Jak SEO reálně funguje

Vyhledávač se snaží vždy najít co nejvhodnější odpověď na váš dotaz, který zadáte do vyhledávacího pole. Všechny veřejně přístupné dokumenty prochází, následně indexuje a dle porovnání svých parametrů poté zařazuje do svých knihoven. Jakmile uživatel zadá dotaz, robot projde všechny související dotazy a následně se pokusí zobrazit výsledky co nejvíce podobné danému dotazu.

Google využívá tzv. brainrank, což je algoritmus, který se snaží pochopit váš dotaz ve všech souvislostech a podat co nejvíce relevantní odpověď.

Podle čeho např. Google hodnotí váš dokument, si můžete přečíst v článku nejnovější SEO faktory.

Jak hodnotí relevanci dotazů Seznam si můžete přečíst v rozhovoru s Dušanem Janovským.

 

Jak SEO funguje v praxi

Nejprve je potřeba znát, co vaši potenciální zákazníci ve vyhledávačích hledají, k tomu slouží nástroje SklikAdwords. Ke zjištění vhodných klíčových slov a souvisejících frází slouží analýza klíčových slov, která vám dá komplexní obraz o vašem webu (oboru) a informace, jak uspořádat stránky na webu.

Jakmile máte potřebnou hledanost klíčových slov, pak je možné vytvořit strukturu webu a určit cílové stránky vašeho webu dle hledaných dotazů. Dobrý obrázek vám zajistí myšlenková mapa:

 

1_0

Myšlenková mapa struktury webu vypůjčená z blog.aira.cz

 

Pokud máte již vytvořený web (nebo starší web), tak doporučuji zkontrolovat nejdůležitější SEO parametry jako:

Je povolená indexace pro roboty?

Máte správně vytvořenou strukturu webu (každý dotaz má vhodnou cílovou stránku)?

Máte všechny stránky srozumitelně popsané (klíčová slova v URL, titulku, description, obsah, odkazy, obrázky a videa)?

Máte správně vytvořenou sitemap a její adresu v souboru robots.txt?

Máte dostatečně rychlé načítání stránek (do 3 s je optimum)?

Má web i mobilní verzi? Je nastaveno, zda mobilní verze nezpůsobuje duplicity?

Nemáte na webu duplicity (různé url se stejným obsahem, stejné titulky a popisy)?

Máte ošetřené filtrování dotazů a stránkování (i zde můžou vznikat stránky nechtěné pro index)?

Máte všechny stránky propojené pomocí odkazů? Vyhledávač je také potřebuje nějak najít.

Nemáte na webu příliš velké množství nefunkčních stránek (404) a z jakého důvodu?

Jakým způsobem používáte přesměrování? (301 nebo 302) Nemáte přesměrování zbytečně zdlouhavé, nebo cyklické?

Máte na webu dostatek kvalitního obsahu?

Vedou na váš web odkazy a jaké? Jsou kvalitní, autoritativní, tematické a v dostatečném množství proti konkurenci?

A další dotazy důležité pro SEO. Doporučuji udělat SEO analýzu a zjistit tak technické nedostatky webu.

 

Jakmile máte vytvořeny správné stránky pro dané dotazy a technicky web funguje správně, pak brzo uvidíte výsledky. V případě velmi konkurenčních dotazů bude potřeba zajistit propagaci webu a aktivní linkbuilding.

Přečtěte si: Několik tipů na základní linkbuilding.

 

Jaké jsou parametry kvalitních odkazů pro váš web

  • Odkaz vede nejlépe ze stránky, která pojednává o souvisejícím tématu
  • Web neslouží k prodeji PR článků
  • Odkazující web není používán čistě pro reklamu (odkazové farmy)
  • Odkazující web je tematický (podobné téma jako odkazovaný web)
  • Web má vysoké hodnocení (odkazují na něj také kvalitní a autoritativní zdroje)
  • Anchor text (viditelný text odkazu) je srozumitelný a není příliš dlouhý
  • Anchor texty odkazů nesmí být přeoptimalizované (všechny odkazy jsou ve tvaru „notebooky“)
  • Odkazy vedou z různorodých webů (magazíny, blogy, katalogy, diskuze, sociální sítě, atd.)
  • Odkazy odkazují na různé stránky vašeho webu (ne jen na homepage)
  • Odkazy vedou i na konkrétní podstránky webu (např. odkaz na produkt „asus zenbook ux303ub“)
  • Odkazy přibývají postupně v čase (ne nárazově) a mají stoupající tendenci.
  • Odkazují web nedostal penalizaci
  • Odkazující web neporušuje pravidla Googlu
  • Odkazující web má přínosný, kvalitní a aktuální obsah

 

Pokud dodržíte výše zmíněné body, můžete se těšit na velmi dobré umístění vašeho webu ve vyhledávačích. Je však potřeba brát v potaz, že jsem uvedl pouze ukázku a výsledné analýzy by byly mnohem komplexnější.

Sdílejte: