, když už byla zaindexována. V případě několika stránek by to nebyl problém. Špatné to je tehdy, když máte zaindexovaných tisíce stránek, které byly z nějakého důvodu zrušeny.

Zjistíme to pomocí nástroje Xenu nebo pomocí Webmaster Tools.

Nefunkční stránky

Obrázek: Nefunkční stránky

Nefunkční server a URL

Obrázek: Nefunkční server a URL

Podle Webmaster Tools web nemá žádné nefunkční stránky.

 

 

8) URL adresy

Url adresy by měly být jednoduché, lehce zapamatovatelné a měly by obsahovat klíčová slova pro danou stránku. V URL by neměly být žádné zbytečné parametry nebo podkategorie, které prodlužují celý název url.

Stránky na blogu by měly být tvořeny jednoduše: Domena.cz/název příspěvku

http://danielg.cz/jak-me-zmenily-3-roky-v-agenturach-online-marketingu/

Url jsem nastavil správně, neobsahuje parametry, data, ani podkategorie. Tento článek nebyl dělán pro SEO, takže neobsahuje hledaná klíčová slova.

Tento příspěvek už v url klíčová slova má: /seo-audit-webu-krok-za-krokem.

 

 

9) Struktura stránky

Struktura stránky by měla být hiearchická, to znamená, že jednotlivé sekce jsou pod sebou podle důležitosti: První je nadpis H1, poté následuje podnadpis H2 a pokračují další nadpisy nižšího řádu. Není možné nadpisy libovolně křížit (Ono by to ani nevypadalo moc přehledně).

Jestli jste někdy psali nějakou rozsáhlejší práci ve wordu (např. diplomku), tak už víte, že struktura nadpisů a dalších prvků musí být pod sebou dle důležitosti. Není to přímý SEO faktor, ale pomůže vám to v přehlednosti jednotlivých sekcí.

K tomuto účelu použiji jinak v celku neobjektivní nástroj SEO-servis, ale k jednoduché kontrole nadpisů poslouží celkem dobře.

Struktura stránky

Obrázek: Struktura stránky

Struktura vypadá správně.

Alternativní popis obrázků (ALT)

Každý obrázek by měl být nejen správně popsán názvem, ale měl by také obsahovat alternativní popis stránky (ALT), v případě nefungujících obrázků. Zde více o tom, k čemu je ALT důležitý.

Na ostatních stránkách obrázků moc nemám, takže zkontroluji na této stránce:

Alternativní popis obrázků dle analytického nástroje

Obrázek: Alternativní popis obrázků dle analytického nástroje

U obrázků jsem vyplnil alternativní popis, takže by měl mít vyhledávač potřebné informace.

Uživatelská přívětivost

Se strukturou stránky souvisí i uživatelská přívětivost. Pro mě je hodně důležité, aby se článek nejen zobrazoval ve vyhledávači, ale také aby se čtenáři dobře četl, dočetl ho celý a ještě mi napsal nějaký komentář. Nad článkem strávím hodně času, proto bych nerad, aby má práce byla zbytečná.

Vyhodnotit uživatelskou přívětivost je trochu těžké, každý to vnímá trochu jinak a rozdílnost je celkem široká. Snažím se využít nejen své zkušenosti a vzory jiných blogů (které se mi dobře čtou), ale také mě zajímá názor mých přátel a kolegů. Proto jsem vyzkoušel jednoduchou metodu, zeptal jsem se několika z nich a komentáře jsou zde:

 

„Obrázky bych vycentroval na střed“.

 

„Občas jsem se trochu ztrácel u těch obrázků. Možná by to chtělo větší mezery u jednotlivých kapitol.“

 

„Odkaz u autora (další články) je matoucí“

 

„Líbí se mi, že je článek strukturovaný, číslovaný a postup je skutečně krok za krokem.“

 

Provedl jsem úpravy na základě připomínek. Zbylé připomínky můžete psát do komentářů.

 

10) Duplicitní obsah

V případě že bych měl na webu nějaký z větší části okopírovaný obsah, Google u duplicity rozhodne tak, že zobrazí pouze jednu variantu, kterou uzná jako původní nebo relevantnější. Pro účely tohoto článku budu rozlišovat duplicitu na „interní“ (nacházející se pouze na mém webu) a „externí“ (text nebo jiný obsah je okopírován z jedné domény a zveřejněn na jiné doméně).

Interní duplicita znamená, že máme na svém webu např. několik url stránek se stejnými titulky nebo popisky produktů (klasicky u eshopu), naopak externí duplicita nastane, pokud jsme zkopírovali obsah jiného webu, nebo části textů z jiných webů.

Přesnou definici nejdete na webu jakpsatweb, nebo si to můžete vygooglit.

Interní dupicitu zjistíme pomocí nástroje Screaming Frog.

Interní duplicita

Obrázek: Interní duplicita

Závažnější duplicitou můj web netrpí.

 

Externí duplicitu zjistím pomocí Plagspotter:

Externí duplicita

Obrázek: Externí duplicita

Nástroj žádnou duplicitu nenašel (vzhledem k tomu, že jsem vše pracně vymýšlel sám).

Další nástroj pro měření externí duplicity je nástroj Copyspace.

Copyspace duplicita

Obrázek: Copyspace taky duplicitu neodhalil

Pokud vás více zajímá, jak odhalit duplicitní obsah, podívejte se na Tyinternety.cz.

 

11) Klíčová slova

Vyhledávač pracuje především s klíčovými slovy na stránce, proto je důležité nejen to, jaká zvolíte klíčová slova v meta tazích, ale je důležité s klíčovými slovy pracovat i v samotném obsahu.

U eshopu to bude znamenat pojmenovat správně kategorii, popis kategorie, pojmenování produktů a popis jednotlivých produktů. Nevycházel bych z kvantity, ale spíše na základě relevance a správného pojmenování.

V tomto auditu by nebylo vhodné posuzovat mou homepage, protože ta by měla být spíše zaměřena brandově a jsem zastáncem toho, že by měla působit jako hezká a stručná vizitka dané služby, proto se zaměřím na klíčová slova tohoto článku.

Pro zjištění klíčových slov můžeme použít jeden z nástrojů, jako třeba SklikAdwords.

Klíčová slova v nástroji Sklik

Klíčová slova v nástroji Sklik

 

Klíčová slova v nástroji Adwords

Klíčová slova v nástroji Adwords

Zde je pro příklad několik klíčových slov, které jsem z nástroje získal:

seo audit
nezávislý audit seo
seo test
seo analýza
seo nástroje
seo webu
analýza seo
seo analýza zdarma

Slova bych si poté převedl do excel tabulky a dále s nimi pracoval a doplňoval o další výrazy a související klíčová slova. Dá se to samozřejmě řešit i automatizovaně a usnadní to dost práce. Jakmile bych měl klíčová slova, pak bych je roztřídil a dále klasifikoval. O klasifikační analýze psali už jiní, proto není nutné to více rozebírat.

V případě tvorby článku bych klíčová slova použil na jednotlivá témata a podtémata. Z těch několika ukázkových slov už například vím, že lidé také hledají např. „seo nástroje“, což by mohl být námět na další článek.

Závěr

Podle základních měřítek tohoto SEO auditu by nyní web (respektive homepage, která byla posuzována) měl být připraven pro zobrazení ve vyhledávačích. Samozřejmě běžná SEO analýza jde mnohem více do detailů a řeší se i přesměrování, canonical tagy, nebo jiné technické problémy, které vznikají hlavně u větších webů s mnoha tisíci stránkami.

V příštím článku se podíváme na propagaci stránek pomocí linkbuildingu a budeme postupovat pěkně krok za krokem. Ostatně příště se přesvědčíme, zda tento článek splnil svůj účel a bude se zobrazovat na vysokých místech ve vyhledávačích a pomůžu mu právě pomocí linkbuidlingu.

Pokud jsem na něco zapomněl, nebo nenapsal správně, budu rád za komentáře dole pod článkem.

SEO audit webu: Krok za krokem
5 (100%) 1 vote

Podobné články

Nejnovější SEO faktory Google – 50 faktů a mýtů...
Shlédnutí 2949
Narazil jsem na skvěle sepsaný soupis 260 faktorů, které ovlivňují, nebo naopak nechávají chladným vyhledávač Google. Kdo si chce přečíst originál, mů...
Sdílejte:

Daniel Gottwald

Specialista na SEO a online marketing. Vzděláním jsem knihovník, rozumem jsem realista a povoláním online vizionář, který vám bude parťákem na cestě k úspěchu. Pomůžu vám s marketingem, podívejte se na mé reference, nebo mě rovnou kontaktujte.

4 Comments

  1. Hezky den preji, v devatem bodu, chybi kousek textu… Viz „Alternativní popis obrázků (ALT)… takže zkontroluji na této stránce:“

    Jinak clanek super, dekuji… Az na par detailu postupuji podobne…

    • Děkuji za upozornění, je to jedna z dodatečných informací, které jsem musel dodělat až po zveřejnění článku, doplnil jsem 🙂

      Jsem rád, že se vám článek líbí.

  2. „Rychlost 88/100 je nadprůměrná rychlost, která by měla bohatě stačit.“

    To je hodně odvážné tvrzení. Je tam například javascript blokující vykreslování, což poměrně zbytečně výrazně zpomaluje načítání na mobilním připojení.

    • Na vašem webu je pouze 67 %, takže bych řekl, že 88 je více než nadprůměrná. Na mobilním zařízení se stránka načte úplně bez problému při 76 %. A web jsem měřil i v jiných nástrojích, kde se rovněž ukázala velmi nadprůměrná rychlost načítání.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *