SEO analýza, která vám zvýší obrat

Nedávno jsem uveřejnil na webu, že nabízím nově službu SEO byznys analýza, která je radikálně odlišná od konkurence a nabízím přímý dopad na váš byznys. Tato analýza neřeší jen to, jak zvýšit návštěvnost z vyhledávačů, ale přímo ukazuje, jak zvýšit celkový obrat a jaká je návratnost investice.

 

Abych jen nevytruboval do světa marketingové fráze, rozhodl jsem se, že napíšu článek, kde uvedu příklad toho, jak taková analýza vypadá. Jako názornou ukázku použiji náš nový web jakoviking.cz.

Konkrétně jde o tento článek: https://jakoviking.cz/tvorba-webu.

Nejedná se tedy o analýzu celého webu, na to není v článku prostor.

Na konci článku uvedu konkrétní výsledky této analýzy.

 

SEO analýza jakoviking.cz

 

SEO analýza krok za krokem

Správná SEO analýza by neměla být příliš teoretická, proto se zaměřuji hlavně na praktické aspekty, o kterých vím, že fungují.

Mnoho tvůrců analýz dělá tu chybu, že se příliš soustředí na technické detaily a vynechávají důležitost kvalitního obsahu.

 

Navrhl jsem několik kapitol, které mi přijdou zásadní.

Udělejte si tedy váš SEO test zdarma díky následujícímu článku…

 

Kdo jsou vaši cíloví zákazníci a kde se na internetu pohybují

Nejprve bych řešil, kdo jdou vaši skuteční zákazníci a co jim můžete nabídnout.

Pro náš projekt jakoviking jsme vytvořili jednoduché persony:

Příklad persony:

Příklad persony

Tomáš Vaňhal

Věk: 40 let

Povolání: Obchodní zástupce

Vzdělání: Vysokoškolské ekonomického směru

Co chce:

Tomáš chce založit vlastní firmu a nabídnout své obchodní znalosti. Má dostatek zkušeností s obchodováním a podnikáním. Rád by se osamostatnil a poskytoval školení obchodní činnosti.

Co potřebuje:

Tomáš potřebuje jednoduchý reprezentativní web, kde bude nabízet své služby a školení. Na webu potřebuje mít jednoduchý systém, který zajistí objednávku kurzu.

Jaký řeší problém:

Pokoušel se vytvořit si sám web, ale zabíralo mu to mnoho času a web nevypadá příliš profesionálně a navíc neví, jak ho propagovat. Rozhodl se, že raději investuje do profesionálů, bojí se však, že se mu investice hned tak nevrátí.

Řeší, komu zadání předat a jak firmu či jednotlivce vybrat, aby se nespálil.

 

Co mu můžeme nabídnout

 

Kde Tomáše oslovíme

  • Ve vyhledávačích na pojmy související s naší činností
  • Pomocí inzerátu na inzertních marketingových webech
  • Na našem blogu, kde ukážeme, co umíme
  • Pomocí chytrého e-mailingu
  • Na školeních, kde předáváme naše know how
  • Díky doporučení od jiných klientů

 

Čím ho oslovíme

  • Netradičním a osobním přístupem
  • Autentičností našeho projevu a prezentace
  • Nabídkou rozumné ceny a kvality
  • Zkušenostmi, které máme
  • Srozumitelnými texty a jasnou nabídkou

 

Jak ho získáme

  • Rychlou a přívětivou komunikací
  • Osobním přístupem a přesvědčivostí
  • Jasně strukturovanou nabídkou
  • Profesionalitou a osobním přístupem

 

Persony doporučuji udělat maximálně 3, pokud se nejedná o větší projekt. Snažte se persony udělat co nejvíce konkrétní, pomůže vám to lépe se vcítit do vašich zákazníků. Zkuste si jako vaši zákazníci sami odpovědět, co řeší za problém a jak jim můžete pomoci.

 

Jaké jsou vaše konkurenční výhody a jak je využít ve váš prospěch

Měli byste znát svoje hlavní konkurenční výhody. Pokud žádné nemáte, pak pravděpodobně dřív nebo později narazíte na velkou konkurenci, nebo nezájem cílové skupiny o vaše služby/zboží.

Zkuste vymyslet to, v čem jste jiní a lepší než konkurence.

 

My v jakoviking jsme dosti odlišní od jiných webových a online marketingových agentur:

Nejsme agentura, jsme spolupracující freelanceři. Konkrétně jsme dva (projekt manager a marketér) a zbytek týmu jsou externisti, kterým outsourcujeme práci.

Nemáme kanceláře, zaměstnance, drahé vybavení. Díky tomu můžeme nabídnout ceny levnější než agentury a práci kvalitnější a komplexnější než u jednotlivých freelancerů.

Nemáme obchodníky, takže všechno řešíme osobně a za práci máme přímou zodpovědnost.

Používáme efektivní řešení, které je pragmatické. Neřešíme jednotlivé detaily, ale spíše celkový obraz se zaměřením na výsledky, tj. komerční web by měl především prodávat a reprezentovat.

Jsme pokrokoví, takže přijímáme platby kryptoměnami, podporujeme startupy, používáme nejnovější technologie.

Práci maximálně automatizujeme, abychom ušetřili čas sobě i klientům.

Propojujeme jednotlivé obory a nabízíme komplexní řešení.

Chceme dělat osvětu v oboru, proto budeme školit a poskytovat své znalosti pro klienty, kteří řeší cenové nabídky, marketing nebo bezpečnost webu.

 

Konkurenční výhoda není to, že máte dopravu zdarma nebo že za každé 2 objednávky produktu dostane zákazník třetí zdarma.

V některých případech to může být konkurenční výhoda, ale není to komplexní výhoda nad konkurencí.

Pokud chcete mít skutečnou konkurenční výhodu, musíte přijít s něčím, co vás zásadně od konkurence odlišuje a díky čemu se tak vaše služba stává vzácná a jedinečná. Jak je známo, to, co je vzácné, je i hodně žádané.

Je potřeba zvýšit poptávku po vašich službách, čehož dosáhnete tím, že nabízíte něco, co ostatní nemají nebo neumějí.

Kdo je konkurence, kde inzeruje a jak se vůči ní vymezit

Zjistěte, kdo je vaše konkurence. Možná znáte svou přímou konkurenci, protože prodává podobné zboží, to však nemusí být vaše konkurence v online světě, protože tam platí pravidlo: Prodává ten, kdo je vidět a nabízí lepší služby/produkty.

My přímou konkurenci nemáme, přesto chceme být vidět ve vyhledávačích na určitá slova úzce souvisejících s naší službou:

 

Např:

„Tvorba webu“

Když se podívám do vyhledávače Googlu, vidím výsledky (mohou se lišit dle personalizovaného zobrazení):

 

Analýza serp

 

Proklikám si jednotlivé výsledky a zjistím, že většina stránek se týká tvorby webu svépomocí (html, css, php, atd.).

Jedinými konkurenty, kteří nabízí služby v podobné relaci jsou konkurenti: Antstudio a Pixelfield.

Na tyto konkurenty se zaměřím záhy v analýze obsahu a linkového portfolia (síly webu).

 

V komplexnější analýze bych se zaměřil i na inzerci webů v PPC a na sociálních sítích, na remarketing a e-maling. Pro potřeby tohoto článku bude stačit jen analýza neplaceného vyhledávání.

 

Technická SEO analýza

Vezmeme bod po bodu základní důležité faktory (je to pouze ukázka, takže stručně).

Můžete si také přečíst, jaké jsou aktuální technické SEO faktory.

 

Rychlost načítání

Rychlost načítání změříte pomocí nástrojů Page Speed Insight, Pingdom nebo Gtmatrix.

Na to, jaká je ideální rychlost, se názory různí, navíc každý nástroj používá trochu jinou metriku. Za sebe bych doporučil rychlost 3 – 5 s.

 

Rychlost načítání webu

 

Zde rychlost není úplně ideální a jedním z důvodů jsou velké obrázky.

Řešením je zmenšení velikosti obrázků, což ale samozřejmě nesmí být na úkor kvality obrázků.

 

Obrázky jsem zmenšil o 1/3 a výsledkem je zvýšení rychlosti načítání do normálních hodnot:

analýza rychlosti načítání

 

 

Doporučuji vyzkoušet vaši stránku na mobilu u nějakého pomalejšího internetu, uvidíte, zda je stránka použitelná nebo ne. Protože na počítači u rychlého internetu nemusíte pomalost načítání ani zaznamenat.

 

Rychlost načítání berte hlavně jako důležitý komfort pro uživatele.

 

Mobilní zařízení

Zkontroluji, zda je web dobře zobrazený na mobilních zařízeních pomocí nástroje od Google:

 

mobilní zobrazení

 

Zobrazení na mobilu je v pořádku.

 

HTTPS a HTTP

Celý web je na https, proto by neměl obsahovat žádné nezabezpečené adresy http.

Zkontroluji pomocí nástroje Screaming Frog:

SF http a https

 

Všechny stránky jsou správně na https.

Zjistil jsem ale, že v šabloně se nacházel script se skrytými odkazy, což je z hlediska Googlu zakázané.

To by nám mohlo uškodit, takže jsme chybu ihned odstranili.

 

 

Duplicity webu

Duplicity zkontroluji také pomocí nástroje Screaming Frog:

duplicity Screaming Frog

 

Našel jsem duplicitní titulky pro stránky kategorie a tagy.

Titulky opravím na unikátní. Další možností je použít tag canonical, který určí jednu hlavní stránku pro indexaci.

 

Chybějící ALT obrázků, délka titulků a description, nefunkční odkazy

  • Stejným nástrojem zkontroluji chybějící ALT u obrázků.
  • Titulky by neměly přesahovat 60 znaků.
  • Description by měly být do 150 znaků.
  • Případné nefunkční odkazy opravím.

 

Síla SEO

Změřit sílu webu můžete pomocí nástrojů Majestic SEOAhrefs.

Síla webu je zde vyjádřena jako trust flow, citation flow, počet domén, počet odkazů, počet IP.

Pagerank a Srank se už dávno neřeší.

U Ahrefs je hlavní domain authority, alexa rank a url rating.

 

U obou nástrojů mě zajímá hlavně celková doména, protože síla domény se přesouvá na jednotlivé stránky. Je to vidět často u výsledků vyhledávání, kdy na danou stránku nevede jediný externí odkaz, zatímco na doménu vedou stovky odkazů z jiných domén.

 

Ukázka našeho webu:

síla webu majestic

 

Citation flow: 29

Trust flow: 24

Domains: 25

Backlinks: 1 476

IP: 22

 

Nyní porovnám s konkurencí:

síla webu konkurent 1

Citation flow: 40

TRust flow: 36

Domains: 202

Backlinks: 2 958 089

IP: 135

 

síla webu konkurent 2

 

Citation flow: 50

TRust flow: 40

Domains: 873

Backlinks: 5 354 745

IP: 369

 

Abychom předběhli alespoň jednoho z konkurentů, potřeboval by náš web následující:

Citation flow: 41

TRust flow: 37

Domains: 300
Backlinks: 3 000 000
IP: 150

 

Než začnu sbírat konkrétní odkazy, analyzuji jednotlivé odkazy konkurence a zjistím, kde se dá získat snadno odkaz.

Zatím je odhad takový, že náš web musí získat 12x více odkazujících domén.

Nám však bude dle mého odhadu stačit získat zatím cca 150 kvalitních domén.

 

Pokud vás zajímá, jak zvýšit počet odkazů, přečtěte si článek: Praktický linkbuilding krok za krokem (odkaz doplním po zveřejnění článku).

 

Hodnocení kvality webových stránek

Je potřeba znát hodnocení z pohledu vyhledávačů i uživatelů:

 

Jak zjistím kvalitu webových stránek? Zde bych zahrnul více hledisek:

Grafika

Měla by být moderní a neměla by příliš rušit uživatele od cílů daného webu

SEO 

Logika a správná architektura klíčových slov

Uživatelské prostředí 

Je vše snadno nalezitelné a funguje správně? Vhodné výzvy k akci

Texty (copywriting) 

Zda dokážou zaujmout a prodat dané služby/produkty. Správné formátování.

Externí odkazy 

Zda na web vedou kvalitní, relevantní a důvěryhodné odkazy z vysoce hodnocených webů

 

Posoudím individuálně u každého webu.

 

Klíčová slova, cílové stránky, správná struktura obsahu a webu

Klíčová slova by měla být správně rozložená tak, aby dávala smysl a vyhledávač dané téma našel.

 

Rychlá kontrola klíčových slov

Klíčová slova najdu přes nástroje Sklik, Keyword suggestions.

Nejprve si najdu hledané výrazy v Sklik.

Nástroj Sklik

 

A poté zjistím i výrazy z našeptávače Google.

 

Keyword tool

 

Výsledná klíčová slova si uložím a poté zkontroluji hledanost na Google i Seznamu. Poslouží mi k tomu český nástroj Marketing Miner.

 

Nástroj Marketing Miner

 

Poté v dalším českém nástroji Collabim mohu ještě zjistit konkurenčnost frází a pozice webu.

 

analýza collabim

 

Výsledkem je excel tabulka, která obsahuje hledanost klíčových slov, počet výsledků ve vyhledávači, ceny za placenou reklamu, pozice webu u obou hlavních vyhledávačů a další potřebné údaje. Jakmile mám tyto údaje, můžu na základě hledanosti, relevance a konkurence vybrat hlavní klíčová slovní spojení, která budu chtít propagovat.

 

 

Optimalizace na jednotlivé výrazy (ukázka)

Klíčové slovo: „Tvorba webu“:

Url: https://jakoviking.cz/tvorba-webu (krátké a výstižné url)

 

Title:

Tvorba webu: Praktický návod krok za krokem | JakoViking.cz

Description:

Jak probíhá tvorba webu krok za krokem. Od registrace domény, přes hosting až po finální nastavení webu. Praktický návod  a mnohem více.

H1:

Tvorba webu: krok za krokem

H2:

Rychlá Tvorba webu a registrace domény

 

Text:

Tvorba – 28

web – 79

tvorba webu -12

 

Externí odkaz:

tvorba webu v PHP nebo javascript

 

Interní odkaz:

Tvorba webových stránek

 

Související dotazy:

tvorba webových stránek zdarma

tvorba webových stránek pro začátečníky

tvorba webových stránek zdarma šablony

tvorba webových stránek praha

Interní odkazy:

interní odkazy

Backlinks:

 Na stránku zatím žádné nevedou.

U klíčových slov je především potřeba dát pozor na to, aby v textu byly v dostatečném množství, ale zároveň, aby to nebyl spam, za který Google dává penalizaci. 

 

Optimalizace stránek

Jak však optimalizovat stránky, pokud jich máte stovky či tisíce?

Doporučuji vám vybrat si pouze hlavní hledané výrazy či navštěvované stránky.

Například 10 hlavních stránek či výrazů.

 

A tyto stránky optimalizovat na klíčová slova.

Neradím vám však napsat bezduché texty přeoptimalizované klíčovými slovy.

Radím vám napsat 10 maximálně kvalitních článků.

 

Nezapomínejte na CTR (míra prokliku)

Doporučuji vyhrát si s každým titulkem tak, aby byl maximálně zajímavý.

Zvýšíte tím CTR, což povede k vyššímu zobrazení vaší stránky.

 

Jak jsme postupovali my:

Vybral jsem 10 hlavních témat, která napíšeme:

Tvorba webu: krok za krokem
Tvorba webu: Jak vybrat správnou firmu
Tvorba webu: Ceník

A další..

A zde vytvořím titulky, které budou znít zajímavě:

Tvorba webu: Kompletní návod krok za krokem
Tvorba webu: Jak vybrat správnou firmu a nespálit se
Tvorba webu: Kolik skutečně stojí vytvoření webu, ceník

 

Snažte se o vzbuzení zájmu u vaší cílové skupiny. Nezapomínejte však na to, že byste neměli lákat na něco, co článek nenabízí. Návštěvník by pak velmi rychle zase článek opustil.

 

Podrobný návod a SEO checklist na Backlinko.com.

 

Obsah, který nadchne cílovou skupinu

Je potřeba napsat takový článek, který bude cílovou skupinu zajímat.

My jsme například chtěli pomoci těm uživatelům, kteří si chtějí web udělat sami a případně potřebují pomoci s finálním dokončením (programování, grafika, design, funkčnost) a marketingem webu.

Vytvořil jsem proto článek, který je psaný velmi jednoduše a je určený převážně pro laiky.

 

Každý obor má nějaké zajímavé téma a každá cílová skupina řeší nějaký problém, který potřebuje vyřešit. Běžte svým zákazníkům naproti a klidně jim zdarma poskytněte své know how. Uvidíte, že se vám to vrátí. Vyhledávače ocení delší obsah a dříve nebo později vás osloví někdo, koho návod zaujme a nebude mít čas sám službu vykonat.

 

Článek si samozřejmě můžete nechat napsat od profesionálů, jen doporučuji, aby se autoři velmi důkladně seznámili s vaším oborem činnosti.

 

Copywriting (správné texty)

 

Jak psát správně texty:

  • Piště stručně, jasně a jděte rovnou k jádru problému.
  • Strukturujte text na krátké odstavce
  • Používejte názorné ukázky a obrázky
  • Nadpisy a podnadpisy pro jednotlivé sekce
  • Odrážkování, číslování a citace
  • Barevné odlišení textu
  • Odkazy na vhodné interní i externí zdroje
  • Na začátku se snažte uživatele nalákat na přečtení
  • Na konci udělejte shrnutí a závěr, na co jste přišli
  • Můžete používat i odkazy pro přeskočení obsahu
  • Využijte i videa a prezentace, pokud máte

 

Zkontrolujte finální text, zda neobsahuje chyby, a vyzkoušejte, jak vypadá text na mobilním zařízení.

 

V analýze bych vám dal konkrétní doporučení pro váš web a vaše texty.

 

Analýza současného stavu

Zde používám dostupné statistiky současného stavu.

Nejčastěji Google Analytics, Search ConsoleCollabim.

Pokud je web nový, začínáme samozřejmě od nuly, což je případ i našeho webu.

 

Co řeším u jednotlivých nástrojů:

GA:

  • Celková návštěvnost za určité období a porovnání s minulým rokem
  • Zdroje návštěvnosti a jejich vývoj
  • Organická návštěvnost
  • Odkazující stránky
  • Klíčová slova ze seznam organic
  • Landing pages v organicu (obdoba klíčových slov)
  • Míra opuštění, délka návštěvy a počet stránek u jednotlivých zdrojů
  • Které zdroje jsou nejvíce konverzní a které ne
  • Jaké zdroje přináší objednávky a jaké ne
  • Trychtýř nákupního cyklu
  • Nákupní proces a míra opuštění

 

SC:

  • Klíčová slova organicu, zobrazení, kliky a CTR
  • Nefunkční stránky a chyby
  • Externí a interní odkazy
  • Indexované stránky
  • Načtení stránek jako Google
  • Funkčnost sitemap a robots.txt
  • Strukturovaná data

 

Collabim

  • Zobrazení a pozice hlavních klíčových slov
  • Rychlá analýza klíčových slov
  • Cílové stránky u jednotlivých slov
  • Zobrazení podobných webů a konkurence

 

Na základě těchto údajů už si dovedu dát dohromady scénář, kde jsou hlavní mezery webu a co je potřeba udělat proto, aby se zvýšily tržby webu.

 

Návrh řešení byznys modelu SEO

Nyní je potřeba na základě zjištěných údajů dát dohromady určitý byznys plán, díky kterému se dostaneme k cílům webu.

Náš byznys model je následující:

Vytvoříme sérii kvalitních článků na téma tvorba webů a související činnosti.

Poskytujeme své know how zdarma a chceme přilákat potenciální zákazníky.

Zviditelňujeme se na komunitních webech a v inzerátech tam, kde se vyskytuje naše cílová skupina.

 

Díky dobře udělanému SEO pro jednotlivé články, můžeme zákazníka oslovit ve vyhledávači na klíčová slova související s naším oborem.

Článek je napsaný tak, aby vyšel vstříc začínajícím podnikatelům (kteří si web chtějí udělat sami) i menším a středním firmám, kterým chceme ukázat, že oboru rozumíme a máme dobré řešení.

Díky konkurenčním výhodám na webu dokáže zákazníka nejen oslovit, ale také zaujmout.

Články se snažíme vylepšit z hlediska UX a konverznosti.

 

Konkurenci ve vyhledávači předběhneme tak, že nabídneme velmi kvalitní obsah a oslovíme blogery v oboru. Díky tomu můžeme získat během krátké doby větší množství odkazů.

Web jsme dělali od začátku, takže nemáme žádné technické chyby, které by bránily vyhledávačům.

Potřebujeme získat alespoň 150 kvalitních domén, dobu trvání odhaduji na 3 – 6 měsíců.

 

Strategie je následující:

  • Zaregistrovat se do základních kvalitních katalogů
  • Napsat inzeráty, kde propagujeme naše služby
  • Oslovit blogery ke spolupráci.
  • Napsat 3 články měsíčně týkající se tvorby webu a souvisejících činností.
  • Oslovit blogery ohledně obsahu
  • Sledovat související témata a přidat hodnotný komentář, pokud můžeme poradit.
  • Zahájit školení ohledně SEO, tvorby webu na WP a bezpečnosti webu
  • Měsíčně získat alespoň 30 kvalitních odkazů

 

Sledujeme následující metriky:

  • Návštěvnost a zdroje návštěvnosti.
  • Pozice klíčových slov a cílové stránky.
  • Konverznost jednotlivých článků a míra opuštění.
  • Odkud přicházejí objednávky (zdroj,  konkrétní stránka).

 

Stanovení cílů a návratnost investice

Pokud chcete být úspěšní v online marketingu a SEO, pak je nutné stanovit si přesné cíle.

 

Naše cíle jsou následující:

  1. Dostat se na první stránky vyhledávačů na vybraná klíčová slova.
  2. Zvýšit návštěvnost z organicu, odkazů a directu.
  3. Měřit konverznost jednotlivých článků a podle toho upravovat obsah.
  4. Zvýšit konverze navštěvovaných článků.
  5. Hlavním cílem je zajistit 5 – 10 objednávek měsíčně.

 

Modelový příklad, jaká může být kalkulace

 

Návratnost investice (pouze ukázka)

  • Naše investice bude především časová
  • Napsání 3 článků – cca 16 h
  • Získání 30 odkazů měsíčně – 40 h
  • Náklady za placené články – 5 000 za měsíc
  • Hodinová sazba: 600 Kč

 

Celkem náklady za měsíc: 56 h (33 600 Kč) + 5 000 Kč = cca 38 600 Kč

 

Když získáme alespoň 3 zakázky měsíčně, pak se investice vyplatí.

Předpoklad je, že to bude trvat 3 měsíce, než SEO začne generovat poptávky.

Pak bychom utratili 115 800 Kč a potřebovali bychom, aby další měsíc vyšlo alespoň 5 zakázek.

V budoucnu by samozřejmě mělo být zakázek více, aby projekt vydělával.

 

Poslední rada na závěr tedy zní, dbejte na to, aby když vám někdo zpracovává SEO analýzu, aby vám i spočítal, kolik vás to bude stát a jaká bude návratnost investice. Snadno si můžete spočítat, zda se vám to vyplatí.

 

Výsledky práce uveřejním za 3 měsíce, tj. do konce září.

 

Sdílejte, komentujte, vyvracejte..

 

SEO analýza, která vám zvýší obrat
5 (100%) 2 votes

Podobné články

7 tipů na linkbuilding, který funguje v praxi
Shlédnutí 13571
V předchozím článku jsem psal o tom, jak udělat SEO audit krok za krokem. Tento článek jsem také použil pro jednoduchý linkbuilding, který si může kaž...
Analýza 1 mil. výsledků Google: Jak být na první stránce...
Shlédnutí 5423
Zajímá vás, jak se dostat na první stránku Google? Pak vás jistě bude potěší případová studie, která zkoumala, které hlavní faktory korelují s výsledk...
Nejnovější SEO faktory Google – 50 faktů a mýtů...
Shlédnutí 8897
Narazil jsem na skvěle sepsaný soupis 260 faktorů, které ovlivňují, nebo naopak nechávají chladným vyhledávač Google. Kdo si chce přečíst originál, mů...
Sdílejte:

Daniel Gottwald

Specialista na SEO a online marketing. Vzděláním jsem knihovník, rozumem jsem realista a povoláním online vizionář, který vám bude parťákem na cestě k úspěchu. Pomůžu vám s marketingem, podívejte se na mé reference, nebo mě rovnou kontaktujte.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *